tiistai 5. marraskuuta 2013

California Kolmosen lataussäätimen maadoitus

Jatkoa California Kolmosen aiempaan sähköhäiriöjuttuun.

Häiriötekijä
Löysin "tehokkaan" häiriölähteen Californian lataussäätimen kupeesta. Sen maajohto on laitettu erikoisella tapaa "abiko"-liittimellä ja on helposti hapettuva ja sitä myöden saattaa aiheuttaa lataussäätimen vaurioitumisen. Kannattanee kyseinen kohta vaihtaa ns kaapelikenkämalliksi ja laittaa se suoraan kiinnitysruuvin alle. Voi siten säästää muutaman satasen.

 Lataussäädin.

Magneettotyyppinen laturi
Kyseessä Saprisa-merkkinen latausjärjestelmä jossa hiiliharjaton kestomagneettilaturi.

Hyvin epäilyttävä liitos.

Toimii kuitenkin
Liittimestä lähtevä johdin on kuitenkin tiukasti kiinni rungossa nippusiteellä. Ehkäpä juuri siksi liitos on toiminut viimeiset 25 kesää. Nyt muutan sen varmemmin maadoittavaksi. Ehkäpä säädin on maadoittanut myös suoraan kiinnitysruuviensa kautta.

Nuo kaksi letkua liittimen takana ovat kaasuttimien huohotusletkut.

 Korjattu liitin.

Varmempi kytkentä
Yksi ylimääräinen liitos on eliminoitu. Kahden sijasta on vain yksi mahdollinen hapettumakohde. Myös likaa keräävät huohotusletkut on reititetty uudelleen sekä johdinnipun runkoon kiinnittävä nippuside on siirretty hieman kauemmaksi ja se kiinnittää nyt enää vain johtonipun eikä muita kohteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti