torstai 9. tammikuuta 2014

Sääksjärvi Trike Peräytysvaihteen tehonsäätövipu


Sähköinen pakin kaasuvipu
Rakentelin pienen rasian johon mahdutin kaikki tehonsäädön elektroniikan. Siitä vain johdotus peruutusmoottorille ja releohjaus ettei ole samaan aikaan trikessä ajovaihde päällä kun pitäisi peräyttää.

Peukalolla
Säätölaite on kiinni vasemmassa sarvessa siten että käyttövipu on vasemman käden peukalon ulottuvissa eli ohjata voi molemmilla käsillä. Peräytysvaihteen voimansiirto kytketään päälle erillisestä vivusta ennen peruutusta.

 Tehonsäätörasia yläpuolelta.

Hyvä maali
Maalaus on VHT Wrinkle Black Coating. Maalia löytyy muunmuassa Polar Autoset Oy:sta.

Rasia alapuolelta.

Jää näkymättömiin
Sattui olemaan pala hiilikuitulevyä. Tähän pyörään en kuitenkaan moista ainetta enempää tuhlaa koska kevyttä sillä keinoin ei raskaasta tehdaskustom-aihiopyörästä saa vaikka kuinka yrittäisi.

 Kiinnitys sarveen on hyvin perinteinen ja helppo valmistaa.

Sopivassa kohtaa
Vipu mahtuu liikkumaan katkaisijakotelon alapuolella ja siihen ylettyy melkein yhtä helposti kuin äänimerkin painikkeeseen eikä haittaa lainkaan otetta ohjaustangosta ajon aikana.

Pakin kytkentävipu.

Kiilahihnakytkin
Vivusta kiristetään kiilahihna joka siirtää sähkömoottorin 10 Newtonmetrin vääntömomentin kardaaniakselilla olevalle hihnapyörälle. Kiristämisen jälkeen käytetään tehonsäätövipua ja peruutus alkaa. Ilman kuormaa kardaani pyörii peruutussuuntaan 40 kierrosta minuutissa.

 Pakin kytkentävivun virtakytkinmekanismi.

Sähköinen kytkentä
Virtakytkin on itse asiassa sama joka sammuttaa moottorin kun vakiopyörässä sivutuki lasketaan alas. Päädyin tekemään ratkaisun tämänkaltaiseksi ettei missään tilanteessa pakki jäisi päälle kun ajovaihde kytketään.

Sähköinen varmistus
Peruutusmekanismin välityspyörästöstä johtuen voiman kulkeminen väärään suuntaan hajottaisi vähintäänkin sähkömoottorin. Peruutuksen aikana pyörän moottori on vapaalla sammuksissa kun entinen vapaavalon kytkin hoitelee releen ohjauksen maadottamalla. Pyörällä ei siis ole mahdollista liikkua kuin taapäin moottori sammutettuna. Moottorin käydessä peruutusta ei voi käyttää eikä sen hallintamekanismille tule virtaa.

Pakin voimansiirto kytketty pois toiminnasta.

Idioottivarma
Kun hihna on löysällä se ei luonnollisestikaan välitä silloin voimaa mihinkään suuntaan. Isompi hihnapyörä kardaaniakselin päässä pyörii "tyhjää" hihnan sisällä. Vastaavia "hihnakytkimiä" tapaa usein maatalouskoneista. Yksinkertainen ja varmatoiminen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti