Lämpöä imukanaviin
Hehkutulpat ja niiden kytkinnappi tulivat asennettua pikavauhtia. Myöhemmin kun pyörä on kappaleina niin teen kunnon kiinnityskohdat komposiittiseen imusarjaan. Nyt laitoin vain pikapikaa niittimutterit putkiin ja iso reikä niiden väliin josta hehkutulppa menee imukanavaan. Tulpan laipan alla on O-rengas tiivistämässä.
Nappi
Sarveen vasemmalle puolelle kellon viereen asensin käyttökytkimen ja sille merkkivalon. Hehkutulpat ovat omaa disainia ja teholtaan yhteensä 40 wattia.
Kellosta voi seurata hehkutusaikaa.
Ei kovin rivakka
Systeemi ei ole kovin nopea toiminnaltaan vaan 14 asteen ulkolämpötilassa yön ulkotilassa seisoneen pyörän käynnistymiseen täytyi hehkuttaa puolitoista minuuttia.
Hehkun kytkin ja merkkivalo.
Kello ja hehkun nappi
Vasemmalla näkyy kellon jalka. Kellosta on hyvä arvioida tarvittavaa hehkutusaikaa riippuen lämpötilasta. Alhainen lämpötila = pitkä hehkutusaika. Hehkutusta voi jatkaa vaikka kone käynnistyisikin kunnes käynti tasaantuu.
Vasemmalla näkyy kellon jalka. Kellosta on hyvä arvioida tarvittavaa hehkutusaikaa riippuen lämpötilasta. Alhainen lämpötila = pitkä hehkutusaika. Hehkutusta voi jatkaa vaikka kone käynnistyisikin kunnes käynti tasaantuu.
Hehkutulppa imukanavassa.
Hätäiseen tehty
Kiinnitys on vielä hieman pikaratkaisun kaltainen mutta jatkossa teen muutoksen imukanaviin jollon kiinnitys muuttuu virallisemmaksi. Imukanavat ovat samaa osaa kuin ahtimen painepuolella sen alla oleva painekammio, plenumi. Vasta kun ahdin on irti pääsee plenumiin ja kanaviin tekemään muutoksia.
Kiinnitys on vielä hieman pikaratkaisun kaltainen mutta jatkossa teen muutoksen imukanaviin jollon kiinnitys muuttuu virallisemmaksi. Imukanavat ovat samaa osaa kuin ahtimen painepuolella sen alla oleva painekammio, plenumi. Vasta kun ahdin on irti pääsee plenumiin ja kanaviin tekemään muutoksia.
Asiat ok
Vaikka hehkutulppien kiinnitys onkin hieman väliaikainen niin ilmeisesti ilma pysyi kuitenkin imukanavan sisäpuolella. Päivä oli hieman pilvisempi kuin edelliset säätöpäivät ja sarvien väliin kiinnitetyn tietokoneen näyttö näkyi paremmin ja säätäminen kävi varsin kivuttomasti
Säätötietokoneen näyttö ja ahtopainemittari tyhjäkäynnillä.
Digitaalitekniikan kummallisuuksia
Kuten näytön lukemista voi nähdä on tyhjäkäynti tarkalleen 1000 kierrosta minuutissa (numeronäyttö tulee hieman eriaikaisesti ja karkeasti jostain syystä) ja ahtopaine on -0,1 baaria eli noin 0.2 baaria korkeampi kuin olisi ilman ahdinta. Seos on varsin laihalla mutta näyttö on skaalattu bensiinille joten arvo 11,77 ei kerro koko totuutta etanolia poltettaessa.
Lämpötila hyvä
Öljyn lämpö joka alkaa olemaan normaalilukemissa eli 102 astetta Celsiusta. Alempana oleva arvo "75" kertoo imuilman lämmön.
Kuten näytön lukemista voi nähdä on tyhjäkäynti tarkalleen 1000 kierrosta minuutissa (numeronäyttö tulee hieman eriaikaisesti ja karkeasti jostain syystä) ja ahtopaine on -0,1 baaria eli noin 0.2 baaria korkeampi kuin olisi ilman ahdinta. Seos on varsin laihalla mutta näyttö on skaalattu bensiinille joten arvo 11,77 ei kerro koko totuutta etanolia poltettaessa.
Lämpötila hyvä
Öljyn lämpö joka alkaa olemaan normaalilukemissa eli 102 astetta Celsiusta. Alempana oleva arvo "75" kertoo imuilman lämmön.
Järjestelmä säätää
Oikeassa sarakkeessa on ylinnä sama paine jonka vieressä oleva painemittarikin kertoo. Akussa on jännitettä välttävästi ja kiihdytysrikastus näyttää sataa prosenttia eli ei ole tyhjäkäynnillä yhtään rikastusta päällä kun moottori on lämmennyt.
Ryyppy voi olla toisinpäin
Rikastusta voi olla myös negatiivistä eli moottorijarrutuksessa voi olla pienempiäkin lukemia. 100% on aina se arvo jonka ruiskutusken peruskartta määrittää kulloisellakin paineen ja kierrosluvun funktiona.
Läppä kiinni
Kaasuläpän asento on -1 astetta koska ahtimen imu vetää läppää kiinni. Tyhjäkäynti-ilman ahdin saa erillisen säädettävän tyhjäkäynti-ilmakanavan kautta.
Omatekemät osat hakevat paikkaansa
Uudet osat asettuvat hiljalleen ja kun tilanne tasaantuu ei enää tarvitse kalibroida kaasunasentoanturia niin usein. Yksi aste ei vielä vaadi kalibrointia. Vaihdoin uuden anturin mutta en huomannut mitään eroa entiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti