Homma tökkii mutta etenee pätkittäin
Taasen hiukan värkkäilin osia. Osa niistä oli tehtynä valmiiksi jo edellisvuonna että vauhti ei ole sitä miltä näyttää.
Homma eteni varsin mukavasti kunnes hitsauskoneesta loppui suojakaasu. En lähtenyt sitä hankkimaan. Sen sijaan sorvailin tulevia osia. Kuvissa joitakin aihiovaiheessa olevia rakenteita.
Lankakoneella ja suojakaasulla
Tällä kertaa en hitsannut täytelangalla vaan käytin perinteistä mag-hitsausta inertillä kaasulla. Hitsausjälki ainakin on kauniimpaa. Toivottavasti myös riittävän lujaa. Korvake on tavanomaista hk-putkea vahvistettuna sisä- ja ulkotuella. Eräänlainen kevyt teräksinen kennorakenne.
Tällä kertaa en hitsannut täytelangalla vaan käytin perinteistä mag-hitsausta inertillä kaasulla. Hitsausjälki ainakin on kauniimpaa. Toivottavasti myös riittävän lujaa. Korvake on tavanomaista hk-putkea vahvistettuna sisä- ja ulkotuella. Eräänlainen kevyt teräksinen kennorakenne.
Tää tulee tähän kiinni hitsaamalla.
Järeää rautaa
Putken päätä pitää hieman muotoilla että siihen saa asianomaisen hitsisauman. Paikan päällä teen vain "heppauksen" ja vasta purettuna varsinaisen hitsauksen. Materiaalien seinämävahvuus sallii suurella virralla hitsaamisen.
Pitää kestää
Nämä kaksi alatukivartta ovat takatuennan kuormittuvimmat osat. Siksi melko järeä rakenne.
Putken päätä pitää hieman muotoilla että siihen saa asianomaisen hitsisauman. Paikan päällä teen vain "heppauksen" ja vasta purettuna varsinaisen hitsauksen. Materiaalien seinämävahvuus sallii suurella virralla hitsaamisen.
Pitää kestää
Nämä kaksi alatukivartta ovat takatuennan kuormittuvimmat osat. Siksi melko järeä rakenne.
Taka-akseli korvakkeineen.
Alatuet mahdollisimman alhaalla
Kuvassa alakorvakkeet näyttävät roikkuvan suoraan alaspäin mutta todellisuudessa ne ovat 15 asteen kulmassa pystytasoon nähden alapäät edempänä.
Kuvassa alakorvakkeet näyttävät roikkuvan suoraan alaspäin mutta todellisuudessa ne ovat 15 asteen kulmassa pystytasoon nähden alapäät edempänä.
Kumipuslaliitos kuten autoissa.
Sovitusvaihe
Hitsauksen jälkeen asensin kumipuslat paikoilleen. Ne pitää kuitenkin vielä ottaa pois pohjakäsittelyn ja maalauksen ajaksi. Vasemmalla näkyy ulkopuolinen vahvike kotelopalkin kyljessä.
Hitsauksen jälkeen asensin kumipuslat paikoilleen. Ne pitää kuitenkin vielä ottaa pois pohjakäsittelyn ja maalauksen ajaksi. Vasemmalla näkyy ulkopuolinen vahvike kotelopalkin kyljessä.
Rakennekokonaisuus selvillä
Taka-akselin kiinnitys alkaa siis olla hahmollaan. Kiinnityksessä pitää olla tarkkana että mitoitus tulee oikein eli taka-akselin keskikohta on tarkalleen pyörän keskilinjalla ja itse akseli kohtisuoraan keskilinjan suhteen.
Taka-akselin kiinnitys alkaa siis olla hahmollaan. Kiinnityksessä pitää olla tarkkana että mitoitus tulee oikein eli taka-akselin keskikohta on tarkalleen pyörän keskilinjalla ja itse akseli kohtisuoraan keskilinjan suhteen.
Laserlaitteet pääsevät näyttämään kykynsä.
Ohjaava taka-akseli ja sisäkaarteeseen kallistuva etuosa
Tosin nyt en tee sitä ratkaisua vaan aivan tavallisen. Siksi että katsastusasemalla ei ymmärretty kallistuvan triken rakennetta. Teen siis sellaisen kuin heille kelpaa. Muutokset hyväksytyn katsastuksen jälkeen. Yksinkertaista.
Ohjaava taka-akseli ja sisäkaarteeseen kallistuva etuosa
Tosin nyt en tee sitä ratkaisua vaan aivan tavallisen. Siksi että katsastusasemalla ei ymmärretty kallistuvan triken rakennetta. Teen siis sellaisen kuin heille kelpaa. Muutokset hyväksytyn katsastuksen jälkeen. Yksinkertaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti