torstai 17. lokakuuta 2013

California Adamant Takatuennan rakenteita


Idea näkyvissä
Jotkin rakenteet alkavat olla siinä vaiheessa että niistä selviää rakenneratkaisut. Hitsaukset ovat vielä tekemättä mutta ne saa tehtyä siten kun rakenteet on purettu viimeistelyä ja maalausta varten.

Ylemmän ja alempien tuentojen korvakkeet.

Jäykiste akseliin
Taka-akselin rakennekestävyyttä paransin hitsaamalla ohutseinämäisen putken kantamaan kuormaa koska tuenta on keskellä akselia toisin kuin autossa on ollut. Alunpitäen tätä akselia on kannatellut kaksi puolielliptistä lehtijousta joskus seitsemänkymmentäluvulla.

Vasemman takaiskarin alakorvake.

Vasemman puolen alempi takakorvake.

















Kohta viimeistelyä vaille
Kuten oikeanpuoleista kuvasta näkyy niin alumiiniosien viimeistely ja hitsaustyöt ovat vielä vaiheessa. Kun osat ovat irti voi hitsauksen tehdä hiekkapuhalluksen jälkeen parhaassa mahdollisessa asennossa työpöydällä. Sen jälkeen vielä uusi hiekkapuhallus ja maalaus teräsosille. Alumiinille joko lasikuulapuhallus tai kiillotus.

Jämäkät iskarit
Iskunvaimentimiksi, poikkeuksellisesti, valikoitui ZF:n tuottamat Sachs-merkkiset jousijalat sen sijaan että olisin laittanut yleensä käyttämäni Koni-merkkiset. (nykyään nimi on Ikon) Valinnassa näyttelee tärkeää osaa iskunvaimentimen jousipaineen säätö. Tuennan erilaisuus alkuperäiseen verrattuna vaatii laajaa säädettävyyttä sekä voimaa vaimennukseen hallita melkoisen suuren jousittamattoman massan liikkeitä.

Ylätuennan rakenne.

Ylätuenta
Tällä, kuten muillakin tukivarsilla, on tarkoitus pitää taka-akseli sivusuunnassa sekä pystysuunnassa joustoliikkeen aikana vakioasennossa. Ylä- ja alatuet ovat lähes yhtä pitkät ja samansuuntaiset. Rakenne vastaa autossa yleisesti aikoinaan käytettyä etupyörän päällekkäistä kolmiotukiratkaisua.

Auton osia
Muutoinkin olen käyttänyt vastaavia auton osia rakenteessa. Ehkä hieman ylimitoitettua mutta onpa varaosia helppo löytää.

Lisäys vuosia myöhemmin
California Adamantia on kehitetty vuosien mittaan monella alueella. Takatuenta on muutettu niin että pyörän etuosa on ikään kuin kelluva takajousituksen varassa ja siksi se kallistelee, tosin vähemmän kuin soolopyörä, sisäkaarteen puolelle. Ajettavuus on suurelta osalta kuin ajaisi soolopyörää triken sijasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti