Toiveena siisti ulkonäkö
Innostuin kokeilemaan "valmistamaani" kiillotuskonetta etuteleskoopin alumiinisiin alaputkiin kiiltävän pinnan toivossa.
Vanhat ja kolhuiset keulaputket
Putket ovat vanhat ja niissä oli paljon kivenhakkautumia ja naarmuja. Enduropyörästä kun ovat peräisin. Piti ensin viilailla ja hioa isompia kolhuja piiloon ennen kiilloitusta kiillotuskoneella. Kyseessä Guzzi Quota Mille:n keulaputket.
Kiillotetut ja vahatut etuteleskooppien alaputket.
Kiillotuskoneen moottori
Koska moottori on kilowatin tehoinen ja kiilahihnavedolla ei tarvinnut kärsiä voimapuutteesta. Vaikka kuinka kovaa painoi materiaalia laikkaa vasten ei ollut havaittavissa kierrosluvun merkittävää laskua.
Monen koneen heikkous
Kone joka uupuu, tempaisee helposti kappaleen mukaansa ja siitä aiheutuu kolhuja kappaleeseen tai jopa työtapaturma. Nyt ei ole sitä pelkoa. Tosin Motonetin rättilaikat ovat hieman lelutasoa. Kuluvat ainakin nopeasti. Sopivat viimeistelyyn paremmin. Ostin jämäkämmän IKH:sta. Tosin en ole kokeillut sitä vielä.
Koska moottori on kilowatin tehoinen ja kiilahihnavedolla ei tarvinnut kärsiä voimapuutteesta. Vaikka kuinka kovaa painoi materiaalia laikkaa vasten ei ollut havaittavissa kierrosluvun merkittävää laskua.
Monen koneen heikkous
Kone joka uupuu, tempaisee helposti kappaleen mukaansa ja siitä aiheutuu kolhuja kappaleeseen tai jopa työtapaturma. Nyt ei ole sitä pelkoa. Tosin Motonetin rättilaikat ovat hieman lelutasoa. Kuluvat ainakin nopeasti. Sopivat viimeistelyyn paremmin. Ostin jämäkämmän IKH:sta. Tosin en ole kokeillut sitä vielä.
Selvästi on kuitenkin nähtävissä että IKH:n laikassa on enemmän ompeleita ja muutenkin se on paksumpi kun Motonetin vastaava.
Laatuvalmistaja
Hioma-ja kiillotusaineena käytin Norpolin kiillotus- ja viimestelyvahatankoja.
Maalinpoisto ennen kiillotusta
Maali oli osista poistettu jo aiemmin. Se lähtee parhaiten maalinpoistoaineella. Valupinta pitää tasoittaa ensin hiomalla tasaiseksi. Sitten lasikuulapuhallus että pinta tulee tiiviiksi.
Pinta sileäksi
Kiillotus aloitetaan kiillotuskoneella hiovalla vahalla ja sillä hierotaan niin kauan että pinta on tasaisen kiiltävä joka paikasta.
Kiilto pintaan
Viimeistely hienolla kiillotusvahalla joka muodostaa viimeisen silauksen. Aikaa per putki menee noin kaksi tuntia eli tuntitöinä tehtynä ei kiillotus tule mitenkään älyttömän kalliiksi.
Liki huijausta
IKH:n "paksummassa" laikassa onkin kiinnitetty vain kaksi laikkaa yhteen. Käytännössä laikka kannattaa jakaa kahtia ja käyttää niitä erikseen.
Lisää kiiltoa.
Hioma-ja kiillotusaineena käytin Norpolin kiillotus- ja viimestelyvahatankoja.
Maalinpoisto ennen kiillotusta
Maali oli osista poistettu jo aiemmin. Se lähtee parhaiten maalinpoistoaineella. Valupinta pitää tasoittaa ensin hiomalla tasaiseksi. Sitten lasikuulapuhallus että pinta tulee tiiviiksi.
Pinta sileäksi
Kiillotus aloitetaan kiillotuskoneella hiovalla vahalla ja sillä hierotaan niin kauan että pinta on tasaisen kiiltävä joka paikasta.
Kiilto pintaan
Viimeistely hienolla kiillotusvahalla joka muodostaa viimeisen silauksen. Aikaa per putki menee noin kaksi tuntia eli tuntitöinä tehtynä ei kiillotus tule mitenkään älyttömän kalliiksi.
Venttiilikopan pikainen kiillotustulos.
Liki huijausta
IKH:n "paksummassa" laikassa onkin kiinnitetty vain kaksi laikkaa yhteen. Käytännössä laikka kannattaa jakaa kahtia ja käyttää niitä erikseen.
Lisää kiiltoa.
Cagivan keulan alaputket kiillotin joku vuosi takaperin käsin. Ei jaksanut ihan noin suurta kiiltoa jynssätä, mutta mukavan siistit niistä tuli ja tarvittaessa koneella saa muutamassa hetkessä hyvät blingit.
VastaaPoistatarvittaessa koneella saa muutamassa hetkessä hyvät blingit.
PoistaJuu, ja naamansa mustaksi. Käsineet ja hengityssuoja sekä suojalasit ovat minimivarustus.