Lambdan ja moottorin toiminnan valvontaan
Tein sokeripalaliittimestä, muutamasta metristä johtimia ja supersealliitinparista välijohdon lambda-anturin toiminnan tarkkailua varten. Lämmityksen toimintaa varten laitan ledin lämmitinjohtojen välille ja yleismittarin, ellen peräti käy Biltemasta hakemasta jäännöshappimittaria, joka tulee toisen johdinparin välille. Näin voi tarkkailla milloin ecu käskee lambdan lämpiämään ja millaista signaalia lambda-anturi lähettää ecun suuntaan. Johtimella voi myös todeta lambdan oikean toiminnan ja sen lämmityksen toiminnan.
Lambda-anturin välijohto mittausta varten.
Nollasta yhteen volttiin
Jos käyttää yleismittaria niin stökiömetrinen seossuhde eli 14,7:1 on kapeakaistaisella lambdalta saatavana jännitearvona n. 0,5V. Lambda-arvo on tälloin 1 ja se on eri asia kuin lambdan jännite.
Rikas ja laiha seos
Isompi jännitelukema tarkoittaa rikasta seosta ja alle puoli volttia on laiha seos. Pitää kuitenkin huomioida että rikkaan seosksen kyseessä ollen tavallinen kapeakaistainen lambda kyllästyy helposti ja antaakin laihan seoksen lukeman mutta sen huomaa yleensä siitä että sitä ennen mittari on näyttänyt rikasta seosta. Joskus seos vaihtelee kuitenkin niin nopeasti että tätä ei katseella pysty seuraamaan. Ei ainakaan ajettaessa.
Jos käyttää yleismittaria niin stökiömetrinen seossuhde eli 14,7:1 on kapeakaistaisella lambdalta saatavana jännitearvona n. 0,5V. Lambda-arvo on tälloin 1 ja se on eri asia kuin lambdan jännite.
Rikas ja laiha seos
Isompi jännitelukema tarkoittaa rikasta seosta ja alle puoli volttia on laiha seos. Pitää kuitenkin huomioida että rikkaan seosksen kyseessä ollen tavallinen kapeakaistainen lambda kyllästyy helposti ja antaakin laihan seoksen lukeman mutta sen huomaa yleensä siitä että sitä ennen mittari on näyttänyt rikasta seosta. Joskus seos vaihtelee kuitenkin niin nopeasti että tätä ei katseella pysty seuraamaan. Ei ainakaan ajettaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti