Ahdin vei akun paikan
Akun tilalla on ahdin. Akku lähti evakkoon vaihdelaatikon alle/taa suoraan takapyörän rapasuihkuun.
Suljettu akku
Koska tuleva paikka on perinteiselle akulle epähygieenien niin korvaavaksi akuksi valitsin VRLA-tyyppisen kalsiumakun. Se ei ole juurikaan kalliimpi kuin tavallinen akku mutta suljetun rakenteensa vuoksi se pitää liemet sisä- ja ulkopuolella eli ei ole merkitystä kuinka likaisessa paikassa se toimii. Kunhan nyt napojen päältä isommat ryönat pesussa poistaa.
Lataustapa erilainen
Akun napajännite ja teho: 13 V, 18 Ah. Vaatii omanlaisensa akkulaturin. Perinteisellä laturilla ladattaessa akku saattaa "pimentyä" nopeastikin.
Rautainen akkukotelo
Akkuteline valmistui, komposiitin sijasta, teräslevystä ja lattaraudasta. Syy materiaalivalintaan oli kaverin lahjoittaman toisen merkkisen akun peltinen suojakotelo. Siihen oli helppo hitsata korvakkeet.
Irrotettavissa helposti
Tein kiinnityksen siten että akku on nopeasti irrotettavissa telineineen. Esimerkiksi akkukaapelit on helpompi kiinnittää tai irrottaa kun teline on akkuineen irti rungosta.
Akun sijainti oikealta katsoen.
Läheltä menee
Kytkinvivun alla on negatiivinen napa. Joten ei haittaa vaikka kytkinvipu kulkeekin likeltä. Ei potentiaalieroa.
Kytkinvivun alla on negatiivinen napa. Joten ei haittaa vaikka kytkinvipu kulkeekin likeltä. Ei potentiaalieroa.
Akku vasemmalta. Positiivinen napa.
Vaihdemekanismi
Custom-mallisissa Guzzeissa on usein monta niveltä käsittävä vaihdevivusto. Niin tässäkin.
Akkutelineen kiinnityskohta.
Tilaa muullekin
Kiinnitysruuvit ja -mutterit on helposti saavutettavissa. Keskiseisontatuen akselin reikä jäi vapaaksi. Siihen mahtuisi vielä, ainakin periaatteessa, muunneltu keskiseisontatuki tai saksinostimen kiinnityskohta voisi olla tarpeen. Aika näyttää.
Kiinnitysruuvit ja -mutterit on helposti saavutettavissa. Keskiseisontatuen akselin reikä jäi vapaaksi. Siihen mahtuisi vielä, ainakin periaatteessa, muunneltu keskiseisontatuki tai saksinostimen kiinnityskohta voisi olla tarpeen. Aika näyttää.
Akku takaa päin.
Takahaarukan paikka
Suoraan vaihdelaatikon taakse tulee takahaarukan akseli. Akku jää osittain sen alle. Akkutelineen alareuna on suunnilleen samalla korkeudella maasta kuin moottorin öljypohja mutta on paremmin suojassa kolhuilta takapyörän välittömästä läheisyydestä johtuen.
Suoraan vaihdelaatikon taakse tulee takahaarukan akseli. Akku jää osittain sen alle. Akkutelineen alareuna on suunnilleen samalla korkeudella maasta kuin moottorin öljypohja mutta on paremmin suojassa kolhuilta takapyörän välittömästä läheisyydestä johtuen.
Tulee pitkät kaapelit
Vaihde- ja kytkinvivusto kulkee läheltä akun napoja niin kaapelointi on tehtävä tarkasti ettei synny haitallisia kontakteja. Akkukaapeleista on tehtävä kuitenkin pidemmät kuin akun sijainti edellyttää: akku on kyettävä vetämään pyörän alta pois että johtimet saa irti.
Vaihde- ja kytkinvivusto kulkee läheltä akun napoja niin kaapelointi on tehtävä tarkasti ettei synny haitallisia kontakteja. Akkukaapeleista on tehtävä kuitenkin pidemmät kuin akun sijainti edellyttää: akku on kyettävä vetämään pyörän alta pois että johtimet saa irti.
Akuista ja niiden mittaamisesta juttua. Areometri.
Kohta tulee johdotuksesta juttua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti