Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
keskiviikko 25. syyskuuta 2013
Alkoholipyörän käyttövoiman vaihto bensiiniksi
Ilmajäähdytteisyys ei ole eduksi
Kuten aiemmin kerroin kylmällä säällä (erityisesti alle +10 astetta Celsiusta) etanoli ei halua kovin hyvin höyrystyä ja mitä kylmempää on sitä vähemmän etanoli tuottaa voimaa ja sitä enemmän sitä kuluu. Tämä ongelma on lähinnä ilmajäähdytteisen moottorin vaivana. Polttoaine yksinkertaisesti ei höyrysty tarpeeksi nopeasti. Alkoholi kun palaessaan heikosti ei tuota riittävästi lämpöä. Pitää ajaa joko hyvin hiljaa tai hyvin suurella nopeudella.
Kylmällä säällä bensiinillä
Ongelma sinänsä ei ole iso koska voin vaihtaa halutessani käyttövoimaksi bensiinin. Tankkasin siis tänään tankin täyteen bensiiniä. Käytin ruiskutuskartan pohjana bensiinille etanolikarttaa sinällään. Vaihdoin vain "Required Fuel"-arvon 25 arvoon 15. Myös kylmäkäynnistysrikastusta piti muuttaa hieman vähäisemmäksi.
Koeajo osoitti että AFR pysyi arvojen 12,8 ja 15 välissä.
Yhtä kertaa varten ei säätöjä
Ajoin viileässä säässä raesadekuuron säestämänä noin 10 kilometrin lenkin ja totesin että sytytyskarttaakin pitäisi hieman muuttaa. Jätin sen kuitenkin tekemättä koska tarkoitus on ajaa viikonloppuna vain noin 300 kilometrin taival ja sytytys sattuu nykyisen ruiskutuskartan, 5-vaihteella ajettaessa, 60 ja 100 kmh nopeusalueilla melko hyvin kohdalleen. Eli matka kyllä taittuu.
Kauden päätöstapahtuma
Josko sitten perjantaina Savojärvelle matkalla säätelen jos säätila on sateeton. Ja toivon että ahtimen hihna pysyy päällä ja ehyenä.
Ensi kesänä sitten ajetaan taas alkoholilla!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti