Bittien avulla ja johdatuksella
Kuten varmaan kaikki nykyaikaisen moottoripyörän omistajat tietävät että heidän pyöränsä moottorinohjauksen ja mahdollisen ajonhallinnan järjestelmä perustuu digitaalisiin tiedostoihin joiden toiminnot noudattavat kuljettajan moottorinohjaus- ja ajonhallintakomentoja. Osa toiminnoista on itsenäisiä joihin kuljettajalla ei ajon aikana ole mahdollisuus vaikuttaa.
Eri järjestelmiä ja eri sisältöjä
Moottorinohjausjärjestelmän tiedostot ovat mallikohtaisia eivätkä sovellu, ainakaan suoraan, toisen saman tyyppisen moottorinohjauksen käyttöön eri tyyppiseen pyörään. Moottorinohjaus voi siis olla aivan sama endurossa tai customissa mutta niiden tiedostot ja toiminnot poikkeavat toisistaan.
Alueelliset asetukset
Tehtaalla tai viimeistään maahantuojan luovutushuollossa on asennettu kunkin markkina-alueen mukaiset moottorinohjaus- ja ajonhallintatiedostot pyörän keskusyksikköön. Valmistaja voi, esimerkiksi kuluttajapalautteen pohjalta, lähettää maahantuojille ja merkkikorjaamoille päivityksiä jolla jokin puute tai häiriö voidaan korjata.
Tiedostoihin pääsee käsiksi
Tiedostojen kulloinenkin tila eli status on nähtävissä kun moottorinhjaustiedostoja tarkastellaan asianmukaisilla laitteilla. Joko merkkihuollon laitteilla tai edistyneen harrastajan laitteilla. Tämä statustieto on hyvin tärkeä: se kertoo katsojalleen mikä päivitys on kyseessä ja että se on juuri oikea tähän yksilöön. Jos olisi vuosikatsastus niin kyseinen tieto olisi myös katsastusmiehen tarkistettavissa ja jos se poikkeaisi heidän listauksensa tiedoista menisi pyörä ajokieltoon kunnes oikea pävitys olisi asennettu ja katsastettu. Pääasiassa tämä tieto liittyy päästörajoitussopimuksiin.
Alempana listaus kirjoitusajankohtana
Laitoin nämä tiedostot tähän koska moottorinohjaustiedostojen vaihto on turhaa jos tiedostonimi on sama kuin jo keskusyksikössä oleva. Toisaalta tiedosto voi olla vaihdettu mutta uutta päivitystietoa ei ole haluttu ilmaista siltä varaa jos joku tarkastelisi tiedostonimeä esimerkiksi takuuasioiden tai muiden syiden vuoksi. Alue on siis hieman "villi". Pätevämpi tarkastelija, mennessään syvemmälle moottorinohjaukseen ja vertailemalla yksittäisiä tiedostoja alkuperäisiin pystyy kyllä huomaamaan onko muutoksia tehty ja monasti muutosten tarkoituksenkin.
Valikoima
Tässä listaus muutamien Guzzi-mallien alkuperäisistä EU-alueen pyörien moottorinohjausjärjestelmän tiedoista. Listaus on kopioitu Hollannin Guzzitietäjien foorumilta. Lyhennys MY tarkoittaa vuosimallia.
Malli | Tiedostonimi | Moottorinohjaus | Lambdamäärä |
1200 SPORT/ 2V | 2230BD01 | MG977923.1 | 1 |
1200 SPORT/ ABS 2V | 2230NG18 | MG977676.1 | 1 |
1200 SPORT/ ABS 4V /Corsa | 2230BS20 | MG883419.0 | 1 |
Bellagio | 2230BG27 | MG978368 | 1 |
BREVA 1100 | 2230BA10 | 1 | |
BREVA 1100 ABS | 2230BB10 | 1 | |
GRISO 850 | 2230GR41 | MG977298.1 | 1 |
GRISO 1100 | 2229GRS1103 | 1 | |
GRISO 1200 8V | 2229GRS8V68 (A5moottori)/ 2230G803 (A8 moottori) | 1 | |
NORGE 1200 ABS | 2230NG18 | MG977676.1 | 1 |
NORGE 1200 ABS GT 8V | 3222NG01 | CM227006 | 2 |
STELVIO 1200 MY '08 | 2229STV8V52 | 1 | |
STELVIO 1200 MY '09 ei abs | 2229STA42Z | 1 | |
STELVIO 1200 MY '09/'10 /ABS Bosch | 2229STA42ZA | 1 | |
STELVIO 1200 MY '10 ABS Continental | 2229STA42Z | 1 | |
STELVIO 1200 MY '10/'11 alkaen 02-10 | 3222ST02 | CM227005 | 2 |
V7 ja Nevada MY'09 | V7NEVAD/3L10BN22 | 1 | |
California 2004-2012 | 3D09C28P | 61601.398.00 |
1
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti