torstai 25. huhtikuuta 2013

Arkipyörän huoltoa Sytytystulppien vaihto


Uusi konemalli
2000-luvun alussa tuli Guzzeihin uusittu moottori: päällepäin näyttää entisenlaiselta mutta sisäosat ovat uutta sorttia. Tietenkin kuitenkin vaihtokelpoisia myös vanhempiin malleihin josta mm koneiden virittäjät ovat iloisia: 70-lukuisiinkin Guzzeihin voi käyttää 2000-luvun teknologiaa.

Tuplatulppakannet
Yksi näistä uudistuksista oli tuplatulppakansien käyttö vakiona kaikissa ns. isolohkoissa. "Perinnetulppa" vakiopaikassaan kannen reunassa mutta uusi pikkutulppa liki keskellä palotilaa nopeuttamassa palotapahtumaa.

Kaksi tuplapuolaa
Tässä mallissa (Breva 1100) molemmat tulpat saavat kipinänsä samalta puolalta yhtä aikaa. Pikkutulppa on tyypiltään "long life" eli sitä ei tarvitse vaihtaa kuin hyvin harvoin.

Havainto
Käytännössä olen huomannut, jos moottorinohjaus on kunnossa eli seokset kohdallaan, tavallisen tulpan kestoikä on ainakin 40.000 kilometriä eikä sitä siten tarvitse aukoa joka huollon yhteydessä.

Sisäsivun pikkutulpat
Kun kerran tankki on jo irti ja ilmansuodatin on tarkastettu ja edelleen hyväksi havaittu on luonnollista myös katsoa niin sanotut pikkutulpat. Ne ovat sylinterikansien sisäsivuilla ja nimensä mukaan pienikokoisia.

Erikoishylsy
Niiden avaamiseen tarvitaan erityinen tulppa-avain. Valmistin muutamia sellaisia jos joku sattuisi tarvitsemaan. Yhden jätin omaan käyttöön.

Houkuttelemalla avattavia
Koska sytytystulpat olivat olleet käytössä useita kymmeniä tuhansia kilometrejä yhteen menoon niin erityisesti vasemman puolen tulppa oli hyvin kireässä: se ei liikahtanut kuin pienen nykäyksen. Tästä päättelin että on syytä ruiskauttaa pieni määrä tunkeumaöljyä tulpan juureen. Itse asiassa molempien vaikka oikean puolen tulppa tuntuikin aukeavan kevyemmin.

Uusi yritys
Annoin vaikuttaa muutaman tunnin ja yritin uudelleen. Öljy auttoi ja ilman isompia irvistyksiä molemmat tulpat lähtivät kiertymään.

Hyvin tärkeää
Ennen kuin tulppia kierretään kokonaan pois upotuksistaan on syytä puhaltaa paineilmalla syvennyksessä oleva hiekka pois. Muutoin se saattaisi päästä sylinteriin tulpanreiän kautta eikä ole hyväksi siellä lainkaan.

 Pikkutulpan sijainti oikean puolen kannessa.

Vasen ahtaammassa paikassa
Vasemman puolen tulppa on hieman huonommin tavoitettavissa eikä siihen tahdo nähdä suoraan ja runkoputkikin on enemmän asennushomman tiellä.

Tulppa liotuksessa.

Uuden tulpan asennus
Kun uusia tulppia kierretään paikalleen on hyvä sipaista kupari- tai alumiinitahnaa kierteeseen jumittumisen estämiseksi.

Letkuniksi
Uuden tulpan oikealle kierteelle saanti on paljain näpein mahdotonta. Siihen auttaa pätkä kumiletkua johon tulpan keraamipää mahtuu tiukahkosti. Sillä on hyvä pyöritellä tulppa kierteen alkuun. Loppukiristys suoritetaan tulppahylsyllä.

Lievä momentti
Tulpaa ei pidä kiertää kovin kireälle. Sille on korjaamokäsikirjassa annettu jokin momenttiarvokin mutta itse luotan luontaiseen rannemomenttiini.

Pikkutulppa kokovertailussa.

Liukastetta hattuun
Tulpanhattujen sujauttamisessa paikoilleen on näppäristä sormista kovasti apua. Pikkutulppien tulpanhatut ovat tehty kumista ja siten erilaiset kuin varsinaisten tulppien hatut. Pieni suhautus sähköliittimiin tarkoitettua liitinsprayta tulpanhattuun niin se liukuu vaivattomasti paikoilleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti