sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Alkoholipyörä ja kylmä säätila


Yritys laihalla seoksella
Aiemmin jo kerroin että käynnistymistä kylmänä piti parantaa lisälaitteella. Se ei kuitenkaan ole kylmällä säällä (alle +15 astetta Celsiusta) suurin ongelma. Alkoholi kun ei palessaan luovuta kovin paljon lämpöä niin kone kävi kovin kylmänä ja kun moottoriöljyn lämpötila putosi alle 70 asteen niin etanolin höyrystyminen tasakaasuajossa on heikkoa ja kierre on valmis: kone jäähtyy yhä enemmän ja tehoa tulee aina vain vähemmän.

Lämmitystauko
Piti pysähtyä sadankolmenkymmenen kilometrin matkalla useita kertoja levikkeille käyttämään konetta paikallaan niin että öljyn lämpötila nousi yli sadan asteen ja sitten taas tielle.

Kylmä kylmettää
Kertalämmittelyllä pääsi aina noin 15 - 20 km kunnes meno uupui. Jos olisi ajanut suuremmalla tehoasetuksella niin lämpötila putoaisi vähemmän mutta sitä olisivat muut liikenteessä olijat paheksuneet ja poliisit ottaneet kortin pois jos huonosti kävisi.

Tarpeettoman hyvä jäähdytys
Pääsyy ilmiöön ei kuitenkaan ole polttoaine eikä ilman kylmyys vaan moottorin ilmajäähdytys joka tässä yhteydessä on liian tehokas. Sen säätäminen voi olla haastavaa niin on helpompi käyttää muita keinoja.

Bensiinillä baanalle
Syys- ja talvikauden ajoihin pitää siis tankata bensiiniä. Ruiskutusohjelman vaihto ottaa noin kolmekymmentä sekuntia mutta sitä pitää tarkentaa koska bensiinikäyttöä ei ole kokeiltu ahtimen kanssa. Ensi viikoksi luvattiin viileää mutta aurinkoista säätä niin ehkäpä bensakäytön hienosäätö onnistuu helposti.

Tavoite
Tarkoitus olisi lähteä Savojärven kokoontumiseen telttailemaan viikonlopuksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti