torstai 18. huhtikuuta 2013

Akkuvainaa nro 2


Kolmas virtasäiliö
1100 Brevassa käytettyjen akkujen sarjassa nyt käytössä jo kolmas akku. Alkuperäinen oli Yuasa, kaksi vuotta sitten tilalle tuli Euroglobe ja nyt sen korvaa Biltema VRLA kalsiumakku. Juttua edellisestä akkuvaihdosta.

Yuasa toimi
Alkuperäinen akku kesti melko pitkään: kuusi vuotta ilman häiriöitä, sitten totaalinen tyhjentyminen kesken alkukauden.

Yhteensopivuusongelma
Eräitä häiriöitä kyllä ilmeni mutta kyse oli akun johdinten ja napojen väliin muodotunut musta huonosti havaittava eristävä hapettuma. Kun kaapelikengistä syöpyi pinnoite pois niin ilmiö ei ole häirinnyt sen jälkeen.

 Euroglobe väsähti kalkkiviivoille.

Keväällä veto pois
Musta akku toimi vielä kevättalvella ihan kohtuudella mutta nyt ei enää kun sitä olisi tarvittu. 

Löytyi läheltä
Vajaa puoli kilometriä kotiovelta on kyseisen uuden harmaan akun myynyt liike. Hinta 46 €. Nouto tapahtui helposti. Edelliskerralla oli silloisesta asuinpaikasta johtuen Motonet lähempänä.

Virtaa
Hetken pikalataus uuteen akkuun, akku paikoilleen, johdot kiinni. Tapahtui välitön käynnistyminen. Katsotaan miten tämä 14 Ah:n akku jaksaa pyörittää Boschin starttia ja kuinka pitkään. Vaihdoin aiemmin viime vuonna Valeon pois toiseen käyttöön (Alkoholipyörään) ja asensin Norge 1200:sen startin sen tilalle Brevaan.

Vuosikuluna laskettu
Yuasa-akun hintaa en tiedä mutta Eurogloben vuosikustannukseksi tuli 21 euroa. Jos arvioisin Yuasan hinnaksi 120€ olisi sen vuosikustannus samaa luokkaa. 

Kunnollinen akku
Ei kuullosta isolta summalta mutta kun verrataan Centaurossa edelleen vuonna 1998 ostamani akku täyttäisi 15 vuotta jos kestää kesäkuulle. Maksoi silloisessa rahassa 700 markkaa. Vuosikustannus olisi siis noin 8 euroa kyseisen akun kohdalla vaikka kohta hajoaisikin. Akun merkki on Moto Guzzi ja kannessa lukee Made in Italy. 

Suljettu geeliakku
Kyseessä on jonkinlainen geeliakku jonka asensin vaaka-asentoon vaihteiston taakse siirtääkseni painopistettä alemmaksi. Alkuperäinenkin asento satulan alla oli muistaakseni lähes vaaka-asento. Teen siitä erillisen artikkelin kun se tulee vaihtoikään...

Yleistä akkujuttua TÄSSÄ.

3 kommenttia:

  1. Itse hain sähkömoottoripyörää varten Biltemasta tälläisen:
    http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Akunvalvontalaite-1224-V-43332/
    Olen toistaiseksi testaillut sitä autossa ja todennut, että kaiken ollessa kunnossa näyttää auton akku oleilevan 12.6 voltissa ja ajossa mittari näyttää 14.5 volttia. Jos nyt en väärin muista siis. Ajatus on laittaa takaisin pyörässä ollut tupakansytytinliitäntä ja ainakin silloin tällöin tuolla tsekkailla missä 12 V lyijyakun jännitteet oleilevat. Edullinen ja mielestäni näppärä keino, jos ei halua erillistä 12 V mittaria asentaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voipi olla kätevä laite varsinkin jos sen saa näkökenttään. Kyseisessä Guzzimallissa, jota tässä jutussa käsittelen, on ajotietokone jonka näyttöön saa valita erinäisiä toimintoja. Esimerkiksi jännitenäytön joka näyttää akun varaustilan ja käytönaikaisen jännitteen. Asian saa myös esiin OBD-liittymän kautta. Myös vikailmoitukset. Pyörä on 2005 mallinen. Nykyisissä malleissa on kehittyneempi moottoritoimintojen hallintajärjestelmä.

      Poista
    2. Ironisesti sähkömoottoripyöräni tekniikka on uusia osia lukuunottamatta huomattavasti vanhempaa eikä sisällä mitään elektroniikkaa vaan kaikki toimii analogisesti tai mekaanisesti. :) Sinänsä helpottaa konversiota kun ei tarvi välittää nykyaikaisemmista virityksistä. Autossa (Xsara -97) onkin sitten jo vähän eri juttu. Saapa nähdä saanko ajonestolaitetta koskaan toimimaan fiksusti tai edes olemaan hiljaa...

      Poista