tiistai 26. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Hihnavaurion mietintää


Muuttujia
Asiat jotka tulen tarkistamaan työ-, todennäköisyys- ja vaikutusjärjestyksessä vikaan nähden:
a) Ahtimen pyörintäherkkyys
b) Kiristysrullan asento hihnaan nähden
c) Hihnapyörien keskinäinen suuntaus
d) Ahtimen kiinnityksen tukevuus kuormitustilanteessa
e) Hihnan ylikuormittuminen suuren liikenopeutensa vuoksi
f) Muu syy

Kaksi todennäköistä
Itse epäilisin ensimmäisenä kohtaa c. Aiemmin, jo ideointivaiheessa, on esitetty mielipide arvovaltaiselta taholta joka koskee kohtaa e.

Arvontaa
a) Ahdin ei ole jumissa, otaksun vaan en ole koettanut. Selviää kun katkaisee lopun hihnasta.
b) Kiristysrulla toimii odotetusti mutta sen sijainti ei rakenteen vuoksi ole optimaalinen. Tämä asia on hankala muuttaa joten saa toistaiseksi olla näin jos ei ole osoittaa selkeää vikaa kiristimessä.
c) Hihnapyörien suuntauksessa saattaa olla vikaa koska rakenteen vuoksi ei ollut mahdollista tavanomaisin mittavälinein todentaa asentoa kuin silmämääräisesti. Tarkempi todentaminen vaatii erikoismenetelmiä tai lisäaukkojen tekoa lohkon kylkeen lasermittausta ajatellen. Omaan ko. laitteen. Lohkon teurastaminen lisää ei vain oikein innosta.
d) Rakenteellinen tukevuus pitää todentaa kuormittamalla ahtimen kiinnitystä keinotekoisesti tai tehdä kiinnityslaippa myös ahtimen etuosaan vaikka tilaa on siellä niukasti.
e) Moottori ei ehtinyt käymään kuin korkeintaan muutamia minuutteja ja alhaisilla kierroksilla lukuun ottamatta lyhyttä kierrätystä yli 5000 kierroksen jolloin hihna hajosi. Äkkinäinen voisi tästä päätellä että hihna ei kestä kierroksia mutta sitä ennen  pitää kuitenkin hihnaan vaikuttavat kohdat a, b, c, d sekä f todeta olevan kunnossa.
f) Jotain mikä ei helposti tule mieleen kuten viallinen hihna, omasta sorvauksestani (tehty hihnapyörästandardin mukaan) johtuva syy tai satunnainen ennalta-arvaamaton syy.

Repaleita.
Säikeitä
Tässä vielä kuva repaleista vetävän hihnapyörän kohdilta startin vetopyörän yläpuolelta.

Tässäkö pääsyy
Rakenne on fifty/fifty eli puolet hihnapyörää on urilla (alumiininen osuus) ja loput hihnasta pyörii vauhtipyörän tasaista ulkopintaa vasten. Tämäkin voi aiheuttaa jotain. Toimintaa voisi tarkastella käyttämällä saman pituista mutta kolmeuraista hihnaa jolloin tasaisen pinnan vaikutus voitaisiin
eliminoida.

Uudelleen mittaus ja positiointi
Positiivista tässä on se että poistettuani hihnan riekaleet pääsen tarkastelemaan hihnan linjausta itse hihnan haittaamatta toimenpidettä. Tältä kuvan osoittamalta puolelta saattaisi saada kolme kiintopistettä lasermittaukselle joka kertoisi jotain mutta vasta neljän pisteen asettuminen samalle linjalle takaisi hihnalinjan suoruuden yhdeltä puolen. Pitää kehitellä jotain.

Pitää hiukan purkaa
Ensiksi pitää rakennetta purkaa eli ottaa runko pois päältä eli palauttaa tilanne alla olevan kuvan mukaiseksi.

Rungon irrotus
Asiaa tuntematon voisi ajatella että onpa iso remontti mutta nerokkaan Tonti-rungon ansiosta ei aikaa kulu kuin joitakin minuutteja kun runko on irti ja komponentit helposti tarkasteltavana. Runko on aikanaan suunniteltu kilpakäyttöön vaikkakin on nyt custompyörässä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti