Paino paino ja paino
Katsastukseen on vielä matkaa ja aikaa. Sitä ennen pitää käydä jarrutestissäkin mutta paino on ratkaisevassa asemassa.
Kansalliset säädökset
EU mahdollisti moottoripyörien vapaamman rakentelun mutta kansalliset säädökset laahaavat perässä. Kun nyt teen trikeä niin ymmärrettävästi taka-akselisto lisää painoa enemmän kuin yksi takapyörä voimansiirtoineen. Kun trikeä katsastetaan niin sen paino ei saa olla kuitenkaan yhtään suurempi kuin pyörä on ollut alunperin.
Kahden henkilön kera
Tämä pyörä on kokonaismassaltaan 460 kg. Josta painosta laskennallisesti on vähintään 150 kg kuorman osuutta. Siis kaksi matkustajaa matkatavaroineen. Pyörän laskennallinen omamassa on siis 310 kg.
310 kg maksimimassa
Tätä jälkimmäistä painoa ei siis saa missään olosuhteissa ylittää jos haluaa pitää pyörän kaksipaikkaisena. Kaksipaikkaisuus on ehdoton tavoite.
Osavaihtoja
Vaihdoin jo kevyemmän startin ja akkukin tulee pienempi. Kuitenkin muualtakin pitää painoa vähentää. Poistamalla jarrulaitteita saa säästöä nopeasti. Vasen etujarrulevy saa siis lähteä satuloineen. Siitä tulee yli kolmen kilon säästö.
Vasen jarrulevy satuloineen vaa'alla.
Vaikuttavaa
Lisäksi vielä kiinnityspulttien paino. Kolme kiloa on jo merkittävä kevennys kokonaisuutta ajatellen. Muualtakin lähtee painoa kuten ilmanpuhdistimen poistolla. Sijalle tulevat halvat tarvikesuodattimet.
Lisäksi vielä kiinnityspulttien paino. Kolme kiloa on jo merkittävä kevennys kokonaisuutta ajatellen. Muualtakin lähtee painoa kuten ilmanpuhdistimen poistolla. Sijalle tulevat halvat tarvikesuodattimet.
Ilmansuodatinkotelo liki 600 grammaa.
Tarvikesuodatin 80 grammaa kertaa kaksi.
Pienetkin kohteet huomioidaan
Letkuineen ilmansuodatin-huohotinkotelo-yhdistelmä keventää noin puoli kiloa. Jossain sekin tuntuu. Sieltä täältä muutama sata grammaa niin paino pysyy kurissa ja katsastushenkilö on tyytyväinen.
Letkuineen ilmansuodatin-huohotinkotelo-yhdistelmä keventää noin puoli kiloa. Jossain sekin tuntuu. Sieltä täältä muutama sata grammaa niin paino pysyy kurissa ja katsastushenkilö on tyytyväinen.
Vasen etukaatumarauta ilman pultteja.
Kaikki ylimääräinen irti
Pultteineen etukaatumaraudat keventävät noin kolme kiloa. Jälleen merkittävä kevennys. Toki rakentamisessakin on tullut käytettyä maltillisesti painavia materiaaleja. Ohutseinäisiä putkia ja alumiiniä silloin kun se on mahdollista.
Perän kevennystä
Kevensin jopa vetopyörästöä ja sen koteloa. On mielenkiintoista nähdä keväällä mikä on punnitustulos. Silloin selviää totuus siitä pitääkö luopua vielä jostain.
Tuenta on hankalampi juttu
Jousituksestakin voisi säästää mutta se vaikuttaa jo turvallisuuteen. Jarrujen määrähän ei alkuperäiseen nähden vähene vaikka yksi jarru lähteekin.
Pultteineen etukaatumaraudat keventävät noin kolme kiloa. Jälleen merkittävä kevennys. Toki rakentamisessakin on tullut käytettyä maltillisesti painavia materiaaleja. Ohutseinäisiä putkia ja alumiiniä silloin kun se on mahdollista.
Perän kevennystä
Kevensin jopa vetopyörästöä ja sen koteloa. On mielenkiintoista nähdä keväällä mikä on punnitustulos. Silloin selviää totuus siitä pitääkö luopua vielä jostain.
Tuenta on hankalampi juttu
Jousituksestakin voisi säästää mutta se vaikuttaa jo turvallisuuteen. Jarrujen määrähän ei alkuperäiseen nähden vähene vaikka yksi jarru lähteekin.
Minimointia
Lokasuojankin voi edestä poistaa ihan laillisesti mutta taidan siltikin siellä jonkilaisen rapakaaren säilyttää. Koristeelliset kromatut lokarin kiinnitysraudat voi poistaa. Etupyörän akselin voi porata ontoksi ja puslat korvata alumiinisilla.
Pinnavanteet maksavat
Tehokas kevennys olisivat pinnapyörät alumiivanteilla. Varsin arvokasta keventämistä se. Kaikenlaisia keinoja on vielä käyttämättä. Moottorin öljymäärässä voi tinkiä noin litran (vajaa kilo) verran ilman välitöntä vaaraa. Samoin tietenkin tankki voi olla tyhjähkö polttoaineesta. (Tankin tilavuus on n. 25 litraa. Katsastuksessa yksi litra riittää.)
Turhat osat pois
Olen arvioinut että rungosta voi poistaa tarpeettomia korvakkeita noin kilogramman edestä jos menee tiukoille.
Lokasuojankin voi edestä poistaa ihan laillisesti mutta taidan siltikin siellä jonkilaisen rapakaaren säilyttää. Koristeelliset kromatut lokarin kiinnitysraudat voi poistaa. Etupyörän akselin voi porata ontoksi ja puslat korvata alumiinisilla.
Pinnavanteet maksavat
Tehokas kevennys olisivat pinnapyörät alumiivanteilla. Varsin arvokasta keventämistä se. Kaikenlaisia keinoja on vielä käyttämättä. Moottorin öljymäärässä voi tinkiä noin litran (vajaa kilo) verran ilman välitöntä vaaraa. Samoin tietenkin tankki voi olla tyhjähkö polttoaineesta. (Tankin tilavuus on n. 25 litraa. Katsastuksessa yksi litra riittää.)
Turhat osat pois
Olen arvioinut että rungosta voi poistaa tarpeettomia korvakkeita noin kilogramman edestä jos menee tiukoille.
Merkittäviä kevennyksiä
Pyörässä on alunperin kaksi pönkää: sivu- ja keskiseisontatuki. Varsinkin jälkimmäisen poistaminen keventää useita kiloja. Toistaiseksi se on vielä paikoillaan rakentelunaikaisena tukena. Kun todellinen paino selviää niin voi sitten katsoa onko poistetuissa osissa jotain mitä pitäisi palauttaa takaisin. Esimerkiksi toinen etujarru.
Pyörässä on alunperin kaksi pönkää: sivu- ja keskiseisontatuki. Varsinkin jälkimmäisen poistaminen keventää useita kiloja. Toistaiseksi se on vielä paikoillaan rakentelunaikaisena tukena. Kun todellinen paino selviää niin voi sitten katsoa onko poistetuissa osissa jotain mitä pitäisi palauttaa takaisin. Esimerkiksi toinen etujarru.
Tarkkana pitää olla
Kokemusta edellisestä triken teosta on sen verran että yllättävän helposti se maksimipaino ylittyy vaikka rakenne olisi mahdollisimman kevennetty useilta osin. Kyseisessä projektin aihiopyörässä kokonaispaino oli parikymmetä kiloa korkeampi kuin tässä yksilössä vaikka oli huomattavasti riisutumpi malli kuin nyt työn alla oleva. Sellainen asia pistää vähän harmittamaan.
Epämääräisyyksiä
Noita kokonaispainoja joita Trafin tilastoissa on on näköjään arvottu arvalla tai bingossa. Ilmeisesti maahantuojan tai valmistajan ilmoituksen kuin totuuden mukaan.
Kokemusta edellisestä triken teosta on sen verran että yllättävän helposti se maksimipaino ylittyy vaikka rakenne olisi mahdollisimman kevennetty useilta osin. Kyseisessä projektin aihiopyörässä kokonaispaino oli parikymmetä kiloa korkeampi kuin tässä yksilössä vaikka oli huomattavasti riisutumpi malli kuin nyt työn alla oleva. Sellainen asia pistää vähän harmittamaan.
Epämääräisyyksiä
Noita kokonaispainoja joita Trafin tilastoissa on on näköjään arvottu arvalla tai bingossa. Ilmeisesti maahantuojan tai valmistajan ilmoituksen kuin totuuden mukaan.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista