perjantai 19. huhtikuuta 2013

Guzzidiag: kokeiluja käytännössä


Kaveriporukasta apua
Guzziclubin jäsen, nimimerkki Camn poikkesi työmatkallaan luonani Tampereella ja opasti GuzziDiagin käytössä. Asensimme liitäntäjohdon ohjelmineen ja itse GuzziDiagin kannettavalle Windows-tietokoneelleni ja GuzziDiagiin soveltuvia lisäosia kuten TunerPron.

Yhteys pyörään
Tietokoneella kikkailun jälkeen saimme myös yhteyden 1100 Brevan moottorinohjaukseen. Katselimme arvoja ja ne vaikuttivat olevan kohdallaan ja käynti kaiken puolin vakaata. Koneen kunnolla lämmettyä tyhjäkäyntiseos vaikuttaa olevan hyvin laihalla koska pakokäyrät käydessä ovat juuresta valkohehkuiset.

Ennenkin kuumaa
Asiassa ei sinänsä ole uutta: Quota 1000:lla oli tapana myös hehkua pakoputkistaan varsin kirkkaasti mutta koko kierroslukualueella. Valitettavasti aiheesta ei vielä ole kuvaa. Ilmiö ei ole koneelle erityisen haitallinen kunhan ei lisää laihennu. Jos alkuperäisen pakoputkiston virtausta parannetaan saattaa seos päästä liian laihalle.

Selitys
Toinen selitys pakoputken hehkumiselle on että koko seosta ei polteta palotilassa vaan osa siitä palaa vasta pakoputkessa. Näin pitää tapahtua ainakin vähäisessä määrin että katalysaattori pysyy kuumana kuten pitkässä moottorijarrutuksessa.

Guzzidiagin käytössä tarvittavaa.
  • Tietokone (mieluimmin kannettava malli) Windows, OS tai Linux -käyttöjärjestelmällä.
  • Kaapelit ohjelmistoineen (kaupalliselta toimijalta)
  • GuzziDiag -ohjelma ja liitännäiset (voi imuroida netistä) 
  • Hyvät hermot (aina ei onnistu kerralla)

 Käytännön kohteita
 
OBD-liitin oikealla. (Breva 1100 -05)

OBD-liitin
Satulan lukon ja työkalupussukan tilan etupuolella on sulakerasia. Vasemmalla vararele joka ei kuulu asiaan muuten kuin että tuossa kohtaa on sille juuri sopiva "jemma". Kuvassa oikealla puolella (käytännössä vasemmalla puolella) sulakerasiaa on OBD-liitin jossa on suojakansi. Vesitiivisteestä johtuen se voi olla hyvinkin kireässä. Liitinrungossa on salpa jota taivutetaan poispäin liittimestä ja sen lukitsema hattu vedetään pois. Itse tarvitsin pihtejä kannen irrotukseen vetämällä. Johtimet ovat hyvin hentoista laatua joten otteen liittimestä on syytä olla hyvä ettei tule tinaushommia.

KKL-kaapeli. Tyyppi lukee kaapelissa.

OBD-kaapeli
Tämä kytketään tietokoneeseen USB-portin kautta. Lisäksi kaapelille on oltava FTDI-ajuri toimiakseen. Asennetaan ajuri koneelle. Kaapeli kytketään säätötietokoneen USB-porttiin. Tässä vaiheessa ei tarvita jatko-osaa. Vain KKL-kaapeli.

KKL-kaapelin asetukset suomeksi

Laitteiden kytkentä
Kaapeli laitetaan tietokoneen USB-liittimeen. Seuraavaksi avataan tietokoneen laitehallinta. Siellä näkyy vasemmassa reunassa erinäisiä laitteita. Koska ollaan porttiasialla niin klikataan "Portit (COM ja LPT)" Sieltä aukeaa todennäköisesti muutama rivi josta valitaan "USB Serial Port". Kaksoisklikkaamalla aukeaa ikkuna "Portin asetukset" joten yllä olevan mallin mukaan laitetaan kyseiset arvot. Jatketaan valitsemalla "Lisäasetukset." Siellä laitetaan arvot jälleen mallin mukaan. Homma pitäisi toimia.

"FIAT" OBD-sovitinkaapeli akkuleukoineen.

Liitäntäkaapeli
Kun KKL-kaapelin ajuri on asennettu tietokoneeseen ja löytynyt oikea COM-portti jota kaapeli jatkossa käyttää kyseisessä tietokoneessa. Jatkeeksi sille tulee ajoneuvon OBD-liittimeen kytkettävä kaapeli jonka kautta KKL-muunnin saa käyttöjännitteensä.

KKL-kaapelin asetukset englanniksi
Tehdään näin: kaapelia ei tarvitse kytkeä muualle kuin USB-liittimeen jota tulee jatkossakin käyttää. (varmuuden vuoksi) ja kun kaapeli on kiinni USB –portissa: Laitehallinta, Portit (COM ja LPT), USB Serial Port (COMXX), tuplaklikkaus edellisen päälle, Port Settings, Advanced, kohdassa BM Options ”Select lower settings to correct response problems” arvo Latency Timer (msec): 1 (arvoksi syötetään ykkönen).

Nyt pitäisi olla yhteys saavutettavissa
 Tukka silmillä tarkkailua...

Virta päällä ja käydessä
Yhteys on saavutettu ja lukemia alkoi ilmestyä avautuneeseen tauluun. Lukemat seuraavat ajantasaisesti moottorinohjauksen toimintaa oli pyörä sammuksissa tai käynnissä. Toki käydessä tapahtuu paljon enemmän.

Tämän näköinen taulu avautuu Guzzidiag-ohjelmalla.

(Huomaa työpöydän taustalla näkyvä kiehtova muoto.)

Seurattavat arvot
Ruutuihin voi avata kuhunkin valikosta itseä kiinnostavia suureita ja arvoja joita moottorinohjaus luo. Tyypillisimpiä asioita ovat esimerkiksi kaasuläpän asentokulma, suuttimien aukioloaika, jne.

Kaikki toistaiseksi mahdolliset tarkkailukohteet.

Kaasuläpän anturi
Lisäksi kaasunasentoanturin eli TPS:n alkuasennon kalibrointi. 

Viat ja vikakoodit
Jos pyörässä on ilmennyt toimintahäiriöitä niin tämän ohjelman myötä pääsee katsomaan vikakoodit ja nollaamaan ne. Huomattava on että vikakoodin nollaus ei poista itse vikaa vaan vika on ensin selvitettävä ja korjattava. Pyörän järjestelmä ilmoittaa ilmenneet viat vikakoodeina. Sitä varten on useita internetlinkkejä joissa vikakoodit on lueteltu järjestyksessä tai tyypilliseltä esiintymistiheydeltään. 

Yksi vikakoodi esimerkin vuoksi
Kokeilun yhteydessä havitsimme vikakoodin P0202. Se tarkoittaa että oikean puolen suuttimen sähköinen kytkentä ei ole kunnossa. Asian hoiti kuntoon kyseisen suuttimen johtimen kiinnittäminen takaisin liittimeensä ja koodin poisto vikamuistista.

Tyhjä vikalogi on tämän näköinen.

Vikakoodit
Tässä linkki yhteen vikakoodiluetteloon.
Jos terminologia on outoa niin tässä helpotusta: sanakirja aiheen tiimoilta.
Autojen vikakoodit ovat vain osittain samoja kuin moottoripyörillä.

Säädöt eivät muutu
GuzziDiagilla ei voi sekoittaa mitään säätöä koska se ei anna komentoja. Poikkeuksena TPS:n alkuasennon resetointi.

Käytössä
GuzziDiagia on tullut käytetyksi menestyksekkäästi jo useampaan otteeseen  alkaen ensimmäisistä 80-luvun "ruiskuguzzeista" melko uusiin malleihin. Myös  California 1400-malliin.

Säätöjen pariin
GuzziDiagista on loppuvuoden aikana ollut merkittävää apua vianetsinnässä ja erityisesti apuohjelmiensa (Reader, Writer, TunerPro) kanssa säädettäessä moottorinohjausta kun halutaan tasata käyntiä tai lisätehon saamiseksi ulos koneesta. On muunmuassa kokeeksi laitettu California Stone käymään V11 Sportin asetuksilla. Pyörän omistaja ajeli hetken innostuneena mutta palasi takaisin hieman muokattuihin Stonen asetuksiin koska piti 6-7 litran kulutusta sadalle kilometrille liian suurena. Kahta ei saa yhtä aikaa: suurta tehoa ja pientä kulutusta.

Havainto
Merkittävin havainto on ollut se että alkuperäiset tehtaan säädöt ovat varsin karkeatekoisia ja niistä on löytynyt jopa selviä virheitä. 

TunerPro ja muokkaaminen
Ylempänä on vain pelkkään GuzziDiagiin liittyviä muuttujia mutta kun asiassa mennään hieman pidemmälle päästään näkemään useampia toimintoja ja muokkaamaan osaa niistä. Tähän Tarvitaan TunerPro-ohjelma.
Vain pelkkä GuzziDiag on suomennettu mutta muut liitännäisohjelmat ovat englanniksi. 

Tulkkitiedostoja saatavilla
Kehitys kehittyy ja hiljalleen tulee uusia XDF-tiedostoja joilla pääsee syvemmälle 5AM-moottorinohjauksen syövereihin. Alla olevassa parametripuussa alimpana näkyy pari tiedostoa joiden tarkoitus ei ole vielä selvillä mutta eiköhän nekin vielä ratkaista.

Parametripuu avattuna.

Omatoiminen säätäminen mahdollista
Kuten ylempänä olevaan vastaavaan luetteloon verrattuna on tarjolla huomattavasti enemmän asioita. Näistä ei kuitenkaan GuzziDiag-perustoiminnolla aukea kuin osa (Kts. ylempänä) mutta TunerPro-ohjelmalla pääsee syvemmälle tiedostoihin ja samalla avautuu muokkausmahdollisuus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti