Hihnaongelma ei ole ratkaistu
Ahtimen hihna, se osa mitä siitä on jäljellä eli puolet, pysyy nyt urissaan ja pyörittää ahdin kiitettävän vinhasti. Kun voin olla varma siitä että hihnapyörien suuntaus on kokolailla kunnossa niin laitan uuden Gatesin hihnan ja toivon sen kestävän vähintään yhden ajokauden. Tiedä sitten kuinka paljon tulee ajettua...
Tässä edeltävästä hihnavauriosta analyysiä.
Esteitä pois
Aika paljon hihnalinja vaati säätöä ja voi vaatia vielä hienosäätöäkin. Rungosta joutui irrottamaan yhden korvakkeen jonka korvasin erillisellä alumiinikorvakkeella. Alkuperäisen hitsatun korvakkeen hiominen pois rungosta otti aikaa koska en tietenkään sellaisen homman takia ryhtynyt ahdinta siirtämään saati irrottamaan. Korvakkeen hitsaussauma sijatsi runkoputken takana melkein kiinni ahtimessa. Ahtimen irrotus olisi ottanut vielä enemmän aikaa.
Väliaikainen alumiinikorvake.
Ennen maalausta
Hitsaan alkuperäisen korvakkeen takaisin mutta hieman eri paikkaan. Korvake oli vahvasti samalla kohtaa mihin kaasuläppämekanismin pitäisi tulla. Asia tulee ajankohtaiseksi kun runko jauhemaalataan kauttaaltaan. Aikaisintaan ensi rakentelukaudella.
Hitsaan alkuperäisen korvakkeen takaisin mutta hieman eri paikkaan. Korvake oli vahvasti samalla kohtaa mihin kaasuläppämekanismin pitäisi tulla. Asia tulee ajankohtaiseksi kun runko jauhemaalataan kauttaaltaan. Aikaisintaan ensi rakentelukaudella.
Kokeilemalla
Hihnalinjan sovittaminen tapahtui siis erehdys-oppiminen-periaatteella. Ottaa aikansa mutta on sitten ainakin kohdallaan kun hihnoja ei enää pilaannu sarjassa. Onneksi hihnat ovat edullisia.
Hihnalinjan sovittaminen tapahtui siis erehdys-oppiminen-periaatteella. Ottaa aikansa mutta on sitten ainakin kohdallaan kun hihnoja ei enää pilaannu sarjassa. Onneksi hihnat ovat edullisia.
Osien sijoittelua ja ahtautta
Kuvassa on osa oikean sivukopan alla olevista kapineista: vasemmalla alhaalla on pala poljinsylinteristä eli yhdistetysta etu- ja takajarrusta, jota integraalijarruksi kutsutaan; jonka kylläkin jo pari vuotta sitten muutin vain pelkäksi takajarruksi. Jarrusylinterin korvakkeen yläpuolella näkyy osa paineensäätimestä, sen yläpuolella osa kaasuvaijerin kehää. Alumiinikorvakkeen yläpuolella on vilkkurele kumikannattimessaan ja siitä vasemmalle startin ohjausrele. Runkoputken oikealla puolella on polttoaineen paluuletkun sulkeva pikaliitin. Vilkkureleen johdinten yläpuolelta pilkistää rei'itetty pultin kanta. Sillä säädetään huohotuskammion alipainetta.
Tavaraa pyörän vähäisten katteiden alla alkaa olemaan varsin kunnioitettavan tiheässä. Se hiukan hidastaa huoltotoimia.
Ulkovarastoon odottamaan
Valitettavasti tallissa koekäyttäminen ei oikein ole miellyttävää. Imurista huolimatta pakokaasua kertyy sisätilaan ja moottorin jäähdytys ei toimi paikallaan käytellen. Laitan muut osat paikoilleen ja siirrän projektin odottamaan ajokelejä ulkovaraston puolelle.
Melko vakion näköinen
Kun pyörässä on kaikki osat paikoillaan niin kovin suurta eroa alkuperäisessä kunnossa olevaan California T3-malliin ei ulkoa päin ole huomattavissa kuin imukanavat suuttimineen kaasutinten sijasta. Esimerkiksi ahtimen olemassaolo ei helposti selviä.Vain hihnapyörä hiukan pilkistää mutta sitäkin pitää osata katsoa tankin takaosan alta.
Kuvassa on osa oikean sivukopan alla olevista kapineista: vasemmalla alhaalla on pala poljinsylinteristä eli yhdistetysta etu- ja takajarrusta, jota integraalijarruksi kutsutaan; jonka kylläkin jo pari vuotta sitten muutin vain pelkäksi takajarruksi. Jarrusylinterin korvakkeen yläpuolella näkyy osa paineensäätimestä, sen yläpuolella osa kaasuvaijerin kehää. Alumiinikorvakkeen yläpuolella on vilkkurele kumikannattimessaan ja siitä vasemmalle startin ohjausrele. Runkoputken oikealla puolella on polttoaineen paluuletkun sulkeva pikaliitin. Vilkkureleen johdinten yläpuolelta pilkistää rei'itetty pultin kanta. Sillä säädetään huohotuskammion alipainetta.
Tavaraa pyörän vähäisten katteiden alla alkaa olemaan varsin kunnioitettavan tiheässä. Se hiukan hidastaa huoltotoimia.
Ulkovarastoon odottamaan
Valitettavasti tallissa koekäyttäminen ei oikein ole miellyttävää. Imurista huolimatta pakokaasua kertyy sisätilaan ja moottorin jäähdytys ei toimi paikallaan käytellen. Laitan muut osat paikoilleen ja siirrän projektin odottamaan ajokelejä ulkovaraston puolelle.
Melko vakion näköinen
Kun pyörässä on kaikki osat paikoillaan niin kovin suurta eroa alkuperäisessä kunnossa olevaan California T3-malliin ei ulkoa päin ole huomattavissa kuin imukanavat suuttimineen kaasutinten sijasta. Esimerkiksi ahtimen olemassaolo ei helposti selviä.Vain hihnapyörä hiukan pilkistää mutta sitäkin pitää osata katsoa tankin takaosan alta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti