Väittäisin että tällä mittauksella, molemmin puolin tehtynä, sain ainakin yhden suunnan kohdistettua. Tarkoittaa että ahtimen hihnapyörä oli "nyökällään" suhteessa vauhtipyörään. Jatkossa pyrin tekemään myös tarkastuksen ahtimen akselin yhdensuuntaisuudesta kampiakselin suhteen. Vaikuttaa että pyörä pitää kaataa kyljelleen työpöydällä että saa laserin suunnattua kunnolla. Jää nähtäväksi.
Hihnasta jäi suurinpiirtein ehjäksi noin puolet. Sillä on hyvä testata hihnan kulkua jatkossa. Tuo laserviiva näyttää kameralla otetussa kuvassa epämääräiseltä ja paksuhkolta. Se lienee kameran huonoutta. Todellisuudessa viiva on melkoisen terävä ja mittaus sen perusteella on alle millin tarkkaa.
Laserviivain ja hihnapyörä.
Kuva, joka muuten oli vaikea ottaa, näyttää maalarinteippiä vasten että hihnapyörä on kallellaan oikealle eli eteenpäin. Suuntauksen otin kolmen eri pisteen kautta lohkon kyljestä.
Sama viiva säädön jälkeen.
Näin jälkiviisaana voisi sanoa että olisi kannattanut mitata jo ennen kokoonpanoa. Käytin siinä vaiheessa mittaustekniikkana viivaimia, työntömittaa ja silmää.
Lohkosta viiva hihnapyörälle.
Tämä mittaus paljasti lievän vinouden. Tarkoitti että ahtimen takalevystä piti alareunasta ottaa kolme millimetriä pois ainetta ja tehdä sen kiinnitysrei'istä soikeat.
Ahtimen takalevy.
Kuten näkyy niin reiät on viilattu alareunassa soikeiksi. Sikäli hyvä että tätä levyä eikä muitakaan osia ole vielä viimeistelty. Sen aika on joskus.
Hihnan kiristin ja puolikas hihnaa.
Hihnan kiristin sai myös hieman viilaa ja vasaraa: siihen oli syntynyt lievä taipuma kun hihna pomppasi pois uristaan. Samalla tarkistin suuntauksen hihnapyörän suhteen.
Hihnanpuolikkaan kulku vetopuolella.
Yleiskuvaa alueelta.
Startilla pyöritettäessä hihnanpuolikas käyttäytyi aivan kunniakkaasti. Katsotaan kauanko kolmeharjainen hihna kestää...
Vikalistausarvuuttelustani on jo kaksi kohta eliminoitu pois ja kolmattakin osittain:
a) Ahtimen pyörintäherkkyys. Ok.
b)Kiristysrullan asento hihnaan nähden. Tarkistettu.
c)Hihnapyörien keskinäinen suuntaus. Suuntausta korjattu.
d) Ahtimen kiinnityksen tukevuus kuormitustilanteessa. Työn alla.
e) Hihnan ylikuormittuminen suuren liikenopeutensa vuoksi. Jää nähtäväksi.
f) Muu syy. Jos ilmenee...
b)
c)
d) Ahtimen kiinnityksen tukevuus kuormitustilanteessa. Työn alla.
e) Hihnan ylikuormittuminen suuren liikenopeutensa vuoksi. Jää nähtäväksi.
f) Muu syy. Jos ilmenee...
Vielä pitää tutkailla tuota hihnapyörien keskinäistä suuntausta. Pyörä pitänee kaataa kyljelleen jotta saan lattialla kolmijalalla seisovan laserviivaimen säteen suuntautumaan haluttuihin paikkoihin.
Muu syy osastolla on esitetty esimerkiksi hihnan heikkoa laatua ja hihnan värinää. Niihin en nyt kuitenkaan vielä aio puuttua. Ainakaan tuon kolmerivisen jämähihnan ei pitäisi olla massaltaan niin suuri että se pyrkisi liikenopeutensa vuoksi venymään.
Kun kohta c on varmistettu täysin on kohta d varmistettava ennen seuraavaa koekäyttöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti