Koska kardaani vie alkuperäisen takahaarukan akselin tilan niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa tuenta toisin päin eli rungon ulkopuolelle. Sorvasin kierteet terästankoon ja lukitsin näin syntyneet akselit muttereilla rungon sisäpuolelta. Oikealle puolelle ei mahtunut alkuperäinen haarukan akselin lukitusmutteri vaan piti käyttää uudempaa, matalampaa mallia.
Koneistus
Isoläpimittaisen hienokierteen sorvaaminen on kohtuullisen haastavaa mutta taisin onnistua kun sovitin mutteria kierteelle aina välillä ettei jenka pääse väljäksi.
Oikealle puolelle ei mahtunut kuin matala mutterityyppi.
Vasemmalle sopi paremmin alkuperäinen iso mutteri.
Tähän tulee vasemman puolen pitkittäistuen laakerointi.
Jämäkästi kiinni
Punainen ei ole ruostetta vaan kuparitahnaa jota käytän tämän kaltaisissa paikoissa kiinnileikkautumisen ja ruostumisen ehkäisyyn. Akselin päässä näkyvä pultti lukitsee valmistuksen alla olevan tuennan akseliin.
Punainen ei ole ruostetta vaan kuparitahnaa jota käytän tämän kaltaisissa paikoissa kiinnileikkautumisen ja ruostumisen ehkäisyyn. Akselin päässä näkyvä pultti lukitsee valmistuksen alla olevan tuennan akseliin.
Vaihteen vaihto aiheuttaa toimenpiteitä
Vaihdevipumekanismi pitää muuttaa. Mielessä kävi myös käsivaihteen tekeminen: tankin kylkeen oikealle vaihdevipu josta eteenpäin tökkimällä menee pienmmälle kuten ralliautossa. No ehkei sentään. Vaihdevivustonkin voi suunnitella uudelleen ja ehkä paremmaksi kuin alkuperäinen jo väljäksi kulunut
mekanismi.
Vaihdevipumekanismi pitää muuttaa. Mielessä kävi myös käsivaihteen tekeminen: tankin kylkeen oikealle vaihdevipu josta eteenpäin tökkimällä menee pienmmälle kuten ralliautossa. No ehkei sentään. Vaihdevivustonkin voi suunnitella uudelleen ja ehkä paremmaksi kuin alkuperäinen jo väljäksi kulunut
mekanismi.
Hyvä tuli alkuperäisosilla
Muutin hieman vaihdevipumekanismia niin että sille tuli enemmän liikkumatilaa ja taka-akselin tuennalle jää myös tilaa riittävästi. Rakenteita ei tarvinnut muuttaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti