Muutama hyvä kohde
Tutkin mitkä osat ovat Moto Guzzi California 3-mallissa hyviä kiillotuskohteita. Ensimmäiset osat jotka tulevat mieleen ovat tietysti moottorin venttiilikoneiston kopat. On muitakin osia.
Halpaa kiiltoa
Tosin vaivaa ei kannata uhrata kromattuihin muoviosiin. Jos niissä on vikaa niin vaihtaminen uusiin vastaaviin korjaa asian.
Maali peittää
Joskus mattamustaksi maalaaminen on edullisempi vaihtoehto. Jotkin kromimaalitkin voivat tulla kysymykseen. Kiillon saamiseksi kromimaali on lakattava yli.
Yksinkertaisimmat muodot helpoimpia
Alumiiniosia on useita: etuteleskooppien ns. "mummorauta", etuteleskooppien alaputket, jo mainitut venttiilikopat, ohjaustangon kiinnike ja lampun kannakkeet. Myös muita toiminnallisia osia voi kiillottaa, kuten kaasuttimet, mutta se vaatii enemmän aikaa ja varusteita.
Vaiheittain
Kiillottaminen tapahtuu karkeasta työstöstä aina hienompaan päin. Oikotietä ei ole. Usein joutuu heti ensimmäiseksi viilaamaan, erityisesti valukappaleista, valuvirheitä ja muottien aiheuttamia saumakohtia. Kolhut ja hakkautumat pitää viilata tai hioa pois. Pienetkin naarmut pitää saada piiloon. Jos kappale on huokoinen niin sen pinta pitää tiivistää. Siihen soveltuu lasikuulapuhallus. Valuhuokoset ikään kuin taotaan umpeen.
Omat vehkeet
Itselle olen hankkinut laitteet joilla kaikki vaiheet saa suoritetuksi. Käytetyt osat vaativat paljon käsityötä. Varsinkin jos joku on mennyt lakkaamaan alumiinipinnan. Tarvitaan maalinpoistoainetta ja jotain tehokasta ohenninta kuten asetonia. Juuri alumiinin lakkaus pilaa osia ajan kanssa: korroosio pääsee lakan alle ennemmin tai myöhemmin ja tekee siellä huomaamatta pahojaan. niiden jälkien pois hiominen ottaa kovasti aikaa.
Alumiini paljaaltaan
Paljas alumiini ei hapetu kovin herkästi vaan muodostaa pinnalleen ihan itsekseen ohuen suojakerroksen. Tosin se ei siedä kovin emäksisten tai happamien aineiden kohtaamista joten pesuaine pitää valita suht neutraali ja huuhdella jäämät pois perusteellisesti sekä kuivata herkemmät osat.
Ajovalon kannake.
Mummorauta.
Sama kiillotettuna.
Lokasuojan kohdistusreikä.
Sama kiillotettuna.
Lokasuojan kohdistusreikä.
Hutiasennus
Mummorauta pitää yhdessä teleskooppien alaputkia kumisten puslien välityksellä. Mutta lisätehtävänä on myös pitää lokasuojaa oikeassa asennossaan. Kuten kuvan likajäljistä voi päätellä on kohdistustappi osunut muualle kuin mihin pitäisi. Puhdistuksen jälkeen laitoin lokasuojan oikeaan asentoonsa.
Mummorauta pitää yhdessä teleskooppien alaputkia kumisten puslien välityksellä. Mutta lisätehtävänä on myös pitää lokasuojaa oikeassa asennossaan. Kuten kuvan likajäljistä voi päätellä on kohdistustappi osunut muualle kuin mihin pitäisi. Puhdistuksen jälkeen laitoin lokasuojan oikeaan asentoonsa.
Teleskoopin alaputki.
Venttiilikoneiston kansi.
Kaasuttimenkin voi kiillottaa.
Näkyvimmästä paikasta
Aloitin vasemman sylinterin venttiilikoneiston kannesta. Ensin piti poistaa lakkaus että pääsee alumiinia käsittelemään.
Aloitin vasemman sylinterin venttiilikoneiston kannesta. Ensin piti poistaa lakkaus että pääsee alumiinia käsittelemään.
Maalinpoistoaineen käytön jälkeen.
Epätasaista
Lakkaus oli suoritettu vain osittain kiilloitettuun pintaan ja monissa kohdin oli kosteus päässyt lakan alle. Tummat alueet ovat hapettumaa ja ne ovat juuri siellä missä niiden ei haluaisi olla eli jyrkissä kulmissa ja kiinnitysruuvien lähistössä.
Ahtaita nurkkia
Niiden vesihiominen ei onnistu vaan pitää käyttää pyöriviä eri muotoisia huopakiekkoja ja -tappeja korkeakierroksisen paineilmaturbiinin kanssa. Aikaa vievää hommaa sekä likaista.
Lakkaus oli suoritettu vain osittain kiilloitettuun pintaan ja monissa kohdin oli kosteus päässyt lakan alle. Tummat alueet ovat hapettumaa ja ne ovat juuri siellä missä niiden ei haluaisi olla eli jyrkissä kulmissa ja kiinnitysruuvien lähistössä.
Ahtaita nurkkia
Niiden vesihiominen ei onnistu vaan pitää käyttää pyöriviä eri muotoisia huopakiekkoja ja -tappeja korkeakierroksisen paineilmaturbiinin kanssa. Aikaa vievää hommaa sekä likaista.
Tästä on hyvä aloittaa lopullinen kiillotus.
Lopullinen pinta kesällä
Sain hiottua suurimman osan naarmuista, kivenhakkautumista ja korroosiomontuista lähes näkymättömiin. Laitoin kannen paikalleen takaisin koska en halua käyttää kiillotuskonetta sisätiloissa koska se tahrii ympäristönsä. Keväällä, kun on mukavan aurinkoista ulkona, on hyvä ryhtyä hieromaan osiin kunnon kiiltoa. Vesihionnalla pitää jälleen aloittaa koristeripojen vierestä. Niiden sisäkulmissa on vielä syöpymiä.
Sain hiottua suurimman osan naarmuista, kivenhakkautumista ja korroosiomontuista lähes näkymättömiin. Laitoin kannen paikalleen takaisin koska en halua käyttää kiillotuskonetta sisätiloissa koska se tahrii ympäristönsä. Keväällä, kun on mukavan aurinkoista ulkona, on hyvä ryhtyä hieromaan osiin kunnon kiiltoa. Vesihionnalla pitää jälleen aloittaa koristeripojen vierestä. Niiden sisäkulmissa on vielä syöpymiä.
Vaikka kiillotus on vasta alussa niin eroa entiseen on jo havaittavissa.
Vaikea olla tyytyväinen
Kiillottaminen ei perimmältään ole kovinkaan palkitsevaa koska aina löytää jonkin virheen ja aina jokin kohta kiiltää paremmin kuin toinen. Jotkut haluavat kromauttaa näitä osia mutta pehmeän metallin ollessa kyseessä ei sekään ole pitkäikäistä ja kromauksen laatu on täysin kiinni siitä kuinka kiiltävä kappale on ennen kromausta. Kiillotukselta ei siis voi välttyä siinäkään tapauksessa.
Kiillottaminen ei perimmältään ole kovinkaan palkitsevaa koska aina löytää jonkin virheen ja aina jokin kohta kiiltää paremmin kuin toinen. Jotkut haluavat kromauttaa näitä osia mutta pehmeän metallin ollessa kyseessä ei sekään ole pitkäikäistä ja kromauksen laatu on täysin kiinni siitä kuinka kiiltävä kappale on ennen kromausta. Kiillotukselta ei siis voi välttyä siinäkään tapauksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti