Läpän ominaisuuksia
Kaasuläppä ei ole niin yksinkertainen kuin se näyttää olevan vaan se on soikea. Muutoinhan se ei sulkisi kunnolla kanavaa jossa se on.
Tarvitaan työkalu, jigi
Kaasuläpän valmistamiseksi piti tehdä ensin työkalu. Päädyin, koska läpän koko on melko pieni, vain kolmen asteen kaltevuuteen kun kaasu on kokonaan suljettu.
Riittävä tiiveys
Sataprosenttisen tiivishän siitä ei tietenkään tule eikä tarvitse sillä tyhjäkäynti tarvitsee pienen ilmavirran ja kunhan läpän tiiveys on parempi kuin tyhjäkäynnin tarvitsema ilmamäärä, niin pieni vuoto on ok. Lisäksi molemmat sylinterit saavat täytöksensä tämän saman kaasuläpän ohi. Balanssiongelmia ei siten synny.
Tasauskammio tasaa
Järjestys on siis kaasuläppä - ahdin - tasauskammio eli plenumi - painekanavat imuventtiileille (Vapaasti hengittävässä imukanava.) jossa painekompensoitu suutin. Yksi per sylinterikansi.
Kurkku auki. (Ahtimen pääty tukittu teipillä.)
Sovittelua
Läpän takaa näkyy ahtimen pääty: sen muoto ei aivan vastaa läppärungon kanavan muotoa mutta on huomattavasti leveämpi että virtausta kyllä riittää.
Tavoitteena hyvä vääntö
Kurkku on tosin vain 36 mm halkaisijaltaan joten kovin suurta ilmamäärää tästä ei läpi kulje kunhan sen verran että puristussuhde nousee ala- ja keskikierroksilla alkuperäisestä 9,5:1 -suhteesta hieman yli kahteentoista jolloin etanolin palaminen on huomattavasti tehokkaampaa ja sitä voidaan ruiskuttaa sylinteriin suurempi määrä puristustahtia kohden. Erityisesti väännön lisääminen on tavoitteena. Ei lisäteho huippukierroksilla. Sitähän tuskin kukaan koskaan moottoripyörässään käyttää kovin aktiivisesti jos ei ole rata-ajaja.
Läpän takaa näkyy ahtimen pääty: sen muoto ei aivan vastaa läppärungon kanavan muotoa mutta on huomattavasti leveämpi että virtausta kyllä riittää.
Tavoitteena hyvä vääntö
Kurkku on tosin vain 36 mm halkaisijaltaan joten kovin suurta ilmamäärää tästä ei läpi kulje kunhan sen verran että puristussuhde nousee ala- ja keskikierroksilla alkuperäisestä 9,5:1 -suhteesta hieman yli kahteentoista jolloin etanolin palaminen on huomattavasti tehokkaampaa ja sitä voidaan ruiskuttaa sylinteriin suurempi määrä puristustahtia kohden. Erityisesti väännön lisääminen on tavoitteena. Ei lisäteho huippukierroksilla. Sitähän tuskin kukaan koskaan moottoripyörässään käyttää kovin aktiivisesti jos ei ole rata-ajaja.
Läppä kiinni.
Asentoanturi ja kaasun vaijerikehä
Vasemmalla on kaasuläpän asentoanturi (TPS) ja oikealla akselin päässä kiekko palautinjousineen jota kaasuvaijeri kääntää.
Kalibroitavissa
Anturia voi säätää muutaman asteen verran kaasuläppäakselin suhteen. Kalibrointi tapahtuu digitaalisesti tietokone kytkettynä ECUun. Lämmitettävä kapeakastalambda näyttää koska seos on optimaalinen.
Kevyt kaasukahva
Kaasuläpän aksiaalinen suljinjousi näkyy vaijerikehän akselilla. Kaasuläppä toimii siten että ahtimen imupaine pyrkii sulkemaan sitä. Siksi ei tarvita kovin järeää jousta.
Kuulalaakeroitu
Kaasuläpän akselilla on kaksi suojattua urakuulalaakeria. Takaa tasaisen liikkeen, tilkkii vuodot akselin kautta sekä pitkäikäisyys liukulaakereihin nähden.
Vasemmalla on kaasuläpän asentoanturi (TPS) ja oikealla akselin päässä kiekko palautinjousineen jota kaasuvaijeri kääntää.
Kalibroitavissa
Anturia voi säätää muutaman asteen verran kaasuläppäakselin suhteen. Kalibrointi tapahtuu digitaalisesti tietokone kytkettynä ECUun. Lämmitettävä kapeakastalambda näyttää koska seos on optimaalinen.
Kevyt kaasukahva
Kaasuläpän aksiaalinen suljinjousi näkyy vaijerikehän akselilla. Kaasuläppä toimii siten että ahtimen imupaine pyrkii sulkemaan sitä. Siksi ei tarvita kovin järeää jousta.
Kuulalaakeroitu
Kaasuläpän akselilla on kaksi suojattua urakuulalaakeria. Takaa tasaisen liikkeen, tilkkii vuodot akselin kautta sekä pitkäikäisyys liukulaakereihin nähden.
Ja puolittain auki.
Viimeistelyä myöhemmin
Imukanavassa on vielä viimeisteltävää. Eiköhän sen ehdi vielä ennen ajokautta. Nythän on vasta maaliskuu menossa ja lunta maassa. Kesäkuun alkuun on vielä monta kuukautta. Muitakin projekteja pitää vielä vauhdittaa.
Joutokäyntikierrosluvun säätö
Sille on oma piirinsä jota säädellään kartiomaisella ruuvilla. Sen ilmakanava näkyy imukanavan seinämässä kaasuläpän oikealla puolella.
Runkoon muutoksia
Alkoholipyörän runkokin tarvitsee huomiota. Siitä pitää purkaa lisää pois turhia kapineita ja korvakkeita. Tosin eniten harmittaa keskiseisontatuen menetys. Se joutuu antamaan paikkansa akulle koska ahdin on akun alkuperäisessä paikalla.
Keskiseisontatuki väistyy
Poiketen monen muun pyörämerkin keskiseisontatuen ominaisuuksista on Guzzin kaikien mallien keskiseisontatuet olleet aina todella kevyttoimisia ja hyvin käyttökelpoisia. Tosin niitä on opittava käyttämään oikein. Yhdestä vivusta painetaa seisontatuki maata vasten ja kenkää siirretään toiseen kohtaan ja painetaan uudelleen kevyesti niin pyörä on keskituella.
Imukanavassa on vielä viimeisteltävää. Eiköhän sen ehdi vielä ennen ajokautta. Nythän on vasta maaliskuu menossa ja lunta maassa. Kesäkuun alkuun on vielä monta kuukautta. Muitakin projekteja pitää vielä vauhdittaa.
Joutokäyntikierrosluvun säätö
Sille on oma piirinsä jota säädellään kartiomaisella ruuvilla. Sen ilmakanava näkyy imukanavan seinämässä kaasuläpän oikealla puolella.
Runkoon muutoksia
Alkoholipyörän runkokin tarvitsee huomiota. Siitä pitää purkaa lisää pois turhia kapineita ja korvakkeita. Tosin eniten harmittaa keskiseisontatuen menetys. Se joutuu antamaan paikkansa akulle koska ahdin on akun alkuperäisessä paikalla.
Keskiseisontatuki väistyy
Poiketen monen muun pyörämerkin keskiseisontatuen ominaisuuksista on Guzzin kaikien mallien keskiseisontatuet olleet aina todella kevyttoimisia ja hyvin käyttökelpoisia. Tosin niitä on opittava käyttämään oikein. Yhdestä vivusta painetaa seisontatuki maata vasten ja kenkää siirretään toiseen kohtaan ja painetaan uudelleen kevyesti niin pyörä on keskituella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti