Jostain on aloitettava
Aloittelin "pakollisten" osien suunnittelun kuten mihin kiinnitetään takavalot ja rekisterikilpi valoineen. Tuskin välttämättömiin jarrutestaukseen ja katsastukseen mennessä tulee paljon muuta tehtyä.
Jotain valmiinakin jo
Joidenkin osien malleja oli jo valmiina kuten muutamat koristepaneelit ja alkuperäisiin osiin tehtävät pienet muotoilut. Painokertymän rajoittamisen vuoksi materiaalit pitää valita keveimmän mukaan. Ei kuitenkaan hiilikuitua, vaikka siihen olisi valmiudet, mutta alipaineinjektoitua lasikuitukangasta tulen todennäköisesti käyttämään.
Miltä pitäisi näyttää
Ulkonäkösuunnittelusta käyn neuvottelua suunnittelu- ja muotoilufirma Effetto Oy:n kanssa. Samoin maalauksesta. Itse toteutan komposiittityöt. Pyrin tekemään rakenteen mahdollisimman pitkälle itsekantavana rakenteena ja tämä ehto tulee olemaan myös rakenteen suunnittelijan kantava teema. Ei siis
Ennen muotoilua testataan ja katsastetaan
Aluksi, katsastusvarusteiksi, teen edellä mainitut takavalon kiinnikkeet takarenkaiden taa ja muun pakollisen roinan kunnes muotoilijalta tulee ehdotukset ulkonäköseikoista. Muotoiltujen osien tekeminen jää kesähommiksi näillä näkymin. Tämän jutun yhteyteen kerään kuvia niistä osista jotka teen alkutarpeiksi mutta erillisen jutun muotoilijan tekemisistä. Sillä edellytyksellä että päästään sopimukseen.
Juuri laminoitu rekisterikilven teline.
Yksinkertainen osa
Lasikuitua ja polyesteriä. Normaali huonelämpötilassa tehty käsinlaminointi. Ei alipainekovetusta. Osat voisi siis tehdä laadukkaamminkin ja lopulliset osat tulevat olemaan alipaineinjektoituja epoksilasikuitulaminaatteja.
Vanhan hyödyntämistä
Sattui olemaan toisesta Californiasta lainaksi otettavaksi sen osia joita saattoi käyttää muotin malleina. Ei siis tarvinnut tehdä kokonaan uutta muotoilua. Oikeanpuoleisesta otin jo muotin. Niistä on sitten hyvä tehdä vaikka kuinka monta kopiota. Jos joku sattuu tarvitsemaan. Tästä muotista ei aivan tule alkuperäisen kaltaista koska peruutusvaihteen vaihdevivun sähkökatkaisimelle pitää olla korotus paneelin etuosassa. Näkyy vaaleampana alueena muottiaihion alla. Kuvatessa hartsi oli vielä lähes juoksevassa tilassa mutta jo hieman geeliytynyt ja alkanut muodostamaan lämpöä.
Lasikuitua ja polyesteriä. Normaali huonelämpötilassa tehty käsinlaminointi. Ei alipainekovetusta. Osat voisi siis tehdä laadukkaamminkin ja lopulliset osat tulevat olemaan alipaineinjektoituja epoksilasikuitulaminaatteja.
Väliaikainen rekisterikilven teline.
Kilpiteline ja rekisterivalo
Laitoin rekkaritelineen paikoilleen ja rei'itin sen. Ylin isompi reikä on rekisterivalon johtimen läpivienti. Valo ja kaksi polttimoa maksoivat liki naapurissa olevassa Farmilaite Oy:ssä kokonaista kolme euroa. Kunhan pala on kovettunut pari viikkoa niin maalaan sen todennäköisesti Bilteman mustalla ryppymaalilla. Tulee sekin testattua: Hinta kun on puolet siitä mitä VHT:n vastaavan on. Asennan sen sitten vielä suoraan. Levy, tai pikemminkin kolmisivuinen kotelo, on tehty suunnatusta lasista (2 kerrosta) ja katkokuidusta (3 kerrosta). Kevennykseksi voi keskelle tehdä pyöreän aukon.
Laitoin rekkaritelineen paikoilleen ja rei'itin sen. Ylin isompi reikä on rekisterivalon johtimen läpivienti. Valo ja kaksi polttimoa maksoivat liki naapurissa olevassa Farmilaite Oy:ssä kokonaista kolme euroa. Kunhan pala on kovettunut pari viikkoa niin maalaan sen todennäköisesti Bilteman mustalla ryppymaalilla. Tulee sekin testattua: Hinta kun on puolet siitä mitä VHT:n vastaavan on. Asennan sen sitten vielä suoraan. Levy, tai pikemminkin kolmisivuinen kotelo, on tehty suunnatusta lasista (2 kerrosta) ja katkokuidusta (3 kerrosta). Kevennykseksi voi keskelle tehdä pyöreän aukon.
Vasemman puolen pakoputken somistelevyn muotin aihio.
Vanhan hyödyntämistä
Sattui olemaan toisesta Californiasta lainaksi otettavaksi sen osia joita saattoi käyttää muotin malleina. Ei siis tarvinnut tehdä kokonaan uutta muotoilua. Oikeanpuoleisesta otin jo muotin. Niistä on sitten hyvä tehdä vaikka kuinka monta kopiota. Jos joku sattuu tarvitsemaan. Tästä muotista ei aivan tule alkuperäisen kaltaista koska peruutusvaihteen vaihdevivun sähkökatkaisimelle pitää olla korotus paneelin etuosassa. Näkyy vaaleampana alueena muottiaihion alla. Kuvatessa hartsi oli vielä lähes juoksevassa tilassa mutta jo hieman geeliytynyt ja alkanut muodostamaan lämpöä.
Huomenissa, hartsin kovetuttua ainakin osittain, irrotan muotin mallista ja siistin reunat. Saa sitten kovettua rauhassa muutaman viikon.
Ylhäällä alemman muotin malli.
Malli säilyi ehyenä. Oikean puolen muotin mallina käytin alkuperäistä, yllättäen ehyttä, muovista pärettä.
Rekisterikilpi ja rekisterivalo.
Roiske- vaan ei ryppymaali
Lasikuituinen rekisterikilven teline on maalattu Bilteman ryppymaalilla. Sen toimintatapa on aivan erilainen kuin VHT:n ryppymaalin. Tämän pintastruktuuri perustuu siihen millainen pinta jää kun maali tulee roiskeina suuttimesta. Samaan tapaan kuin auton helmapelteihin ruiskutettava röpeliäinen suojamassa. Pinnan laatu on aivan eri tavalla röpeliäinen kuin VHT:n maalilla jonka pintarakenne muodostuu kun maali hiljalleen kovettuu ja vetäytyy ryppyiseksi.
Etunsa tässäkin
Bilteman maalin hyvä piirre on että se kovettuu käsittelykuivaksi parissa tunnissa huoneenlämmössä. Pinnan kiilto on jotain matan ja satiinin väliltä.
Lasikuituinen rekisterikilven teline on maalattu Bilteman ryppymaalilla. Sen toimintatapa on aivan erilainen kuin VHT:n ryppymaalin. Tämän pintastruktuuri perustuu siihen millainen pinta jää kun maali tulee roiskeina suuttimesta. Samaan tapaan kuin auton helmapelteihin ruiskutettava röpeliäinen suojamassa. Pinnan laatu on aivan eri tavalla röpeliäinen kuin VHT:n maalilla jonka pintarakenne muodostuu kun maali hiljalleen kovettuu ja vetäytyy ryppyiseksi.
Etunsa tässäkin
Bilteman maalin hyvä piirre on että se kovettuu käsittelykuivaksi parissa tunnissa huoneenlämmössä. Pinnan kiilto on jotain matan ja satiinin väliltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti