Ympyröidyt alueet olivat muokkauskohteena.
Suoritin muokkauksen siirtämällä karttapisteitä hiirellä "raahaamalla". Pienen alueen säädössä helpompaa kuin keksiä jokaiseen taulukon ruutuun sopiva arvo. Kartta on käännettynä niin että nuo kuopat kartassa erottuisivat mahdollisimman hyvin. Syy miksi tuollaiset kuopat ovat alkuperäisessä tehtaan kartassa ovat pääosin saastepäästömääräyksistä johtuvia. Myös melu on noiden kuoppien kohdalla lievempää. Valmistajat tyypillisesti kikkailevat päästöarvojen suhteen aivan siinä laillisuuden rajalla. Itseni ei tarvitse kikkailla enkä vakioputkella joudu poliisin tai katsastuksen melumittaukseen. Päästömittauksiahan ei maassamme moottoripyörille tehdä toistaiseksi.
Päivitetyn ja nyt muokatun kartan erokartta.
Nuo kohoumat ovat ne kohdat joita muokkasin. Muutoin kartta sai olla tehtaan asetuksissa. Muokkausta ei siis tapahtunut merkittävästi. Koitan muutoinkin pysytellä alueella jossa lambdan toiminta on vielä mahdollista. Lambda on siis vielä käytössä suojelemassa katalysaattoria.
Harkinnassa on kokeilla ilman katalysaattoria kunhan saan jostain hankituksi/lainaan sopivan äänenvaimentimen. Alkuperäinen pönttö ilman katalysaattoria lienisi sopivin.
Säätila muuttui iltapäivän mittaan sellaiseksi että isommat ajohalut säädön osalta jäivät tekemättä: taivaalta tuli tulta ja vettä varsin runsaasti. Lisäilen tähän perään kokemuksia kunhan niitä karttuu.
Lisäys 09.08.2013
Koeajo tapahtui päivää myöhemmin. Muutos oli lievä joten mitään keulaa nostattavaa ilmiötä ei ollut odotettavissa. Sen verran kuitenkin että kiihtyvyys keskikierroksilla parani mukavasti eikä kaasukahvaa äkisti kääntäessä ollut minkäänlaista tehon notkahdusta tai viivettä. Siltä osin voisi vielä tutkia kiihdytysrikastuskarttaakin.
Tänään on tiedossa kokoontumisajomatka Raumalle kahden hengen kuormalla. Tulee nähtäväksi miten voimantuotto riittää.
Lisäys 19.08.2013
Koska kävin hieman ahneeksi lisäsin vielä hieman syöttöä ja sytytysennakkoa edellä olevasta poiketen. Lisäykset tapahtuivat harkiten tietyille moottorin toimintaalueille.
Koeajo tapahtui Tampere - Espoon Suomenoja -reitillä. Menomatka +15 astetta ja vesisadetta koko matka. Kulutus oli varsin suurta johtuen viileähköstä ilmasta, sadeveden jäähdyttävästä vaikutuksesta mutta eniten varmaan halusta nostaa tehoa. Kiihdytettäessä pyrki etupyörä tiestä irti. Tuntuu kivalta mutta käytännössä matka-ajossa tarpeetonta. Olen päätynyt palauttamaan tehtaan päivitysasetukset vain hieman muokattuina takasin. Mielestäni on matkapyörässä kiva kun kulutus on tuolla viiden litran ja alle -tasolla. Yksin matkaillessa, lämpimällä säällä, ilman sivulaukkuja voi tankillisella päästä reilusti yli 400 km.
Lisäys 09.08.2013
Koeajo tapahtui päivää myöhemmin. Muutos oli lievä joten mitään keulaa nostattavaa ilmiötä ei ollut odotettavissa. Sen verran kuitenkin että kiihtyvyys keskikierroksilla parani mukavasti eikä kaasukahvaa äkisti kääntäessä ollut minkäänlaista tehon notkahdusta tai viivettä. Siltä osin voisi vielä tutkia kiihdytysrikastuskarttaakin.
Tänään on tiedossa kokoontumisajomatka Raumalle kahden hengen kuormalla. Tulee nähtäväksi miten voimantuotto riittää.
Lisäys 19.08.2013
Koska kävin hieman ahneeksi lisäsin vielä hieman syöttöä ja sytytysennakkoa edellä olevasta poiketen. Lisäykset tapahtuivat harkiten tietyille moottorin toimintaalueille.
Koeajo tapahtui Tampere - Espoon Suomenoja -reitillä. Menomatka +15 astetta ja vesisadetta koko matka. Kulutus oli varsin suurta johtuen viileähköstä ilmasta, sadeveden jäähdyttävästä vaikutuksesta mutta eniten varmaan halusta nostaa tehoa. Kiihdytettäessä pyrki etupyörä tiestä irti. Tuntuu kivalta mutta käytännössä matka-ajossa tarpeetonta. Olen päätynyt palauttamaan tehtaan päivitysasetukset vain hieman muokattuina takasin. Mielestäni on matkapyörässä kiva kun kulutus on tuolla viiden litran ja alle -tasolla. Yksin matkaillessa, lämpimällä säällä, ilman sivulaukkuja voi tankillisella päästä reilusti yli 400 km.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti