Taustatietoa
Tällä pyörällä olen ajanut RE85:lla jo yli 10.000 km kahtena edellisenä kesänä. Pyörä on Moto Guzzi California T3 vuodelta 1982 ja ajettu tuntematon määrä kilometrejä. Ollut minulla neljä vuotta. Moottoria en ole avannut venttiilinsäätöä pidemmälle.
Lisää puhtia
Koska matalapuristeisessa moottorissa etanolin hyötysuhde jää heikoksi olen katsonut tarpeelliseksi nostaa hyötysuhdetta ja siten puristuspainetta asentamalla mekaanisen ahtimen.
Kokeilu
Käynnistyskokeilun tulin tehneeksi jo näin talvella koska halusin ennen lomalle lähtöä kuulla miltä ahdetun Californian kone kuullostaa. Vaikka tyhjäkäynnillä oikein mitään ahtamista tapahdukaan on "imusarjan" eli tässä tapauksessa painekanavan paine pari baarin kymmenystä ylempänä kuin vakiomootttorissa mikä aiheutti tietenkin laihan seoksen, odotetusti.
Ensikäynnistys/First Start
Järjestelmien toiminta yhdessä
Pienien valmistelujen jälkeen saatoin koittaa onko mahdollista saada Alkoholipyörän ahdettua versiota käymään tai edes sen verran hörähtämään että voisi todeta kaikkien toimintojen olevan kunnossa muutostyön jäljiltä. Uusi akku Bilteman osoittautui oikein tehokkaaksi. Osasyinä hyvään käynnistyvyyteen on kalsium-akun tavanomaista korkeampi toimintajännite ja Valeo-startin alennusvaihde joka vähentää käynnistysvirran tarvetta ja antaa silti hyvän vääntömomentin.
Lupaavaa
Itse ahdin helpotti käynnistystä merkittävällä tavalla koska se jo käynnistettäessä tuottaa hiukan ahtopainetta joten sylinterit saavat hyvän täytöksen heti alkuunsa. Ei tarvinnut paljon "sahailla" kun jo moottori yskähti lupaavasti. Odotettavissa on että käynnistyminen tulee olemaan huomattavasti parempaa ajokauden alkaessa.
Polttoaineen paineensäätimen painesignaali
Käynnistyksen yhteydessä tuli havaituksi että polttoaineen paineensäätimen ohjauspaineletkua en ollut muistanut kytkeä. Sille pitää tehdä liityntä samaan letkuun joka johtaa painekanavan kulloinkin vallitsevan paineen MAP-anturille ja ahtopainemittarille.
Polttoaineen paine muuttuu ahtopaineen myötä
Painetieto paineensäätimelle säätää polttoainepainetta samassa suhteessa ja pitää seoksen sopivana säätämättä ruiskutuskarttaa erikseen. Myöskään kierroslukumittarin vaijeri ei ole kunnolla paikallaan ja volttimittarin johtimet ovat kytkemättä.
Ohjelmointi aloittamatta
Tosin minkäänlaista ohjelmointia en ollut tehnyt joten mahdollisuus kierrosluvun nostamiselle olisi ollut mahdottomuus koska seos olisi mennyt liian laihalle. Kuitenkin joutokäynti tyhjäkäyntikierroksilla ja hieman sen yläpuolella kuulosti kohtuu tasaiselta. Toivoa on kunhan ohjelmointi vastaa ominaisuuksia. Läppärin ääressä pitää viettää vielä jokunen tovi ja tien päällä myös. Sitten kesällä.
Ei kädet riitä
Vahinko että en voinut saada tähän täysipituista videota kylkiäiseksi. Tässä kun ei ole mukana käynnistyksen aikaisia kunnon pamahduksia. Remmin lepatusta näkyy ja lambdanäytön ilmoitus laihasta seoksesta.
Arvot odotettuja
Nyt on kuitenkin selvinnyt että anturi saa oikean suuntaisia arvoja vaikka sen kiinnitys onkin epäkonventionaalinen. Tuolla blogissa aiemmin on aiheesta kuvakin.
Aiempi lehtijuttu Alkoholipyörästä.
Hei, Onnea! Tää on aina hieno hetki, ensisavut...
VastaaPoista