keskiviikko 16. lokakuuta 2013

California Adamant Kardaaniakseli


Helpon osan valmistusta
On välillä ihan mukavaa tehdä hommaa jossa ei tarvitse miettiä monimutkaisesti. Rakentelin tänään Trikeen kardaaniakselin.

Putki jossa on suunnatut nivelet päissä
Se on hyvin yksinkertainen pätkä kohtuullisen suuriläpimittaista yhden millin seinämällä varustettua putkea sekä kaksi nivelristikkoa.

Henkilöautosta
Alkuperä on jostain takavetoisesta henkilöautosta eli ylimitoitusta on reilusti. Ristikoissa on rasvanipat.

Lyhennys ja suuntaus
Hommana oli siis lyhentää alkuperäinen kardaani ja liittää toinen päätyhaarukka uudelleen tarkasti samaan asentoon kuin se oli alkuperäisestikin. Kardaani kun ei kestä jos nivelristikot eivät ole tarkalleen samassa asennossa kiertosuuntaan nähden. Lisäksi kardaanin etu ja takapään nivelet tulee laittaa samaan kulmaan kardaani etu- että takapäässä. Pääasiassa niiden tulee olla lähellä tätä asentoa joustoliikkeenkin aikana.

Ensin valmiiksi asti
Tasapainoituksen teen myöhemmin kuten maalauksenkin. Nyt on vain tarkoitus saada kaikki osat sopimaan samaan aikaan paikoilleen ja toimimaan oikein.

Kardaaniakseli takaapäin katsottuna.

Rasvanipat
Kuten kuvasta näkyy niin nivelissä on nipat kuten myöskin jo viime vuonna tekemässäni kuminivelen silmälaakerissa. Ristikot ovat uudet. Helmisen Autoliikkeen vanhaa varastoa. Ristinivelhaku.

Kuminivel kardaanin takapäässä.

Kuminivel tekee monia asioita
Nivelen silmälaakeri on näkymättömissä mutta rasvanippa näkyy. Pelkkä kuminivel ilman kannatinlaakeria saattaisi aiheuttaa värinöitä sivusuunnassa. Nyt kumiosa ottaa vastaan kardaanin pitkittäisliikkeen sekä toimii kiertosuunnassa sysäyksenvaimentimena. Kaikki liikevoima siis siirtyy kuminivelen kautta.

Valmistin liukulaakerin
Silmälaakeri on 35 mm läpimittainen ja 40 mm pitkä liukulaakeri. (Kuminivelessä on vielä asennusaikainen klemmari paikoillaan kunnes maalauksen jälkeen tapahtuu lopullinen kokoonpano ja klemmari poistetaan.)

Mahdollisimman kevyttä
Triken omatoimisessa tekemisessä on lakisääteisiä seikkoja joita on noudatettava.
Trikestä ei saa tulla painavampaa kuin kantapyöränä käytetty ajoneuvo, tässä tapauksessa, Moto Guzzi California 3 950cc koneella. Jos paino ylittyy menetetään ensin matkustajan paikka. Siksi tuo kardaanikin, taka-akselin ohella, on tehty keveys edellä. Kaikki joutava pois. Vetoakselitkin ohensin. Teräksen tilalle alumiinia ja muovin sijaan komposiittia, jne. Aina keveämpään päin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti