tiistai 23. huhtikuuta 2013

Arkipyörän Keulan huoltoa

Ainakin yksi ajopyörä pitää olla
Heräsin kevääseen tajuamalla että täytyisi olla ainakin yksi ajokuntoinen pyörä taloudessa. Valitsin kahdesta: California III vai Breva 1100. Californian kanssa olisi päässyt vähemmällä koska tein siihen huollon jo syksyllä.
Arvelin kuitenkin että Breva olisi tärkeämpi kohteena koska Californiasta olisi tarkoitus tehdä Sääksjärvi Trike. (Valmistuttuaan nimetty uudelleen: California Adamant) Aloitus vaan on viivästynyt.

Paljon kilometrejä = huoltoja taajaan
Keula Brevassa ei ole kohdannut tarpeellista huomiota kolmeen vuoteen. Samat nesteet sisässä koko ajan eli hieman pitkäksi venähtänyt huoltoväli. Vuotoja ei ole näkynyt. Eli vanhat öljyt pois ja uudet tilalle. Ohjekirja antaa iskunvaimenninöljylle laajan viskositeetin SAE5 - SAE20. Vanhat liemet ulos ja uudet sisään oman valinnan ja tarpeiden mukaan. SAE 20 on jo melko "tönkköä". Ei ehkä käy matkamotoristin käyttöön. Osittain makuasioita.

Ennen öljynvaihto oli helpompi
Vielä 15 vuotta sitten oli telskoopin alapäissä tyhjennysruuvit joista nesteet saattoi lirauttaa pois. Nyt, vähimmillään, pitää ottaa teleskoopit irti kokonaan. Siitä on myös etua: vanha öljy ja kertynyt lika saadaan näin parhaiten pois. Tyhjennysruuviaikoina ei telskooppeja irrotettu ennen kuin oli tehtävä isompi remontti keulalle. Yleensä kuitenkin vain huulitiivisteiden vaihto.
 

Pyörä tukevasti pukille tai keskituelle
Ensin tietysti pitää ottaa teleskoopit irti. Pyörä keskituelle. Etupyörä, jarrut ja lokasuoja irti. Nopeusmittarin ja mahdollisen ABS-anturin myös. Huom: nippusiteet teleskoopin alapään sisäsivulla. Teleskoopit irtoavat kun ylä- ja alaohjauskolmioista löysätään ruuvit jotka puristavat kolmioiden aukkoja teleskoopin sisäputkia vasten. Teleskooppien pitäisi liukua alas pois paikoiltaan suhteellisen helposti.

Vinkki
Ylä- ta alakolmiota voi käyttää puristimena kun yläpään tulppia avataan tai suljetaan. 

Vinkki telarin hatun löysäämiseksi.

Ennakoiden
Koska myöhemmin on avattava teleskoopin yläpäiden hatut niin löysäämisen voi tehdä tässä vaiheessa kun sisäputki on vielä alakolmion sisässä: kiristetään alakolmion reikä väliaikaisesti putken ympärille ja avataan hattu. Löysäys ei parhaiten onnistu etukäteen koska ohjaustangon vuoksi avain ei mahdu ja jos mahtuisikin niin mittaristo olisi vaaravyöhykkeessä.

Myös toisinpäin
Sama juttu tehdään myös kootessa. Hattua ei tarvitse kiristää kovin kovaan. Se ei aukea itsekseen ja O-rengas, mikäli se on ehyt, pitää öljyt sisällä. Pienempi "mutteri" on jousen esijännityksen säätö. Se kannattaa kääntää löysimpään asentoon niin hattu on helpompi asentaa paikoilleen. Kierrokset kannattaa laskea niin saa säädön entiseen asentoon.

 Vanhaa teleskooppiöljyä.

Irto-osia ei ole montaa
Ennen vanhan öljyn pois laskemista, kun hattu on irrotettu, painetaan sisäputki ulkoputken sisään niin jousi tulee esiin ja sen voi ottaa pois. Sen alla on pätkä muoviputkea jolla on määritelty jousen esijännitys. Sekin otetaan pois. Jousen kapeampi pää on alapää. Nyt käännetään teleskooppi ylösalaisin niin sieltä valuu öljyä aluksi voimakkaasti mutta kohta valuminen hidastuu ja sakkaisempi osa öljystä valuu hiljalleen. Se on hyvä saada pois kokonaan. Jätin teleskoopit valumaan puoleksi päivää ja tein sillä välillä muita hommia.
Sakan lisäksi toisessa keulaputkessa oli hieman vettä.

Keulan "syväpuhdistus"
Jos sakkaa on runsaasti niin voi esimerkiksi notkealla automaattivaihteistoöljyllä huuhdella ryönät pois. Jos likaa on oikein kovasti eikä liottelemalla irtoa niin on mahdollisuus vielä purkaa lisää keulaa ja ottaa sisäputki irti alaputkesta. Siitä joskus toisella kertaa ja se vaatii laajempaa työkaluvalikoimaa.   

Oikea määrä oikeaa öljyä
Öljymäärä on ilmoitettu joko tilavuusmittana tai millimetreissä.
Teleskooppia kohden mitataan tarkka määrä suositeltua teleskooppiöljyä joka tässä keularatkaisussa toimii sekä keulan voiteluaineena että vaimenninnesteenä. Poiketen monista Guzzin aiemmista keularatkaisuista joissa on erillinen voitelyöljy ja vaimennineste on omassa tilassaan. Tässä keulassa ei myöskään ole vaimennuksen säätöä vaan se tehdään vaimenninöljyn viskositeettiä muuttamalla tai muokkaamalla vaimentimen sisäkaluja. Näkyvät säätönupit ovat jousen esijännityksen säätöön tarkoitettu.

Kokoonpano
Kun öljy on sisällä vedetään teleskooppi täyteen pituuteensa ja laitetaan muoviputki ja jousi paikoilleen ja hattu päähän. Sen kiristämisen voi jättää myöhempään vaiheeseen kuten edellä on kerrottu.
Sisäputki on melkoisen ohutseinäinen eikä kestä puristamista esimerkiksi viilapenkin leukojen välissä.

Huolletut teleskoopit.

Takaisin kiinni
Kokoonpanohomma pelaa päinvastoin kuin purkaminen: teleskoopit työnnetään ylös ja jätetään sille korkeudelle kuin on halu. Kuitenkin niin että teleskooppiputken yläpää on yläkolmion yli tai ainakin tasalla. Se on keulan maksimikorkeus. Jos keulaa halutaan madaltaa voidaan teleskooppeja nostaa hieman ylemmäksikin. Tässä mallissa on teleskoopin hatun ympäri uria joiden mukaan silmäillen molemmat putket saa samalle korkeudelle.

Nopeusanturin johto.

Anturit
Nopeusanturin johdin sekä mahdollinen ABS-anturin johdin kiinnitetään teleskoopin pieniin ulokkeisiin nippusiteillä etteivät johtimet pääse hankaamaan jarrulevyyn.

Anturi on magneettinen.

Puhdistuskin on tärkeää
Anturi, niin kuin sen ympäristö on helppo puhdistaa kun osat ovat irti. Kuvassa näkyvässä anturissa on rautapölyä joka voi sekoittaa nopeusnäytön. ABS-mallissa se voi aiheuttaa häiriöitä jarrujen toimintaan.

Keulan ruuveja ultraäänipesun jälkeen.

Ruuvit ja mutterit
Vasemmassa alakulmassa ovat jarrusatuloiden hienokierteiset kiinnityspultit. Kaksi pitkää ja neljä lyhyttä kuusiokoloruuvia ovat laturin hihnakotelon kiinnitysruuveja. (Samalla kun keula oli irti niin laturin hihnan kireyden ja kunnon tarkistus oli hyvä tehdä.)
Vasemmalla ylärivissä nopeusanturin kiinnitysruuvi ja sen vieressä öljynjäähdyttimen/verhoilun kiinnitysosa. Kupumutteri ja korialuslaatta liittyy kyseiseen kiinnikkeeseen. Muut ovat  lokasuojan ja muun verhoilun rst kiinnitysruuveja.

Voiteita kierteisiin
Osa ruuveista ja pulteista sai Mastinox-pintakäsittelyn ja loput hieman spray-vaseliinia pintaansa. Vain lievää korroosiota oli tapahtunut viimeisen seitsemän ajokauden aikana. Kaikki osat irtosivat ilman ongelmia.

Pari - kolme vuotta aikaa
Lokasuoja ja etupyörä paikoilleen niin taas on vuodeksi - pariksi keulan suhteen murheet pois.

Työkaluluettelo
Edellä kerrottuun hommaan tarvittavat työkalut ja menetelmät löytyvät samaan pyörään tehdyn jarruremontin yhteydessä: Jarrulevyjen vaihto.

Takajousituksen mekaniikkaan huomiota
Jossain vaiheessa tulee takajousituksen remonttikin eteen . Erityisesti sen vivusto vaatii huomiota itseensä. Runsaasti laakerointeja jotka toimivat hankalissa olosuhteissa.

Kerran jo huollettu
Takajoustintuen mekanismien huollon tein neljä vuotta sitten. Laakeriholkkien päissä oli jo hieman korroosiota mutta itse laakerit ja laakeripinnat olivat kunnossa. Alkuperäinen voitelu on hieman niukkaa. Puhdistin irrotetut osat ruosteesta ja kokosin paikoilleen hyvillä ja runsailla voiteilla.

Ei kuulu huolto-ohjelmaan
Tämäkin on huoltotoimenpide jota määräaikaishuollossa ei tehdä kuin erikseen pyytämällä. Eli siihen tunteeseen että pyörä huollosta lähtiessä olisi kunnossa kauttaaltaan ei pidä antautua varauksetta. 

Turvallisuustekijä
Kuten etujousitus myös takapään oikea toiminta pitää yllä ajo-ominaisuuksia ja siten liikenneturvallisuutta.

Vaimennuksen oikea toiminta luo turvallisuutta
Jousituksen hyvä kunto on edellytys tehokkaisiin jarrutuksiin ja renkaiden pitoon huonoillakin tielaaduilla. Lisäksi tulee hyvä matkustusmukavuus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti