- kasviöljy
- veteraaniajoneuvoissa
- hygroskooppinen
- glykolipohjainen
- alkuperäinen jarruneste useissa USA-autoissa
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- käytetään yleisesti Euroopassa ja Japanissa.
- hygroskooppinen
- glykolipohjainen
- "märkä"-kiehumispiste hieman korkeampi kuin DOT4
- ei-hygroskooppinen
- silikonipohjainen
- kilpailukäyttöön
- ei voi/ei saa sekoittaa glykolipohjaisten kanssa
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- kilpailukäyttöön
- voi sekoittaa muihin glygolipohjaisiin nesteisiin
Hieman sekava tyypitys
DOT 3 ja DOT 4 voi sekoittaa keskenään. Silikonineste (DOT5) sakkautuu jos sitä sekoittaa tavalliseen jarrunesteeseen tai päinvastoin. Kannattaa noudattaa jarruvalmistajan ohjeita nesteen valinnassa.
Matkamotoristille/cruisailijalle kelpaa hyvin DOT 3 - 4. Normaaliajossa jarrunesteen takia tulleista jarruvioista en ole kuullut. Hygroskooppiset nesteet on vaihdettava parin - kolmen vuoden välein niihin kertyvän kosteuden (veden) vuoksi. Korroosio- ja kiehumistaipumus kohoaa veden mukana. Kiehuessaan vesi muodostaa kokoonpainuvia kaasukuplia ja jarru ei toimi ennen kuin nesteen jäähdyttyä.
Kallista ei kannata sekoittaa
Hinnaltaan kalliimpi DOT 5.1 on sekoitettavissa DOT 3 - 5 kanssa mutta sen paremmat ominaisuudet menetetään samalla. Kilpanesteet vaihdetaan useammin.
Ei kaikille jarruille
DOT 5 ei ole sekoitettavissa muihin nesteisiin. Vaatii teflon/metallipunosletkut ja erityiset tiivistemateriaalit. Lähinnä amerikkalaisvalmisteisissa moottoripyörissä on DOT5-nesteet vakiona.
Hifistely ei kannata
DOT5-nestettä ei kannata vaihtaa järjestelmään joka on tarkoitettu hygroskooppiselle nesteelle. Tiivisteet ja muut materiaalit voivat vioittua.
Kuuman- ja vedenkesto
Jarrunesteiden kiehumislämpötila: "kuiva" tarkoittaa nestettä jossa ei ole vettä seonneena. Vesipitoinen jarruneste menettää ominaisuutensa. Asia koskee lähinnä hygroskooppisia nesteitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti