sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Yöajo 2013


Jo mones Yöajo
Perinteinen Yöajo on takana. Vaikkakin pienellä porukalla. Taisivat viime hetkellä peruuttaneet pelätä sadetta...

Perusajatus
Idea Yöajossa on ajaa porukalla läpi kesäyön perjantain ja lauantain välisenä yönä muutaman sadan kilometrin päähän jossa tutustutaan esimerkiksi paikalliseen kulttuuriin lauantaina iltapäivällä ja illalla. Hyvin nukutun yön jälkeen sunnuntaina lähdetään porukassa tai erikseen kukin koteihinsa tai muualle.

Kylmiltään reissuun
Samalla tämä matka on testimatka California Kolmosen tekniikalle ennen muutostöitä. Muutaman päivän ollut omistuksessani. Nyt koeajo. Kokeilematta ostin.

Enemmän oli lähtijöitä ilmottautunut
Viime hetken peruutukset muuttivat hieman reittiä ja kohtauspaikaksi sovittiin Joutsan Teboil klo 24.00.

Poikkeava lähtöaika
Itse lähdin perjantai-iltana jo klo 21 jälkeen Tampereelta hiljalleen kohti Joutsaa. Reittini kulki 9-tietä Korpilahdelle.

Perjantain reitti
 Tampere-Joutsa.

Rauhallista iltayöstä
Alkumatka 9-tietä on hyvin tylsä mutta halusin säästää voimiani valitsemalla suoran reitin. Onneksi muuta liikennettä oli minimaalisesti.

Hienot maisemat
Korpilahden Nesteen nurkalta sillalle ja erityisesti sillan jälkeen alkava osuus on korkeuseroiltaan ja maisemiltaan vaikuttavaa. Paras ajosuunta siihen, maisemien osalta, on vastakkaiseen suuntaan kuin nyt.

 Kärkistensalmen silta 22.40 ja auringonlasku aluillaan.

Kohtauspaikka suljettu
Ensimmäisen version mukainen kohtauspaikka piti olla Kärkistensalmen Lossivahti-ravintola mutta sähkönsaantivaikeuksien vuoksi se oli suljettu. Ovessa luki: "Tervetuloa. Ravintola suljettu. Ei ole sähkö".

Uusi kohtauspaikka
Eräät olivat liikkeellä Luhangan kautta joten jäin risteykseen odottelemaan. Varsinainen kohtauspaikka määrättiin Joutsan Teboilille.

Risteyksen kupeella Tammikoskella. Oikealla Luhanka. 

Koko ryhmä koossa Joutsassa.

Tankatakin pitää.

Reittisuunnitelman laadintaa.

Lauantain aamuyö
Paikalle ilmestyi kolme pyörää ja neljä henkeä. Valitettavasti huoltoasema 4-tien varressa oli jo sulkenut ovensa. Piti tyytyä eväisiin. Tankkausten ja reittiselvittelyn jälkeen taipaleelle.

Toteutunut reitti.

Suhteellisen suora reitti
Vaikka valitut tiet ovat kolmi- ja nelinumeroisia kestopäällystettyjä teitä ei se silti tehnyt matkasta kovin mutkikasta. Mutkat olivat enimmäkseen tiessä, ei niinkään reitissä.

Kangasniemellä oli pimeää
Yön pimeimpänä hetkenä pysähdyttiin Kangasniemellä. Sielläkin olivat huoltikset kiinni. Pysähdystarve johtui lähinnä luonnollisista tarpeista johon metsän reunan läheisyys antoi kätevästi mahdollisuuden.

Ilmeni öljyvuoto
Samalla pääsin havainnoimaan Guzzin lisääntynyttä öljyvuotoa joka näytti tulevan kannentiivisteen raosta.

 Invalidisoitunut Guzzi.

Side sylinterin ympäri auttaa.

Öljynkerääjä
Siteen tarkoituksena ei ole lopettaa vuotoa vaan ehkäistä vuodon harmillinen etsiytyminen astinlaudalle ja ajohousun lahkeelle. Vanhan tyynyliinan pitsireunus on viimeisessä käyttömuodossaan.
Myös vasemmassa etuteleskoopissa on vastaava viritys.

Pieksämäellä yöpalaa
Aamu alkoi niillä hetkin kun matkalle osunut metropoli Pieksämäki sattui reitille. Yölounaan nauttimisaikakin oli käsillä. Kylässä oli avoinna kaksi ruokapaikkaa: Liisan Grilli tunnetusti maukkaine ja runsaine tuotteineen mutta vaihtoehdoksi valikoitui kuitenkin paikallinen teiniakvaario eli Hese, ei niin kään ruokiensa vuoksi vaan siksi että paikassa on asiakastilat myös hygieeniseen tarpeiden tekoon pienimuotoisen ruokailun ohella.

Teiniakvaarion terassilla.

Etapit selvitettiin
Seuraavat kuviot päätettiin tässä vaiheessa: Jäppilän ja Sorsakosken kautta Leppävirralle. Erinomaisen kiva tie ajella ja taivutella mutkia koska suoria tieosuuksia ei juuri ole.

Pätkä isoa tietä
Leppävirralla, käytännön pakosta, jouduimme ajamaan muutaman sata metriä yksinumeroista valtatietä. Käännös vasemmalle ohittaen Leppävirran keskustan. Siirryimme Suomen suurimman saaren, Soisalon, tieverkon käyttäjiksi korkean sillan ylitettyämme. Päivänvaloa oli jo kuin päivällä ja tie hyväkuntoista. Mielestäni hauskin tieosuus koko matkalla.

Vehmersalmen silta.

Kahvitauolla sillan lähistöllä.

Soile oli tehnyt eväät
Evästauolla venerannassa raparperipiirakkaa ja termoskahvia. Taas löytyi energiaa jatkaa matkaa. Veneranta on heti sillan jälkeen oikealla ja oikealla.

Jälleen yksinumeroisella
Jatkoreittiä ajatellen olisi koukkaus Tuusniemen kautta ollut " ei yksinumeroisia teitä"-ideologian mukainen mutta silti päädyttiin kääntymään Vehmersalmelta vasempaan eli kohti 9-tietä. Sitä myöden muutama kilometri ja käännös vasempaan Riistaveden tietämiltä ohi Juankosken ja Nilsiän keskustan.

Huti
Tällä välillä sattui matkan ainoa tahaton harhaanajo: päätieltä koukkaus
Muuruveden keskustaan jossa U-käännös. Lisämatkaa noin yksi kilometri. Pieni tihkusade virkisti viimeisä kilometrejä.

Pysähtymättä ohi
Nilsiän ohitus sujui ja viimeinen reilun kymmenen kilometrin taival Tahkolle ja pienen haeskelun jälkeen varatun mökin pihaan.

Perillä klo 07.00.

Tampere - Tahkovuori.

Hotelliaamiainen
Ajokamppeet narikkaan ja lyhyt reippailu läheisen hotellin aamiaispöytään. Sen jälkeen parin tunnin päivälepo ja tutkimaan lähistön historiaa.

Risteilylle
Suunta laivalla Aholansaareen jossa tutustuminen Paavo Ruotsalaisen aikaiseen ja jälkeensä jättämään uskonnolliseen perintöön. Saaren rakennuskanta on erikoinen ja kattaa rakennuksia 1700-luvulta nykypäivään.

Ravintoa jälleen ja eikä viihde kiinnostanut
Illemmalla paikallisen kylpylaitoksen ravintolassa päivällinen ja pieni kierros katsastamassa alueen viihdetarjontaa. Tarjonta vain ajoittui niin myöhään että sen seuraaminen olisi tehnyt sunnuntain ajomatkasta tarpeettoman raskaan joten takaisin majoitukseen keskustelemaan kokemuksista ja makuulleen. Unta ei tarvinnut odotella.

Sunnuntaina takaisin
Melko pitkät aamu-unet mutta ehdimme erään kolopallokentän laidassa olevaan ravitsemusliikkeen aamiaispöytään. Siellä oli jo ennen meitä saapuneita urheilijoita golf-asuissaan nauttimassa nestemäistä aamiaistaan.

Pötsi täyteen
Myös kiinteämpi aamiainen tarjoiltiin pöytään pekoneineen ja "sunny side up"-munineen. Aamiainen oli riittävä ja laajempi kuin ensin mainitun ketjuhotellin seisova aamiaispöytä.

Kytkinkahva ei toimi
Havaitsin aamulla puutteen Californian kytkinkahvassa: kahvan akselin mutteri oli jonnekin varissut. Onneksi sellainen löytyi ja kahva saatiin pysymään paikoillaan.

Normitoimet
Pyörien pakkailua, mökin siivous, tyhjien pullojen palautus kauppaan ja bensamittarilla käynti. Puolipilvistä, lämpötila 22 astetta.

Isoa tietä Suonenjoelle
Seuraava pysähtyminen tapahtui Suonenjoella jossa reittimme erosivat.

Kantatie 69
Pirkanmaalle matkaajat valitsivat reitikseen kantatie 69:n ja päijäthämäläiset osallistujat päätyivät reittiin Toivakan kautta etelään. Enää ei kitsasteltu yksi- ja kaksinumeroisten teiden käyttöä.

Sämpyläkahvit juotu.

Paluureitti Nilsiästä Tampereelle.

Sivuteitä aluksi ja lopuksi
Tahkolta kulkee hyväkuntoisia paikallisteitä lähelle Siilinjärveä. Saattavat kyllä hieman kiertää mutta maisemat ovat paremmat kuin kantatiellä. Kuopio ohitettiin moottoritietä pitkin. Tosin Kallan Siltojen siltaremontti aiheutti lyhytaikaisesti liikenteen matelua. 

Huonopintaista tietä ja integraalijarrut kiinni
Hirvaskankaalla tankkaus jolla mentäisiin loppumatka. Tie Hirvaskankaalta Uuraisten kautta Multialle on heikkokuntoista ja sisälsi melkoisesti heittoja. Niitä väistellessä sekin välimatka sujui melkein ilman välkohtauksia kunnes jouduin tekemään liki paniikkijarrutuksen kun pari pikkupoikaa leikkivät potkulaudoillaan keskellä tietä ja tyypillisesti väistivät ensin eri puolille kun toinen huomasi valinneensa "väärän" puolen ja syöksyi tien yli kaverinsa luokse. Heitä asiasta toruin. Saattoi jopa mennä perille.

Pikkuteitä Tampereen liepeille
Keuruulla on pitkä matka kuudenkympin rajoitusta Vilppulan suuntaan mutta sitten jopa satasen nopeutta Kolhon jälkeen. Vilppulassa suunnaksi Ruhala ja kantatie 66:sta pari kilometriä Jäminkipohjaan jossa käännös Teiskon suuntaan. Välillä Väärinmaja - Teisko satoi vettä melkoisesti mutta maltillisella ajonopeudella siitäkin selvittiin.

Illalla perillä
Kotona olin seitsemän aikaan illalla. Sopiva päivätaival taukoineen. Vanha California 3 osoittautui ajoasennoltaan ja -käytökseltään miellyttäväksi tuttavuudeksi. Muuta hankaluutta ei ilmennyt kuin pieni öljyvuoto vasemman sylinterin puolella ja kytkinkahvan akselin löystyminen. Jälkimmäinen korjattu väliaikaisesti M6-mutterilla mutta se pitää korvata lukittuvalla mutterilla ettei vaiva toistu.

Yöajon kokonaismatka: 918,4 km.

Öljynvaihtoaika
Samalla tuli 75000 km täyteen eli moottorin öljynvaihdon aika. Öljyä, öljytikusta arvioiden, kului noin yksi desilitra. Osa vuodosta johtuen ja muu huohotuskanavasta ulkoilmaan, otaksun.

Kulutus hyvällä tasolla
Polttoaineen kulutus oli melko tarkkaan viisi litraa sadalla. Suuri osa matkasta tuli ajettua nelosvaihteella hillitystä matkanopeudesta johtuen. Ylin vaihde on käytettävissä vasta yli 90 - 100 km/h nopeuksissa. Alhaisilla kierroksilla, väännöllä, ajo rasittaa moottoria ja etenkin voimansiirtoa tarpeettomasti.

Öljyvuodon todennäköinen syy.

Huohotinletku vuotaa
Venttiilikoneiston tilaan menevän huohotinletkun juuresta vaikuttaa tihkuvan öljyä ja se valuu alas kannentiivisteen kohdalle asti ja vain näyttää siltä että kannentiiviste vuotaa. Helpottava havainto. Pitänee uusia letkuja. Vanha laite, vanhat letkut. Sittemmin pyörä on vaihtanut ajoneuvoluokkaa L5:seksi. Vakuutus on erittäin edullinen.

Tuleeko jatkoa
Ensi vuonna jälleen Yöajoon. Kukahan toimisi Tiemestarina?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti