tiistai 2. huhtikuuta 2013

Alkoholipyörä Polttoaineen paineensäätimen uusi sijainti


Polttoaineen paineensäädin
Tähän asti paineensäädin on ollut polttoainetankin oikean puolen hanan kierteessä kiinni. Muutoin hyvä kohta mutta ahtimen asennuksen jälkeen ahtimen hihnapyörä pyörii kovin liki ja tankkia pois nostellessa säädin kolahtelee runkoputkiin. Uusi sijainti löytyi oikean puolen sivukotelon alta ahtimen takaosan kupeelta.

 Polttoaineen paineensäädin. Takana kiinnityskorvake.

Toiminta
Tankkiin menevä letku on polttoainekierron paluuletku. Imupuolen letku on tankin toisella puolella vastaavassa kohdassa josta pumppu imee karkeasuodattimen läpi polttoaineen ja syöttää sen paineensäätimelle josta se jatkaa paineellisena hienosuodattimen kautta suuttimille. Karkeasuodatin vaihdetaan uuteen noin 5000 km välein eli normaalin huollon yhteydessä.

Säätimen uusi sijainti.

Helppohuoltoisempaa
Aiempi sijainti oli kuvassa näkyvän polttoaineletkun yläpään kohdalla tankin alkuperäisestä hanan kierteestä alaspäin. Paikka on viilempi kauempana sylinterikannesta. Nyt myös letkut kulkevat sujuvasti. Vain letkuun pitää hankkia molemmat suunnat sulkeva pikaliitin. Helpottaa tankin irrottelua.

Ahtimen hihnapyörä
Se näkyy yllä olevassa kuvassa sytytyspuolan ja bensaletkun tankkiliitoksen välissä. Menossa sovitusvaihe hihnankiristimen suunnittelua ja toteutusta varten.

Omatoimisesti
Pyrin tekemään mahdollisemman paljon itse kuten suunnittelun, mitoittamisen, osien koneistuksen, asennuksen ja elektroniikan ohjelmoinnin. Elektroniikan sen sijaan hankin valmiina lukuun ottamatta johtosarjojen valmistusta. Sähköjen vetäminen kun on mieluista hommaa loogisuutensa vuoksi.

Yksinkertainen sulkeva liitin bensaletkuun
Edullinen molemmat suunnat sulkeva pikaliitin löytyi Bilteman moottoripyörätarvikehyllystä. Toimii näppärästi: painetaan metalliliparetta niin puolikkaan irtoavat helposti toisistaan. Sulkeminen tapahtuu työntämällä puolikkaita sisäkkäin kunnes kuuluu napsahdus kun liitin lukittuu. Huomattavsti helpompi kuin monet vastaantulleet vastaavat liittimet.

 Liitin. Keskellä aukaisupainike.

Liittimen sijainti runkoputken vieressä.

Jää piiloon
Letkuklemmarit eivät ole kovin kauniit mutta eivät jää näkyviin sivukotelon alta. Vihreät letkut ovat laajennetun huohotusjärjestelmän höyrykanavia.

Bensapumppu
Ruiskutuspumpun (Ei kuvassa.) ostin myös Biltemasta. Niitä olen asentanut useisiin ajoneuvoihin menestyksellä. Teho riittää vaikka onkin hieman sähkösyöppö. Oletettavasti Boschin kiinalainen kopio.

3 kommenttia:

  1. Semmoinen kommentti, että jostain syystä tämä sivustosi on aivan järkyttävän suurella fontilla. Haittaa hieman lukemista. Kts. http://santala.iki.fi/matti.jpg

    VastaaPoista
  2. Sehän on hyvä että haittaa vain hieman. Kahdenlaista palautetta on tullut. Myös kiitoksia. Itse en erota tätäkään kokoa kunnolla ilman lukulaseja. Se lienee alkuperäisenä syynä kirjoituksen koolle. Tervetuloa joskus myöhemmin ikänäköseuraan!

    Viisasteluna voisi sanoa että siinä hiiren keskellä on sellainen rulla josta voi sivua siirtää ylösalas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haitta vähenee kun omppukoneessa painelee cmd-nappulaa yhdessä miinusmerkin kanssa, jolloin tekstin koko pienee siedettävälle tasolle. Vastaavasti näön heiketessä voi siirtyä käyttämään plus-nappulaa miinuksen sijaan, jolloin teksti suurenee sivulla kuin sivulla. Jokatapauksessa haitta on eittämättä vain kosmeettinen, semminkin kun pääasiassa luen jutut Google Readerilla - joka tosin kohta lopetetaan, mutta eiköhän korvaajakin löydy.

      Poista