Molemmat ovat erillisiä ohjelmia. Alla kuvatussa toimenpiteessä ei tehty mitään muutoksia itse moottoripyörään . Pyörä on täysin vakio eikä sen järjestelmissä ole ilmennyt sähköisiä vikoja pois lukien ne pikkuvaivat, kuten vapaavalon katkaisija, josta on kuvaus toisaalla blogissa.
Tämä ohjelmistopäivitys on tehtaan oma tuote ja sen asentaminen kuulunee merkkihuollon normaaliin toimeenpidelistaan määräaikaishuollon yhteydessä. Tosin en ole kuullut niitä asennettavan. Johtunee ehkä asiakkaan tai huollon tietämättömyydestä.
Kuvista huomaa että olen peittänyt tiedoston tyyppikoodin. En ole tietoinen mitä kautta se on tullut jakeluun.
Hieman siis kylmäsi sen asennus. Toisaalta vanha tiedosto oli jo tallessa joka oli toimenpiteen ensimmäinen vaihe.
Homman suorittamiseksi tarvitaan internetistä vapaasti ladattavat ohjelmat Reader ja Writer. Hyvänä lisänä on GuzziDiag jolla voi varmistaa ECUn ja tietokoneen välisen yhteyden toimivan ennen operaatiota. Varusteista ja GuzziDiagin kokeilusta on tietoa tässä linkissä: GuzziDiag
Täältä löytyvät ilmaisohjelmat. Käyttö täysin omalla vastuulla. Minä ja ohjelmien kehittäjät eivät vastaa millään tavalla jos niistä tai niiden käytöstä aiheutuu haittaa tai vikoja.
Lyhyesti sanottuna kopioin Breva 1100:sen ECUn sisällön tietokoneelleni ja siirsin, tai voisiko sanoa: tallensin tilalle päivitetyn moottorinohjauksen tiedoston. Yhtenä könttänä.
Alkuperäinen ECUn sisältö on nyt muistitikulla ja tietokoneen muistissa ja voin sen ladata uudelleen ECUun jos nyt ladattu tiedosto ei tyydytä.
Luku-toimenpide alussa.
Kuvat ovat kameralla otettuaja koska en halunnut tehdä kesken prosessin kuvakaappauksia.
Lukeminen kestää noin 20 minuuttia johtuen hitaasta protokollasta. Lukeminen onnistui Reader-ohjelmalla täydellisesti. Lukeminen ei poista alkuperäistä sisältöä ECU:sta vaan kyse on kopioinnista. Vasta kirjoittaminen tuhoaa edellisen tiedoston ECU:sta.
Vanhojen tietojen pois pyyhkiminen.
Kirjoitus-toiminto alkaa pois pyyhinnällä eli ohjelma tyhjentää ECUn muistin tehdäkseen uudelle tiedostolle tilaa. Tällöin vihreä pylväspalkki lyhenee oikealta vasemmalle. Hommaan menee minuutti, pari. Palkit liikkuvat eri suuntiin vain tietyillä Writereillä. Joillakin palkit liikkuvat samaan suuntaan. Ensi tyhjennys ja sitten täyttö eli kirjoitus.
Tiedoston kirjoitus.
Varsinainen tiedoston kirjoitus alkaa. Vihreä palkki kasvaa vasemmalta oikealle. Tähän menee hieman enemmän aikaa.
Tiedoston lataus jatkuu...
Palkin mukaan tiedostosta on kirjoitettu noin 80 prosenttia. Kirjoittaminen hidastuu loppua kohden. Asiasta ei kannata hermostua.
Kirjoitus lähes valmis.
Lataus valmis.
Writer-ohjelma ilmoittaa kun kaikki protokollaan liittyvät toimet on tehty. Kun kyseinen "Success"-ruutu tulee näkyviin on aikaa OK:n klikkaukseen noin 10 sekuntia. Jos kestää pitkään niin kirjoitus peruutetaan automaattisesti ja ECU jää täysin tyhjäksi. Tämä johtuu siitä että sen lisäksi että varsinaiset "kartat" ajetaan niin kaikki muukin softa ajetaan uusiksi joka kerta kun tämä tehdään.
Jos ECU on päässyt nollautumaan niin pyörä ei tietenkään toimi lainkaan. Silloin kannattaa tehdä Kirjoitus-toimenpide uudelleen ja vahtia prosessia sen loppuun saakka.
Reader- eli lukuohjelma ottaa eniten aikaa. Varmuudeksi laitoin ylläpitolaturin pitämään akun jännitteen vakiona. Virrat kun pitää olla päällä molempia ohjelmia käytettäessä. Samoin tietokone oli verkkovirtaan kytkettynä.
Kirjoittaminen kesti vain noin viisi minuuttia. Vain kirjoitustoiminnon aikana sattunut virhe, kuten tiedoston latauksen keskeytyminen voi sekoittaa moottorinohjauksen. Esimerkisi OBD-kaapelin virtajohto irtoaa, tms. Kirjoitustoiminto pitää tällöin aloittaa alusta uudelleen.
Tarkastin vielä GuzziDiagilla ovatko toimenpiteet aiheuttaneet virheilmoituksia vikalogiin. Niitä ei ollut.
Itseltäni, näin eka kerralla, hommaan meni puolitoista tuntia. Käytännössä seuraavalla kerralla ei mene kuin muutamia minuutteja kun ei tarvitse tallentaa moottorinohjauksessa olevaa tiedostoa koska se on jo koneella ja muistitikussa varmistuksena. Lisäksi jo imuroitua tiedostoa voi ryhtyä muokkaamaan itselle sopivaksi ja syöttää koemielessä niitä ECU:lle. Aikaa ei mene kuin johtojen asetteluun ja tietokoneen avaamiseen: veikkaan että homma on tehty alle kymmnessä minuutissa.
Nyt olisi ollut mahdollisuus poistaa lambda-toiminto mutta sitä en tehnyt koska pakoputkessa on edelleen katalysaattori. Pitänee sitäkin koittaa tarvikevaimentimen kanssa.
Jos Velipoika antaa imuroida 2V Norgestaan moottorinohjaustiedoston niin voin sitäkin koittaa Brevassa. Siitä ainakin saisi hyvän kokeilu- ja testipohjan jatkoa ajatellen. Ei tämä tähän jää.
Valitettavasti en ehtinyt ajamaan kun muutaman kilometrin testilenkin mutta alakierroskiihtyvyys parani ja kuutosvaihteella voi ajaa alle 50 km/h nopeutta ja kiihdyttää siitä ilman nykimistä (niin että voimansiirto kolkuttaa) erityistä tai tärinää. Se on merkittävin poikkeus alkuperäiseen nähden ja tuntuu erikoiselta. Tyhjäkäyntikin on pehmeämpää. Kerron lisää kun pääsen tekemään matkaa oikein kunnolla. Muutoinkin kiihtyvyys, vai voisiko sanoa, kaasukahvan liikkeisiin reagointi tuli herkemmäksi.
Lisäys 27.07.2013
Kaupunkiajoa noin 100 km tehneenä voi todeta polttoaineen kulutuksen selkeästi vähentyneen. Tietoa voi vääristää se että lämpötila ajosuoritusta tehdessä on ollut noin 24 astetta tai enemmän. Aika näyttää kuinka matka-ajossa kulutus asettuu.
Lisäys 06.02.2018
Pyörä oli käytössäni talveen 2015 asti. Keväällä se meni vaihdossa uuteen pyörään. Tyytyväinen olen vieläkin. Uudesta ei vielä teidä kun on vasta kaksi kesää takana.
Polttoaineen kulutus väheni myös pidempijaksoisten mittausten tuloksena. Näin kertoi sekä pyörän kulutusmittari kuin myös huoltoaseman bensiinimittari. Parhaimmillaan lämpimässä säässä pääsi alle viiden litran mutta viileämmällä kului noin 5,5 litraa sadalle. Muutoksia tuli muihinkin kohteisiin kuin moottorinohjaukseen. Muun muassa sylinterikannen lämpöanturiin tein muutoksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti