perjantai 29. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Lisäkaukovalot


Ennakkoon
Jo viime elokuussa rakentelin lisäpitkille valoille telineet etukaatumarautaan: linkki.

Kytkennät
Mutta vasta nyt kun tankki on muutenkin irti niin sain tehtyä niihin sähköjen kytkennän. Kytkentä toimii yhdessä pitkien valojen releen kanssa eli lisäpitkät syttyvät samalla kun varsinaisen ajovalon pitkäkin syttyy ja sammuu. Lisävalot ovat erillisessä maadoituksessa eli halutetessani saan lisävalojen erillisen kytkennän tehtyä lisävalojen maajohtoon kiinnitetyn kytkimen kautta. Toistaiseksi en katsonut erillistä katkaisijaa tarpeelliseksi.

Asennus elokuu -12.

Valotehoa runsaasti lisää
Valovoima lisävalojen halogeenipolttimoissa on vakuuttava. Alkuperäistä pitkää valoa ei erota lisävalojen joukosta. Tosin koetilana oli kahden metrin päässä oleva tallin valkoinen seinä.

Ei reikiä
En ryhtynyt rei'ittämääm kaatumarautoja johtimien piilottamisen vuoksi. Eihän ne nippusiteet ja johdot kromatussa raudassa ole kauniit mutta tarkoituksenmukaisuus, jota yleensäkin pidän tähtäimenäni, voitti muokkaustarpeen.

Alkuperäinen laturi on mopotasoa
Lisättäköön että vakiokuntoisen vm -82 Guzzin laturin suorituskyky ei riittäisi tämän varustelun tehontarpeeksi.

Lisätehoa sähköihin runsaasti
Omassani on alkuperäisen laturin sijaan laitettu kaksi kertaa tehokkaampi auton laturi ja hihnavälityksellä tuplanopeudella alkuperäiseen verrattuna.

Teholaturi.

Asennus vasemman sylinterin kainaloon
Asennustyö oli helppo ja käsitti lähinnä metallitöitä. Laturilla on nyt kunnollinen teline ja tavallinen kiilahihna hoitaa voimansiirron. Laturi pyörii kaksinkertaisella nopeudella moottoriin ja vanhaan laturiin nähden. Lataussäädin pesii tankin alla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti