Pitkän talven ja kevään tallin perällä pimeässä seisonut California 3 näki pari päivää sitten valon. Arvelin hiukan ajavani sillä ennen muutostyötä. (Pyörästä tuli myöhemmin California Adamant.)
Moniongelmainen
Viime syksyn koeajosta jäi mieleen että takavilkut ja jarruvalo eivät toimineet. Renkaissakin on ilmanvajausta ja öljyt kannattanee myös katsoa. Keulan putkien vaihto kulumien vuoksi tulee olemaan myös hommana mutta ei aivan vielä koska keulan vuoto tässä mallissa ei vaikuta jousitukseen tai iskunvaimennukseeen. Keulassa kun on erilliset iskunvaimenninpatruunat.
Sähkölaitteisiin apua
Koska kahdeksankymmenluvun italialaiset sähkölaitteet tunnetaan joistakin harmillisista ominaisuuksistaan niin katsoin parhaimmaksi käydä kaikki liittimet ja sähkölaitteet läpi.
Kaasutin tulvii
Sitä ennen kuitenkin havaitsin että oikean puolen kaasutin ei pidä polttoainetta sisällään vaan valuttaa sen suoraan pyörän alle. Oletin sakkaisuutta tai roskaa neulaventtiilissä ja avasin kohokammion. Muutamaa pientä ruostehitusta lukuun ottamatta kaasutin vaikutti oikein puhtaalta.
Pohjia myöden
Otin kuitenkin kohot, neulaventtiilin neulan ja itse venttiilirungon tarkastelun kohteeksi. Neulan jousi toimi moitteettomasti mutta venttiilirungossa, jonka reiän neulan pitäisi sulkea kohojen välityksellä kun oikea bensan pinnankorkeus on saavutettu, oli pienen pieni syöpymä: sen korjaaminen ei ole vaikeaa ja suoritin venttiilille ns läppäyksen hienolla hiomatahnalla. Arvelin että kyseinen toimenpide saa kaasuttimen pitämään polttoaineen sisällään mutta niin ei tapahtunut.
PHF 30 DD
Osavaihtoa
Kokeeksi vaihdoin toisen puolen kaasuttimen neulaventtiilin kohoineen vuotavalle puolelle ja huoltamani venttiilin sille puolelle mikä ei alunperinkään vuotanut. Vuoto pysyi edelleen oikealla puolella eli vika ei ole neulaventtiilissä eikä kohossa. Tässä vaiheessa irrotin molemmat kaasuttimet, purin atomeiksi ja katsoin että kaikki toiminnot molemmissa kaasuttimissa ovat samanlaiset ja kanavat ja poraukset ovat avoimet. Niin löytyi häiriökin mikä vuodon aiheutti.
Vaiva olikin ulkosyntyinen
Kohokammion ilmaputki oli tukossa. Siis se osa joka on kaasuttimessa porauksena ja sen ulommassa päässä on liitos letkulle. Ylemmässä kuvassa ko letku näkyy vasemmassa yläkulmassa. Letkussa kyllä kulkee ilma. Sen olin tarkastanut jo aiemmin puhaltamalla siitä ilmaa läpi.
Rassasin kanavan auki ja kokosin kaasuttimet, laitoin säädöt tehdasasetuksiin ja kaasuttimet paikoilleen. Hana auki ja tuijottelua kaasuttimien alle. Ei vuotoja.
Huohotusletku oikealla.
Vain pikkuvaiva
Tukos oli heti letkun alla kanavan mutkassa. Ilmeisesti letkuun oli kertynyt törkyä joka oli valunut kaasuttimen kanavaan tukkien sen.
Vaivan anatomia
Koska ilma ei päässyt poistumaan polttoaineen tieltä kohokammiosta ei polttoaineen pintakaan noussut kammiossa kuin hiukan: juuri sen verran että polttoainetta pääsi pursuamaan pääsuuttimen kautta imukanavaan ja sieltä ulkoilmaan. Painehan on suhteellisen suuri koska tankki on reilusti kaasuttimien yläpuolella ja polttoaine sai vapaasti virrata kohomekanismin sulkematta virtausta. Ilma vain ei päässyt karkuun kohokammion yläosasta ja vastusti bensanpinnan ja siten kohon nousua. Kohon liikuttama neulaventtiili säätää polttoaineen kulkua.
Harvinaista
Pitää tämäkin pitää muistissa vastaisen varalle. Korjaus oli äärimmäisen helppoa mutta otti aikansa ja vaivansa saada syy selville. Esimerkiksi pienet hämähäkit tykkäävät pienistä putkista. Sen vuoksi on pudonnut matkustajalentokonekin kun seisokin aikana oli hämähäkki tehnyt pesän pitotputkeen. Pitot'illa mitataan ilmanopeutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti