tiistai 14. tammikuuta 2014

Sääksjärvi Trike California3 Käynnistinmoottorin vaihto ja vapaavalon anturi


Bosch vaihtuu Valeoon
California Kolmosessa on vakiona alunperin varsin isokokoinen ja suoravetoinen Bosch-startti.

Paino ratkaisee, ei laatu
Nyt kun Kolmosesta tulee Trike niin painon kurissa pitämiseksi vaihdan startin modernimmaksi eli tilalle tulee käytetty ja peruskorjaamani Valeo alennusvaihdemoottori.

Vaaka kertoo.

Painossa säästyy
Painossa on melkoinen ero: lähes puolitoista kiloa. Tärkeä asia katsastuksessa.

Samalla pienenee akkukin
Kun startti on modernimpi niin myös akun koon voi pudottaa kolmannekseen alkuperäisestä ja samalla siirtyä käyttämään alkuperäistä 32 Ah lyijyakkua kevyempää 13Ah:n kalsiumakkua. Siitä säästyy jo kolme kiloa lisää painoa.

Vanhan mallin vaihteiston vapaavalon kytkin
Homma vain ei ole sillä tehty että vain ruuvaa vanhan startin irti ja laittaa uuden tilalle. Valeo kun ei mahdu suoraan Boschin tilalle vaan vapaavalon anturin sijainti tulee eteen. Anturia pitää hieman modifioida niin homma etenee.

 Vapaavalon anturi.

Koskettaa vaihderumpuun
Kuten näkyy niin vapaavalon anturi on metallisuikale joka on taivutettu sopivaan asentoon ja vapaavaihteen päällä ollessa se maadoittaa vapaavalon jolloin vapaavalo syttyy. Kokeilemalla eri asentoja metalliliuskalle voi saada vapaavalosta tarkkatoimisen.

Anturin O-rengastiiviste.

Anturin aukko vaihteiston kyljessä.

Usein vuotaa vanhoissa
Aukon reunassa on viiste johon O-rengas asettuu ja tiivistää öljyn sisäpuolelle. Anturin kiinnityskohta on yleisin vaihteiston öljyvuotopaikka. Pienestä vuodosta ei ole teknistä haittaa mutta kosmeettinen puoli kärsii.

Anturin kiinnityskaulus.

Normaalisti käytän kaulusta
Anturin runko on muovia joka kovettuu ajan mittaan ja saattaa murtua varsin helposti vanhuuttaan. Siksi anturin kiinnitykseen kannattaa tehdä metallista kuvan mukainen kaulus niin anturin muoviosa ei kuormitu eikä halkeile ruuvien alla. Mutta nyt kun tulee Valeo-startin asennus kyseeseen niin kaulusta ei voi käyttää vaan aivan päinvastoin.  

 "Valeoversio"

Uppokanta pelastaa tilanteen
Kun etummaiseen anturin kiinnitysreikään tehdään upotus ja laitetaan uppokantaruuvi niin homma etenee. Ettei kovettunut muovi kiinnityksen aikana murru niin sitä pitää lämmittää hieman kuumailmapuhaltimella ja kiinnittää lämpimänä.

Jenka myös lyhyeksi
Myös kierreosa pitää lyhentää sillä muutoin se tulisi liian lähelle Valeo-startin solenoidia ja johdinliittimiä.

Jämptisti mahtuu.

Johdot paikoillaan.


Eriväriset johdot, liittimet samanlaiset
Kaksi johdinliittimistä ovat aivan samanlaiset: vapaavalon ja startin herätevirta. Jos ne menevät ristiin niin pyörä ei käynnisty ja sulakkeita saattaa poksahdella. Violetti johdin tulee vapaavalolle ja punainen on herätejännite startin solenoidiin.

Virtajohdin
Paksu johdin tulee akun + navasta solenoidin ylempään napaan. Siitä voi lähteä myös muita johtimia riippuen kytkentäkaaviosta ja rakenneratkaisusta. Solenoidin alemmasta navasta lähtee käynnistysvirtajohdin käynnistinmoottoriin.

Alkuperäisyys kärsii
Alkuperäinen startin muovikotelo ei enää tähän muutosratkaisuun sovi eli rakenne jää näkyviin kokonaisuudessaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti