sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Kardaanin kiinnitys vaihteistoon


Kolmipyörä-projektikin etenee
Trike-työmaaltakin kuuluu uutta. Kardaaniakselin etummainen nivel on sovitettu onnistuneesti vaihdelaatikkoon.

 Nivel kiinni vaihteistossa.

Kiinnitysosa sivulta ja edestä.

Puristusliitos on kriittinen osa
Osa on tehty rikki mennen kardaanin spooriosasta johon on hitsattu laippa johon varsinainen ristinivel kiinnittyy omalla laipallaan. Peräisin henkilöauton purkuosista. Kardaanin kiinnitys vaihdelaatikon vetoakseliin tapahtuu puristusliitoksella. Puristusosa on irtonainen varsinaiseen vetospooriin nähden ja kiristyy spooriholkin ympärille kahdella M6 pultilla. Ylimmässä kuvassa näkyy mille kohtaa kiinnitys asettuu kun spoori on "pohjassa".

Poikkeava tapa
Päinvastainen kiinnitystapa Guzzin alkuperäisen kardaanin puristusliitoksen suhteen (V10 ja V11-mallit joissa on spine-runko)

Alkuperäisen korjaus
Tehdään liitos niin kuin yllä olevassa kuvass on. Halkaistaan spooriholkki sisäharjanteen kohdalta sen sijaan että se on tehty uran pohjalta. Käytännössä harjanne hiotaan akselin puolelta pois tai ainakin ohuemmaksi. Samalla poistuu suurin osa avokardaanin turhista välyksistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti