perjantai 8. marraskuuta 2013

California Adamant Satulan asennus ja äänenvaimentimien uudelleen suuntausta


Osat kiinni
Laitoin takasatulan yhteydessä olevan matkustajan kauhukahvan paikoilleen että saa parempaa kuvaa siitä miten rakenteet asettuvat keskenään.

Sovittelua ja mietintää
Laskin äänenvaimentimien takapäät niin alas kuin on taka-akselin joustoliikkeen suhteen mahdollista. Se ei tavarankuljetuskykyä juurikaan lisää mutta näyttää sujuvammalta ja pakoaukkojen päät ovat satulan alapinnan alapuolella. Yllättävästi menee aikaa kun pohtii ja rakentelee vaihtoehtoisia ratkaisuja. Autovaimentimeen en ihan vielä sortunut. Sekin päivä saatetaan vielä nähdä...

 Röörien hienosäädetty sijainti satulan ja taka-akselin välillä.

Kolme vaimenninta
Äänenvaimentimet siirtyivät kymmenen senttiä eteenpäin ja viisi senttiä alaspäin. Vaikutus oli merkittävä "normaalimpaan" suuntaan. Samalla tarve keskipöntöstä lähteville jatkoputkille lyheni.

Vaihtoehtoinen ratkaisu
Keskipöntön voisi korvata kevyemmällä ns. H-putkella. Yhdysputki tarvitaan joka tapauksessa koska moottorin toiminta heikkenee ilman sitä. Muunmuassa pakovastus kasvaa liikaa.

Jatkoputki ja vasen äänenvaimennin.

Myöhemmin parempaa
Toistaiseksi jatkoputket ovat tavallista sinkittyä autokäyttöön tarkoitettua pakoputkimateriaalia. Jossain vaiheessa, ulkonäkösyistä, putket syntyvät rosterista. Helpompi tehdä kun on valmiit mallit. Samalla myös pakokäyrät vaihtunevat rosterisiksi.

Satuloiden asennot muuttuivat hieman
Satulan kiinnikkeet menivät uusiksi koska niiden kiinnityskohdat vaihtuivat takarungon lisärakenteiden vuoksi. Kyytiläisen satula tuli samalla hieman alemmaksi.

Hienosäätöä
Kuvia kun katselin niin näyttäisi olevan nykyisessä äänenvaimentimien kulmassa mahdollista siirtää niitä vielä jonkin verran taapäin. Kuvassa äänenvaimentimen alkuperäinen kannake on noin kymmenen senttiä iskunvaimentimen etupuolella. Äänenvaimenninta kun siirtää sen verran taapäin niin osien tekoon se ei juurikaan vaikuta: uutta äänenvaimentimen kannatinta ei ole vielä tehty ja jatkoputkia on helppo jatkaa samassa kulmassa. Hieman se lisää myös tilaa pyörän sivuilla: änkkärit kun ovat kartiomalliset.

Tilankäyttö
On ehdotettu että tekisin klommon äänenvaimentimien sisäsivulle joustintukien kohdalle ja siten saisin ne kapeammalle ja sitä myöden enemmän tilaa takapyörien ja rungon välille. Alkuperäisessä "tilauksessa" kun oli toive hyvästä tavaratilasta. Pyörä kun tulee myös naishenkilön käyttöön.

Ei rohkene
Klommoaminen eli toispuoleisesti lyttyyn lyöminen ei tietenkään näiden vanhojen pönttöjen kohdalla ole mikään kustannus- tai tunnekysymys mutta jos tämä ratkaisu tulee pysyväksi niin pitäisi saada varaosatkin sopimaan: pitäisikö nekin klommota? Ja saako niitä lytistettyä samalla tavalla. Rakennehan voi olla toinen vaikka ulkonäkö on sama.

Jatkoihin jatkoa
Kun kerran joutilasta putkea oli nurkissa niin venytin hieman jatkoputkia mutkan jälkeen. 50mm lisäystä. Myös äänenvaimentimille kaivoin jyrsimellä alumiinipaloista kaksi kannatinta. Toistaiseksi tulevan mitoituksen vuoksi aihioasteella.

 Hyvää jatkoa.

 Kannatinaihio.

Korvakkeita ja kiinnikkeitä tehden
Nippusiteen lopulliseksi korvaajaksi pitää hitsata lattaraudan pätkä putken kylkeen johon saa kannattimen kiinnityspulteille reiät. Äänenvaimentimet saavat toistaiseksi olla näin. Muutoin ei homma etene.

Katteet myöhemmin
Lujitemuovitöihinkin pitää jossain vaiheessa ryhtyä että saa rakenteet piiloon. Mitään kauniitahan ei tämännäköiset raudat ja akselit ole. Lisäksi säästyy osien ylenmääräiseltä viimeistelyltä kun peittää rakenteet.

Tähtäin katsastukseen
Kun jarrutesti ja katsastus on läpäisty voi koko lystin tehdä uusiksi. Ei tarvitse taistella painon tai rakenteiden kanssa ovatko ne juuri niitä jota kyseinen katsastaja kulloinkin edellyttää vai noudatetaanko vain lakia.

Lopputulos
Jarrutestin ja katsastuksen jälkeen. (Kustannus yhteensä noin 700 euroa.) Tein pyörään tarvittavat muutokset että se olisi hyvä käyttää tieliikenteessä. Sinänsä kummallista että laillisuus ja liikenneturvallisuus saati käytettävyys ovat ristisriidassa lopullisen tuloksen kanssa. Mitäpä minä siitä riitelemään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti