Vuosikymmenien takaa
Kahdeksankymmenluvun italialaiset sähköt ja niiden toiminta on monille ollut päänvaivana. Talven yli seisonut ja sitä ennenkin jo sähkövikainen pyörä vaati pientä huomiota. Yhtään osaa ei tarvinnut uusia tai korjata sähkölaitteiden osalta. Vain puhdistusta, tarkastelua ja pientä säätöä niin kaikki toiminnot tulivat kuntoon.
Kahta liitintyyppiä
Liittimet ovat kahdenlaisia: molemmat avoimia rakenteeltaan mutta moninapaisissa ja ohjaustankoon liittyvissä johdotuksissa on pienemmät kulmikkaat muoviliitinrungot ja pyöreät kytkentäpinnit kun taas isommille virroille on "Abiko"-tyyppiset lattaliitinrungot.
Kahdessa paikassa
Suurin niistä on heti sulakerasian välittömässä läheisyydessä ja hyvin herkästi likaantuvassa paikassa. "Pyöreäsieluisten" liittimien pääosa löytyy kiinteänä asennuksena tankin oikean puolen etureunan alta. Tankin etupäätä pitää hieman kohottaa niin ne saa näkyviin. Muoviset tai teräksiset suojalevyt pitää olla tietystikin irrotettuina.
Likaa ja hapettumia
Kaikissa liittimissä oli likaa päällä ja sisällä. Sen pois saamiseksi käytin liuotinta ja hammasharjaa. Kaiken näkyvän lian harjasin ja liotin pois ja puhaltelin paineilmalla kuivaksi. Sen jälkeen suhautin liitinpintoihin kontaktisprayta ja kytkin liittimet toisiinsa. Liittimet eivät mene sekaisin koska ovat hieman eri kokoisia. Ohjausakselin tietämillä ja vastakkaisella puolella runkoa on muutamia liittimiä lisää. Taempana tankin alla on latausjohtimien liitin. Takavalojen liitin on takalokasuojan etureunassa vasemmalla puolen.
Pääliitin akkutilan takaosassa.
Elinsiirto
Alunperin tämä liitin oli parikymmentä senttiä alaempana takapyörän roiskeissa ja täynnä likaa ja hapettumaa. Liittimeen menevät johdot lähtevät sulakerasiasta. Suurin osa johtimista lähtee kohti virtalukkoa ja eri katkaisijoita.
Alunperin tämä liitin oli parikymmentä senttiä alaempana takapyörän roiskeissa ja täynnä likaa ja hapettumaa. Liittimeen menevät johdot lähtevät sulakerasiasta. Suurin osa johtimista lähtee kohti virtalukkoa ja eri katkaisijoita.
Puhdistetut liittimet tankin etuosan takana.
Alttiina kosteudelle
Isoin liitin on etupäästään suojattu kumisuojuksella, muut liittimet enemmän tai vähemmän suojattuja.
Isoin liitin on etupäästään suojattu kumisuojuksella, muut liittimet enemmän tai vähemmän suojattuja.
Sulakerasia.
Sulanut sulake
Alempana näkyy lataussäädin. Sulakerasia on hyvä pitää puhtaana häiriöiden välttämiseksi. Tästäkin rasiasta löytyi sulake joka ei ollut palanut mutta sen muovirunko oli sulanut. Kaikki sulakkeet ovat 15 Amppeerin. Pitänee tutkia mikä on oikea koko: tuntuu omituiselta että kaikki sulakkeet olisivat saman kokoisia vaikka kulutuskohteet ovat eri tehoisia.
Alempana näkyy lataussäädin. Sulakerasia on hyvä pitää puhtaana häiriöiden välttämiseksi. Tästäkin rasiasta löytyi sulake joka ei ollut palanut mutta sen muovirunko oli sulanut. Kaikki sulakkeet ovat 15 Amppeerin. Pitänee tutkia mikä on oikea koko: tuntuu omituiselta että kaikki sulakkeet olisivat saman kokoisia vaikka kulutuskohteet ovat eri tehoisia.
Ehdottoman tärkeä
Lataussäätimen maajohdon kunto pitää tarkistaa avaamalla sen molemmat päät kiinnitysruuveineen ja poistamalla kaikki hapettumat liittimistä ja kosketuspinnoista.
Lataussäätimen maajohdon kunto pitää tarkistaa avaamalla sen molemmat päät kiinnitysruuveineen ja poistamalla kaikki hapettumat liittimistä ja kosketuspinnoista.
Mittarit joskus toiste
Myös mittareissa, ajovalon sisällä ja varoitusvalotaulussa on liittimiä mutta niihin ei nyt tarvinnut puuttua.
Likaa
Kaikissa liittimissä oli kuraa, hiekkaa ja pieneläinten, kuten kärpästen ja hämähäkkien raatoja. Joissakin liittimissä oli myös öljymäistä möhnää yltä päältä joka kosteuden kanssa on omiaan tekemään sähkölle omia arvaamattomia reittejä ja aiheuttamaan myös syöpymää liitinpintoihin
Releet
California Kolmosessa on neljä relettä vasemman sivukotelon alla. Siellä on myös sytytyspuolat liittimineen. Jarruvalon painekatkaisin löytyy myös sieltä.
Releet ovat siististi relejaloissa kiinni. Paikkaan pääsee niin viima, vesi kuin kurakin.
Relejalat ennen puhdistusta.
Vielä pientä säätöä
Hammasharjalla ja liuottimella sekä paineilmalla tästäkin kokonaisuudesta tuli liki uuden näköinen. Liittimet eivät olleet syöpyneet joten kontaktisprayta liittimiin ja releet kiinni. Kun kaikki kohteet olin käynyt läpi niin jarruvalo toimi liiaksikin eli oli päällä koko ajan ja vasen vilkku oli pimeänä. Vilkun polttimon jalka oli löystynyt. Sen taivuttelu korjasi vilkun.
Jarrukahvan valokytkin
Jarruvalo paloi koko ajan. Otin irti painekatkaisimen johtimen mutta valo paloi vain. Syy siis on oltava etujarrukahvan katkaisimessa. Se ei ole painekatkaisin vaan mekaaninen mikrokytkin jarrukahvan juuressa. Se toimii pienen kuulan välityksellä siten että kun jarrutetaan kuula vapautuu ja mikrokytkimen nasta liikahtaa ulos jolloin virtapiiri sulkeutuu.
Vanhan jarruvalokytkimen elvytys
Kuula liikkui herkästi mutta mikrokytkimestä ei kuulunut tuttua niksahdusta kahvasta vedettäessä vaan sen sisään oli päässyt likaa. Liuotinta ja paineilmaa niin sekin ryhtyi toimimaan. Kannattanee kuitenkin vaihtaa modernimpaan suojattuun mikrokytkinmalliin joka maksaa elektroniikkaliikkeessä alle kaksi euroa kappaleelta.
Otti aikansa
Parin tunnin työskentelyn jälkeen kaikki toiminnot toimivat. Vielä pitää puhdistaa ja voidella ohjaustangossa olevat katkaisijat ja kytkimet. Todennäköisesti niidenkin sisältä löytyy kuolleita eläimiä ja pientä hapettumaa mutta toistaiseksi toimivat kyllä.
Generaattori
Laturin kopan avasin ja sieltä löytyi toistaiseksi toimiva Saprisa -merkkinen magneettotyyppinen laturi. Teho Saprisalla on välttävän ja tyydyttävän välimailla. Pitää ajaa kierroksilla että tehoa riittää akun lataamiseen ja ajovaloille yhtä aikaa.
Saprisa -merkkinen laturi.
Lisävarustelu
Jos jotain hyvää tästä etsii niin kun asentaa kaasuttimien ja virranjakajan tilalle sulautetun moottorinohjausjärjestelmän (MegaSquirt) on tähän päätyyn todella helppo kiinnittää kampiakselin asentoanturi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti