Aika kovettaa ja tekee hauraaksi
Muovi kovettuu vanhemmiten ja tietenkin kilometrien myötä on tullut kolhuja paikkaan jos toiseenkin. California3-mallissa on poikkeuksellisen isot Veglian halkaisijaltaan 105 mm mittarit ja niille on tehty muoviset, kromipinnoitetut kotelot. Molempien kiinnityskohdat ovat murtuneet ja toinen kotelo muutenkin halki.
Pinnoite antautunut
Kromipinta on luonnollisesti pilalla useista kohdista. Jokin muu pinnoitus tulee kysymykseen kuin kromi korjaustoimena. En aio entisöidä vaan tehdä vain siedettävän näköistä ja toimivaa.
Liimataan ja vahvistetaan
Rikkoutuneet kotelot korjaan laminoimalla niiden sisäpintaan ohuelti lasikangasta ja paksummat komposiittikohdat kiinnityspisteisiin. Sama kohtalo koskee myös merkkivalopaneelia.
Mittarikotelot.
Alkuperäiseen muotoon
Aloittelin pesemällä kotelot ja liimalla halkeamat umpeen että muoto säilyy laminoinnin aikana. Murtumia ja lohkeamia on useita eri puolilla koteloa. Mm kiinnityskohdat ovat tyystin murtuneet.
Aloittelin pesemällä kotelot ja liimalla halkeamat umpeen että muoto säilyy laminoinnin aikana. Murtumia ja lohkeamia on useita eri puolilla koteloa. Mm kiinnityskohdat ovat tyystin murtuneet.
Merkkivalopaneeli altapäin.
Vaikein kohta
Panelin sisällä on metallikehikko mutta valopaneeli on kiinnityskohdistaan murtunut ja aika monta palaa puuttuu eli korjaaminen on hieman haastavampi homma. Valopaneeliin oli tehty korjauksia jo aiemmin mutta niistä on tässä vaiheessa enimmäkseen vain haittaa. Myös polttimoita puuttuu.
Panelin sisällä on metallikehikko mutta valopaneeli on kiinnityskohdistaan murtunut ja aika monta palaa puuttuu eli korjaaminen on hieman haastavampi homma. Valopaneeliin oli tehty korjauksia jo aiemmin mutta niistä on tässä vaiheessa enimmäkseen vain haittaa. Myös polttimoita puuttuu.
Valopaneeli/mittariteline päältä.
Likaa ja vikaa
Paneeli on kiinni ohjaustangon kiinnittimessä ja mittarit paneelissa. Lisäksi merkkivalojen sisään on päässyt likaa ja merkkivalojen symbolit on pestävä alapinnaltaan myös. Onpa muutamaksi päiväksi näperreltävää.
Vanhemmiten kaikissa vikoja
Olen laittanut merkille että monessa muussakin California Kolmosessa on samanlaisia vikoja. Pahaksi päästessään mittarit eivät enää pysy kiinni ja kyseisen mallin mittarit ovat kokonsa vuoksi suhteellisen harvinaisia. Varsinkin toimintakuntoiset.
Murtumia rakenteissa
Kaksi ilmiötä on kiinnittänyt huomiotani California Kolmosen mittaristossa: 1) Mittarit eivät ole suorassa. 2) Heiluvat kuin irti olisivat. Nyt senkin asian selvitin.
Paneeli on kiinni ohjaustangon kiinnittimessä ja mittarit paneelissa. Lisäksi merkkivalojen sisään on päässyt likaa ja merkkivalojen symbolit on pestävä alapinnaltaan myös. Onpa muutamaksi päiväksi näperreltävää.
Vanhemmiten kaikissa vikoja
Olen laittanut merkille että monessa muussakin California Kolmosessa on samanlaisia vikoja. Pahaksi päästessään mittarit eivät enää pysy kiinni ja kyseisen mallin mittarit ovat kokonsa vuoksi suhteellisen harvinaisia. Varsinkin toimintakuntoiset.
Murtumia rakenteissa
Kaksi ilmiötä on kiinnittänyt huomiotani California Kolmosen mittaristossa: 1) Mittarit eivät ole suorassa. 2) Heiluvat kuin irti olisivat. Nyt senkin asian selvitin.
Vinot mittarit.
Ilman koteloita
Otin mittarikotelot pois ja kiinnitin mittarit uudelleen merkkivalopaneeliin. Vinossahan nuo ovat selkeästi. Mitään säätöä ei ole. Mittarit ovat kiinni kukin yhdellä M5-pultilla. Eli ei kovin vakaa kiinnitys.
Otin mittarikotelot pois ja kiinnitin mittarit uudelleen merkkivalopaneeliin. Vinossahan nuo ovat selkeästi. Mitään säätöä ei ole. Mittarit ovat kiinni kukin yhdellä M5-pultilla. Eli ei kovin vakaa kiinnitys.
Mittarin pohjan kiinnikkeet.
Kiinnittimet
Mittarien kiinnitys alkaa ohjaustangon kiinnikkeestä kahdella M6-pultilla, sen jälkeen on 1,4 mm lattaraudasta tehty U-kirjaimen muotoinen kehys. Siitä jo mainitut M5-pultit mittareiden pohjassa kiinni oleviin puolipyöreisiin kannakkeisiin. Mittarien pohjista törröttäviin holkkeihin tulee kiinni kotelot M5-pulteilla. Yksi per kotelo.
Lisätuet
Koteloissa on vain noin 5 mm pitkät kohdistintapit joiden vastareiät ovat kotelomuovissa.
Kadonnut osa
Merkkivalopaneelin pohjalevy on kadonnut jonnekin. Sellainen pitänee rakentaa.
Mittarien kiinnitys alkaa ohjaustangon kiinnikkeestä kahdella M6-pultilla, sen jälkeen on 1,4 mm lattaraudasta tehty U-kirjaimen muotoinen kehys. Siitä jo mainitut M5-pultit mittareiden pohjassa kiinni oleviin puolipyöreisiin kannakkeisiin. Mittarien pohjista törröttäviin holkkeihin tulee kiinni kotelot M5-pulteilla. Yksi per kotelo.
Lisätuet
Koteloissa on vain noin 5 mm pitkät kohdistintapit joiden vastareiät ovat kotelomuovissa.
Kadonnut osa
Merkkivalopaneelin pohjalevy on kadonnut jonnekin. Sellainen pitänee rakentaa.
Lujitemuovia tueksi
Kuvassa oleva muovikotelo on jo kunnostettu. Useat halkeamat on ensin liimattu umpeen ja vahvistettu rakenteen sisäpuolelta lasikuitukankaalla ja polyesterihartsilla. Puuttuvat palat valmistin polyesteritasoitteesta ja tuin lasikuidulla.
Kuvassa oleva muovikotelo on jo kunnostettu. Useat halkeamat on ensin liimattu umpeen ja vahvistettu rakenteen sisäpuolelta lasikuitukankaalla ja polyesterihartsilla. Puuttuvat palat valmistin polyesteritasoitteesta ja tuin lasikuidulla.
Mittarit suoraan
Mittareiden asentokorjaus on tehtävä muokkaamalla puolikaaren muotoisia kannakkeita.
Tehty joustavaksi mutta muovi vanhemmiten ei jousta
Mittareiden asentokorjaus on tehtävä muokkaamalla puolikaaren muotoisia kannakkeita.
Tehty joustavaksi mutta muovi vanhemmiten ei jousta
Olettamani syy mittarien epämääräiseen kiinnitykseen on se että pyörän tärinät eivät välittyisi mittareihin. Rakenne on siis tarkoitettu joustavaksi. Nyt aion kuitenkin tehdä siitä hieman tukevamman mutta huolehdin että rakenteessa säilyy kuitenkin joustavuus. Ainakin osittain.
Tässä mittarien välinen kiinnitysrauta näkyy paremmin.
Virtalukon kytkentä.
Remontoitu
Jäljistä päätellen tämä virtalukko on avattu jo aiemmin. Ilmeisesti menestyksekkäästi koska sen toiminnassa ei ole ilmennyt häiriöitä.
Jäljistä päätellen tämä virtalukko on avattu jo aiemmin. Ilmeisesti menestyksekkäästi koska sen toiminnassa ei ole ilmennyt häiriöitä.
Mittarivalojen kytkentäjärjestys.
Mittarit suorassa.
Mittarit suorassa.
Suoraan saanti työllisti
Jouduin tekemään pientä muokkausta rakenteisiin että sain mittarit suoraan. Muutenkin mittarit ovat pystymmässä ja lähempänä toisiaan. Vaikuttaa siltä että tehtaalla ne on asennettu periaatteella: kunhan ovat mukana.
Kunnostus, ei entisöintiä
Muoviset, mutta kromatut mittarikotelot, joista kuva tuolla ylempänä, olivat murtuneet useasta kohtaa joten liimaaminen ja pakkelointi on ainoa tapa, jos ei uusia osta, saada ne alkuperäiseen muotoon. Pintakäsittelyksi tulee kromin sijaan maalaus mustaksi.
Jouduin tekemään pientä muokkausta rakenteisiin että sain mittarit suoraan. Muutenkin mittarit ovat pystymmässä ja lähempänä toisiaan. Vaikuttaa siltä että tehtaalla ne on asennettu periaatteella: kunhan ovat mukana.
Kunnostus, ei entisöintiä
Muoviset, mutta kromatut mittarikotelot, joista kuva tuolla ylempänä, olivat murtuneet useasta kohtaa joten liimaaminen ja pakkelointi on ainoa tapa, jos ei uusia osta, saada ne alkuperäiseen muotoon. Pintakäsittelyksi tulee kromin sijaan maalaus mustaksi.
Ajovalon kytkentä.
Uusi maali ulkopintaan
Keltainen ja musta ovat seisontavalon johtimet. Ajovalon kotelo on maalattua terästä ja sen maalipinta on kuvassa näkyvää ryppymaalia joka sisäpuolella on pysynyt hyvässä kunnossa. Ulkopintaan tulee musta maali myös.
Ryppymaalausta.
Keltainen ja musta ovat seisontavalon johtimet. Ajovalon kotelo on maalattua terästä ja sen maalipinta on kuvassa näkyvää ryppymaalia joka sisäpuolella on pysynyt hyvässä kunnossa. Ulkopintaan tulee musta maali myös.
Ryppymaalausta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti