tiistai 25. helmikuuta 2014

California Adamant Mittaristo, vaijerit, somisteet ja ajovalo


Pikasiistintää
Toisin sanoen tein "biltema-tuunausta" saadakseni vanhat rakenteet näyttämään edes hieman asiallisemmilta. Ryppymaalia, suojasukkia ja kiillotettuja osia. Myös vaijerit kuten osa sähköjohdoistakin menevät nyt uusia reittejä niin että ne eivät joudu jyrkille mutkille tai likistykseen.

 Mustamaalatut mittarit, lampun kotelo ja merkkivalopaneeli.

Kolhut piiloon
Alunperin osat olivat kromipinnoitteisiä mutta kolhiutuneita.
Maalauksen kanssa oli hieman ongelmia mutta harjoittelemalla tulee jonkinlaisia onnistumisia. Maalaan sitten uudestaan kun osaan paremmin.

 Kaasuvaijerien uusi reitti.

Kaasuvaijereita on kaksi
Molemmille kaasuttimille omansa niin etteivät ilmavirrassa lepata ihan miten sattuu käärin ne muovispiraalin sisään kuten toisella puolen olevat ryyppy- ja kytkinvaijerinkin. Lampunkorvakkeissa on myös tarpeettomat reiät. Tilkin ne näkymättömiin kromitulpilla.

 Mittaristo edestä.

Mittaristolla uusi paikka
Nostin mittaristoa kiinnikkeissään noin 10 mm ylemmäksi että saan myös ajovaloa nostetuksi ylemmäs koska vaijereiden pitää mahtua ajovalon alitse niin että eivät joudu jyrkille mutkille vaikka ohjaus käännetään stoppariinsa asti. Trikessä kun tarvitaan usein jyrkkää kääntökulmaa.

 Mittaristo ja merkkivalot.

Valot kuntoon
Suurin osa mittariston polttimoista piti vaihtaa uusiksi ja pieniä korjauksia tarvittiin. Onneksi kyseisiä lampunkantoja saa ajoneuvoalan vähittäiskaupoistakin.

 Vaijereiden reititys.

Siististi
Kuvassa kaksi kaasuvaijeria, ryyppyvaijeri ja kytkinvaijeri. Takana nivaska johtimia. Koristepaneelin terävän yläreunan peitin reunanauhalla että sen ja vaijereiden väliin ei tule kitkaa.

Aäääänimerkki koristepaneelin takana.

Katsastusta varten
Alkuperäisesti äänimerkkejä on kaksi eri äänilajeissa. Toinen niistä oli hajonnut ja toinekin orvon näköinen pakokäyrän kupeessa. Ostin uuden äänimerkin ja sijoitin sen uudelleen. Valitettavasti se piti laittaa hiljaisempi puoli eteenpäin tilankäyttösyistä mutta se ei äänen määrää juurikaan vähennä. Katsastuksessa kuitenkin pitää jotain äänimerkkiä olla.

Saavat olla varalla
Muutakin somistusta tuli tehtyä. Vasemman etujarrun jäädessä pois sen rumat korvakkeiden reiät teleskoopin alaputkissa peitin muovisilla koristetulpilla kuten eräitä muitakin kohtia.

Lisäys myöhemmin
Katsastuksen jälkeen lisäsin laittoman toisen levyjarrun takaisin paikalleen. Lainsäädäntö on omituinen.

 Etuiskunvaimentimen jarrukorvakkeet.

 Etulokasuojan reikien peitteet.

Lisätty takaisin
Jätin etulokasuojan taemman kiinnitysraudan pois painonsäästösyistä niin jäljelle jäi rumat reiät joihin laitoin myös muoviset "kromitulpat".

Pari tulppaa lisää.

Kypärälukkoa ei tarvita
Takasatulan takaraudan kyljessä oli rikkinäinen ja ruostunut kypärälukko.  Ettei ruoste pääse rei'istä leviämään liimasin tulpat niihinkin. Edellinen omistaja oli lakannut kaikki pinnat sylintereitä ja kaasuttimia myöden. Tässä raudassa näkyy vielä jälkiä lakkauksesta. En tiedä miksi näin on toimittu. Onkohan tavoitteena ollut ruosteen ennaltaehkäiseminen mutta se ei selitä kumi- ja muoviosien lakkaamista.

Katsastuskelpoisten osien parantelua
Seuraavaksi pitänee ryhtyä takavalojen kanssa puuhailemaan. Ja takalokasuojien.

Lämmintä talvella
Ulkona olisi ihan ajokelit: eilen 6 astetta lämmintä ja auringonpaistettakin vähän, tänään viisi astetta ja kylmä viima puhalteli. Mutta tiet ovat kuivia. Moottoripyöriä oli liikenteessä mutta laittomasti: en usko että näkemissäni custom- ja matkapyörissä oli talvirenkaat alla. Vasta maaliskuussa saa ajaa kesäkumeilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti