tiistai 21. tammikuuta 2014

California Adamant Jarrusatuloiden ja -palojen tarkastelua



Jarrupalat vastaavat pidosta
Kaikki tietävät että hyvät jarrupalat ovat tärkeät jarrujen toiminnan kannalta. Käytössä ne kuitenkin helposti jäävät huomiota vaille. Vasta sitten niitä katsellaan kun jarruteho on merkittävästi heikentynyt tai ilmenee jotain yllättävää.

Paikat puhtaiksi
Viime päivien aikana purin California Adamantin jarrusatuloista palat pois, puhdistin satulat ja satuloitten osat. Tosin alkuperäisiä jarruja on enää yksi edessä mutta kunnostin varaosaksi irrotetun yksilön. Jarrut ovat vuodelta 1989 eli ei ihan uudet. Toimivat edelleen hyvin huollettuina. Uusi jarruneste aika ajoin auttaa kestävyydessä.

 
 Kansi paikoillaan.

Joskus murjotun näköinen
Kans irtoaa kun kahdella ruuvimeisselillä käännetään yhtä aikaa toiselta sivulta kannen reunan alta.

Normaalisti letkuja ei irroteta
Jarrupalojen vaihdon tai puhdistuksen vuoksi ei jarruletkua pidä irrottaa. Jarrusatula saa silloin olla paikoillaan. Mutta jos isompaa remonttia aikoo on syytä ottaa koko kapine työpöydälle.

Jos ei ole uusia osia
Jos ei ole korjaussarjaa käytettävissä niin jarrumäntiä ei kannata ottaa ulos sylintereistään.

Kiinnitystappien irrotus.

Voi huoltaa paikoillaankin
Jarrusatulaa ei tarvitse välttämättä irrottaa etuteleskoopista jarrupalojen vaihtoa varten mutta syvällisemmän huoltotyön helpottamiseksi se on suotavaa. Jarruletkua ei pidä irrottaa jos siihen ei ole muuta syytä. 

Pultteja ei saa avata jos ei ole korjaussarjaa
Myöskään jarrusatulan puolikkaita yhdessä pitäviä pultteja ei saa löysäillä jos ei ole tarkoitus asentaa jarrusatulaan uutta tiivistesarjaa. 

Kannen alla palojen kiinnityssysteemi
Poistetaan muovinen kansi jarrusatulan päältä. Sen alla näkyy jarrupalat ja niiden kiinnitysmekanismi. 

Tuurnalla ja vasaralla naputtelemalla
Tuurnalla lyödään kevyesti kiinnitystappien ohuempiin päihin niin tapeissa olevat lukitusjouset antavat periksi ja tapit löystyvät.

Kiinnitystappien irrotus.

Neljä osaa + jarrupalat
Tapit vedetään ulos ja samalla katsotaan minkälaisia osia ja missä järjestyksessä niiden myötä irtoaa. Kaksi tappia, lyhyt kaksoiskartiotappi, levymäinen jousi ja jarrupalat.

Jarrupalat poistettu. Jarrumännän pölysuoja.

Kumiosat tärkeät
Mäntien pölysuojien alle on hyvä vilkaista. Jos pölysuojat ovat rikki ne pitää vaihtaa ehjiin. Silloin on usein mäntäkin jumissa likaantumisen tai korroosion vuoksi.

 Pölysuoja irrotettu ja pinnat puhdistettu.

Ei saa voidella
Jos pölysuojan alla ei näy kosteutta, männät liikkuvat herkästi eikä ole myöskään korroosiota voi kevyen pölyjen pyyhkimisen tai harjaamisen jälkeen laittaa pölysuojat takaisin. Mäntiä ei pidä voidella vaikka näyttäisivätkin kuivilta. Hammasharja on sopiva puhdistusväline.

Parempi vaihtaa uusiin
Jos männät eivät liiku, on vuotoa tai paljon korroosiota on parempi vaihtaa koko jarrusatula uuteen (Noin 175€/kpl) tai hankkia korjaussarja (Noin 35€/satula). Tähän jarrusatulamalliin oli ainakin menneinä vuosina tarjolla korjaussarjoja. Mikäli sylinterit ovat syöpyneet ei korjaussarjakaan auta. Hintatiedot Stein Dinseltä vuonna 2019.

 Kaikki normaalisti irtoavat osat puhdistettuina.

Viimeiset tarkistukset
Pölysuojat puhdistetaan tai vaihdetaan, ruoste ja lika siivotaan muista osista ja tarkastetaan jarrupalojen kunto. Kuluneet vaihdetaan uusiin.

Kokoonpano
Kootaan käänteisessä järjestyksessä. Yhtään osaa ei saa jättää pois. Jos tapit, jousi tai kaksoiskartiotappi ovat ruostuneet pilalle tai puuttuvat on turha jatkaa jarrun pelastamista ilman korvaavia osia. Ultraäänipesu on tehokas tämän tapaiselle lialle.

Jarrusatula koottuna. Palat ja osat paikoillaan.


Ilmausruuvi
Ilmausruuvin toiminta varmistetaan tai uusitaan. Ilmausruuviin kuuluu aina kumitulppa. Ennen tulpan asennusta laitetaan pienenpieni nökäre vaseliinia ilmausruuvin reikään. Se estää, yhdessä kumitulpan kanssa että ilmausruuvin tiivistyskartio ei jumiudu eikä ilmausruuvi katkea avattaessa.

Suojakuori viimeksi
Muovinen kansi napsautetaan vielä paikoilleen niin satula on taas käyttökunnossa. 

Muita vikoja
Jarrupaloissa saattaa olla sanomista. Vaikka ne näyttäisivät vielä kelvollisilta paksuutensa puolesta on kovin ruostuneet palat hylättävä. Myös öljyyn tai jarrunesteeseen tahriintuneet palat menevät uusiksi.

 Siistin näköinen jarrupala.

Ulkonäkö voi hämätä.

Yllätysvika voi olla kohtalokas
Sama jarrupala mutta kulutuspinta on irronnut ruostumisesta johtuen. Pintaa olisi vaan ei pitoa. Irronnut kitkapinta voi aivan yllättäen irrota ja kiilautua satulan ja jarrulevyn väliin. Tilanne voi olla hallitsematon. Metallipinta metallia vasten ei sekään ole hyväksi ainakaan jarrulevylle.

 
Vasemmalla pala josta pinta irronnut.

Monenlaista palaa tarjolla
Jarrupalavalmistajat tekevät palojaan omilla menetelmillään. Näissä molemmissa on käytetty samaa menetelmää mutta eri tavalla. Molempien metallimateriaalikin on suurin piirtein samaa eli ruostuvaa terästä. Hiekkapuhaltamistani paloista selviää hyvin vasemman palan kitkapinnan yksinkertaisempi kiinnitystapa.

Oikean tyyppiset jarrupalat
Jarrupalan valinta ei välttämättä tarkoita että valitaan kallein pala mutta olisi hyvä jos osaisi valita sopivimman.

Käyttötarkoituksen mukaan
Jarrupalan valintaan vaikuttaa jossain määrin ajo-olosuhteet ja -tapa mutta myös jarrulevyn materiaali rajoittaa palojen valintaa. Väärillä paloilla saa levyn kulumaan nopeasti. Pitää tietää mikä kitkamateriaali sopii kullekin jarrulevymateriaalille ja -tyypille.

Jarrumäntien toiminta
Jarrumäntien liikeradan tutkiminen vaatii hieman huolellisuutta. Jos jarrupalat ovat irti ja jarrukahvaa (-poljinta) painellaan niin vähintään toinen männistä plupsahtaa ulos paikoiltaan. Tätä pitää välttää mikäli vuotoja ei ole ollut.

Ei koskaan vanhoilla osilla
Vanhan jarrumännän tiivisteen kanssa takaisin laitosta ei tule mitään vaan tarvitaan uusi tiivistesarja. Tältä välttyäksemme käytetään puusepän puristinta pitämään toinen männistä pohjassa ja varovasti pumpataan jarrua että vapaana oleva jarrumännän pää tulee noin 10 mm ulos sylinteristään. Tässä asennossa voi tarkastella männän kuntoa ja puhdistaa jos on tarve. Jos suojakumit ovat olleet ehyet niin tarvetta ei yleensä ole. Nestevuotoja ei saa ilmetä.

Sama tutkimus toiselle männälle
Vaihdetaan puusepänpuristimen paikkaa äsken tarkastellun männän puolelle niin voi tutkia toisenkin männän tilanteen.

Huom!
Jos jarrupalat olivat kovin kuluneet ja jarrunestettä on lisätty säiliöön niin jarrumäntiä sisään puristettaessa voi säiliö tulla liian täyteen ja eivätkä männät painu pohjaan. Jos nestemäärää ei vähennetä ja laitetaan uudet jarrupalat niin jarru voi jäädä tästä syystä laahaamaan.

Muita parannuksia tähän pyöräyksilöön
Pyörään muutoskatsastuksen jälkeen on asennettu myös toinen etujarrulevy satuloineen. Tuplaetujarru toimii yhdellä kahvasylinterillä jos kumiletkut vaihdetaan metallipunosletkuiksi.

Metallipunosletkut ylivoimaiset
Tuplaetujarrun asennuksen yhteydessä jarruletkut vaihtuivat metallipunoksisiksi teflonputkiksi. Jarrun tuntuma parantui merkittävästi. Jarru on myös hyvin kevytkäyttöinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti