perjantai 9. elokuuta 2013

GuzziDiag termistöä

Nimikkeistä on kysytty. Helposti menevät asiat sekaisin. Koitan tässä selventää asioita.

GuzziDiag = pelkkä lukuohjelma jolla saa esiin sen hetkisen moottorinohjauksen tilanteen sekä sammuksissa että käynnissä. Tietenkin virta pitää olla päällä. Ohjelmassa on lisäksi mm vikalogin lukija ja TPS:n resetointi. Käyttökielen voi valita. Mukana myös suomi.

Reader = Tässä yhteydessä ohjelma jolla ECUn sisältämä tiedosto voidaan kopioida tietokoneelle. Readereita on erilaisia riippuen luettavasta kohteesta eli ECUn tyypistä. Englanniksi.

Writer = Kirjoitusohjelma jolla tietokoneelta saa siirrtettyä tiedostoja ECUun. Eri tyyppisille ECUille on omat Writerinsä. Englanninkielinen.

TunerPro = Tiedostojen vertailu- ja muokkausohjelma. Sillä muokattuja tiedostoja voi siirtää ECUun Writer -ohjelmalla. TunerProsta lisää myöhemmin. Englanninkielinen.

GuzziDiag jota voisi nimittää "vianhakuohjelmaksi" luonteensa puolesta soveltuu kaikkiin Guzzin digitaalisiin moottorinohjausjärjestelmiin. P7, P8, 16M, 15M, 15RC ja 5AM. Uusimmasta 1400 Californian moottorinohjauksesta ei ole vielä kokemusta tämän kirjoitushetkellä.

Reader-ohjelmia on toistaiseksi kaksi erilaista: 15x ja 5xx-moottorinohjauksille omansa. (Esim: 15M ja 5AM)
Writer-ohjelman osalta tilanne on sama kuin edelläkin: kullekin moottorinohjaustyypille omansa. Vanhempiin moottorinohjauksiin ei Readerilla tai Writerilla ole pääsyä vaan ne ovat säätötekniikaltaan vanhempaa tyyppiä eli ovat ns lastutettavia. Niihin siis vaihdetaan muualla ohjelmoitu mikropiiri. Koskee P7, P8 ja 16M -tyyppejä. Ohjelmointi ei siis näillä työkaluilla onnistu. Polttoaineen muutoksen kompensointiin näissä vanhemmissa malleissa soveltuu TPS-jännitetiedon muokkaus ja jos tehoja pyritään hakemaan niin lisäksi tarvitaan lisälaite, esimerkiksi Rapid Bike tai Power Commander.

Tästä seuraa että TunerPro-katselu- ja muokkausohjelmalla pystyy muokkaamaan vain 15x ,15xx ja 5xx-tyyppisien ECUjen sisältämiä tiedostoja.
TunerPro-ohjelmiston tiedostojen käsittelyssä on tärkeää olla erityinen XDF-tiedosto joka muokkaa ECUn sisältämän tiedoston yksinkertaiseen numeraaliseen muotoon. Kullekin eri tyypin ECUn tiedosto vaatii oman tyyppisensä XDF-tiedoston.

Bin-tiedostot ovat niitä tiedostoja jotka sisältävät sen sisältö-informaation (mm sytytyshetki ja polttoainemäärä) mikä tekee ECUn toiminnasta mahdollista. Nämä tiedostot ovat juuri niitä joita TunerProlla katsellaan, vertaillaan ja muokataankin.

TunerPro:lla avatun tiedoston näkymässä tietokoneen ruudulla on vasemmassa reunassa "parametripuu". Nimikkeenä siellä on joko "Delta Fuel" tai "Cylinder 2 Delta Fuel". Tarkoittaa että "Base Fuel Map" on vasen sylinteri ja "Delta Fuel Map" vaikuttaa oikeaan sylinteriin. Molemmat sylinterit käyttävät samaa "Base Fuel"-karttaa mutta siihen "lisätään päälle" "Delta Fuel"-kartta siksi että eri sylintereillä on hieman erilaiset toimintaolosuhteet. Myös sytytyksellä (Base Ignition ja Delta Ignition) on vastaavat kartat. Tosin ei kaikissa järjestelmissä.

Lisävinkki: TunerProlla avattuja numeerisia taulukoita voi kopioida ja siirtää taulukkolaskentaohjelmiin. (esim. Excel, Calc) Niissä taulukoita voi muokata tai kopioida toisenmerkkisiin vastaaviin moottorinohjausjärjestelmiin silloin kun taulukon arvot ovat jotain laatua, esimerkiksi sytytysennakkoja asteissa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti