Historiaa
Aiempia akkujuttuja: Euroglobe Akun lataus ja napajännite
Yleistä akuista: Lyijyakku
Akun toiminnan ymmärtäminen
Nuo ylläolevat tiedot eivät liity tähän juttuun suoranaisesti vaan ovat osa aihepiiriä ja ns. "hyvä tietää"-asioita. Koska akkujen toimintaa ei tunneta on niiden ympärille kehittynyt mystiikan ilmapiiri. Akuissa ei kuitenkaan ole minkäänlaista epämääräisyyttä. Ne joko toimivat tai eivät. Jos akkuja tuntuu hajoavan useasti niin kannattaa tutkia/tutkituttaa lataus- ja kulutusjärjestelmien toimivuus. Sieltä se vika usein löytyy eikä akusta.
Pienempi akku on tehokkaampi
Alkoholipyörään hankin akun. Alkuperäinen akku oli 12V 30Ah eli tyypillistä pikkuautokokoa. Isompikin akku olisi mahtunut mutta kyseinen koko oli tarjouksessa kun sen ostin. Euroglobe-merkkinen sekin.
Vielä pienempi
Nyt tuleva akku on kolmanneksen pienempi: 12V 18Ah tyypiltään SMF-akku ja merkiltään Biltema. Jälkeenpäin huomasin että akku on tarkoitettu amerikkalaisvalmisteisiin moottoripyöriin. Kyse on
kalsium/kalsium akusta.
Erilainen
Kalsiumakun rakenne on melkein sama kuin lyijy-happoakkujen, paitsi että niissä sekä positiiviset että negatiiviset levyt on korvattu kalsiumseoksella. Tästä syystä akun vedenkulutus on normaaliin nesteakkuun verrattuna 80 % alhaisempi ja itsepurkautuminen on myös vähäisempää.
Akun ominaisuuksia
- Erittäin käyttövarma akku kestää useita lataus- ja purkamiskertoja.
- Ottaa latauksen hyvin vastaan, syväpurkautuu tehokkaasti.
- Pitkä käyttöikä: akku kestää 450 – 500 oikein tehtyä latausjaksoa, kun lataus puretaan puoleen akun kapasiteetista (25°C).
- Voidaan asentaa vinoon (enintään 45 asteen kulmaan), sillä happovuodon vaara on vain vähäinen.
- Sisäänrakennettu palamissuoja.
- Akut perustuvat kalsium/kalsium-tekniikkaan, niiden käyttöikä on pitkä, ne eivät kaipaa huoltoa ja niissä on erityinen tuuletusjärjestelmä, joka minimoi kaasujen ulospääsyvaaran.
- SMF-akut ladataan tavalliseen tapaan ja niiden lataus säilyy pidempään kuin perinteisten akkujen.
- Suuri hetkellinen käynnistysvirta.
Biltema-akku naamioituneena.
Kallis akku
Tämä akku taitaa olla kallein (65 Euroa) koskaan ostamani moottoripyörän akku joten odotukset sen kestävyydestä ovat vahvat. Tuo Odyssey-akun suojakotelo toimii hyvin akkutelineen aihiona. (Saatu kaverilta lahjoituksena.) Kotelo on terästä ja siihen on helppo hitsata kiinnityskorvakkeet.
Kallistettavissa
Akku kokonaisuudessaan on hieman korkeahko mutta sitä voi kallistaa ja siten tilankäyttö on vapaampaa. Akku on kokolailla tarkalleen Guzzin isolohkon öljypohjan levyinen ja sen alareuna asettuu samalle korkeudelle eli maavara ei pienene.
Tämä akku taitaa olla kallein (65 Euroa) koskaan ostamani moottoripyörän akku joten odotukset sen kestävyydestä ovat vahvat. Tuo Odyssey-akun suojakotelo toimii hyvin akkutelineen aihiona. (Saatu kaverilta lahjoituksena.) Kotelo on terästä ja siihen on helppo hitsata kiinnityskorvakkeet.
Kallistettavissa
Akku kokonaisuudessaan on hieman korkeahko mutta sitä voi kallistaa ja siten tilankäyttö on vapaampaa. Akku on kokolailla tarkalleen Guzzin isolohkon öljypohjan levyinen ja sen alareuna asettuu samalle korkeudelle eli maavara ei pienene.
Alkoholipyörän laturi.
Laturi
Tämän pienikokoisen kiinalaisen 550 Watin laturin tehtävänä on pitää akku täytenä. Huvittavaa sinänsä on että laturi on huomattavasti halvempi (40€) uudesta ostaen kuin akku. Laitoin laturille kaksinkertaisen pyörimisnopeuden pyörän vakiolaturiin verrattuna.
Tämän pienikokoisen kiinalaisen 550 Watin laturin tehtävänä on pitää akku täytenä. Huvittavaa sinänsä on että laturi on huomattavasti halvempi (40€) uudesta ostaen kuin akku. Laitoin laturille kaksinkertaisen pyörimisnopeuden pyörän vakiolaturiin verrattuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti