Tiivisteen vaihto suunnitteilla
Nyt on hieman aikaa viimeistelylle ja muunmuassa kannetiivisteiden vaihdolle. Kunhan muutoskatsastus tulee tehdyksi. Tiivisteet on ostettu joten homma käy äkkiä. Koko moottrin tiivistesarja, ilman kumiosia, tähän malliin on erittäin edullinen. Huulitiivisteet ja O-renkaat pitää ostaa erikseen. Ne kun vanhenevat ja kovettuvat mutta paperitiivisteet eivät.
Oikea sylinterikansi ja sylinteri.
Tämä puoli vuotaa selkeästi. Tiivisteen vaihto korjaa asian. Varsinaisia öljyvalumia ei ole mutta mustaa öljykarstaa on.
Vasen puoli.
Täällä samoja oireita. Korjaantuu samassa remontissa. Venttiilit kannattanee hioa samalla kertaa kun kannet ovat irti.
Kannenpultit
Sylinterikannen tiivisteitä en vaihtanut vaan koitin kiristää kannenpultteja (6 kpl/sylinterikansi) suoraan niitä erikseen löysäämättä. Kaikki kiristyivät lisää maksimomenttiinsa. Yksi pulteista niin paljon että pelkäsin jo kierrevauriota. Myös siitä huomasi kun venttiilit olivat kiristyksen jälkeen lähes välyksettömiä että kansi ja sylinteri "lyhenivät" eli tiivisteet painuivat lisää kasaan. Elokuussa, kun trike on seuraavaksi ajossa, nähdään pitävätkö tiivisteet.
Muuta
Pyörän ex-omistaja oli jostain syystä lakannut kaikki muovi, alumiini ja kromiosat ylitse kirkkaalla lakalla. Lakkaa on runsaasti juuri sylinterien ja kansien jäähdytysrivoissa. Moottorin kyljestä suuren osan olen saanut pois mutta rivoituksen suhteen on ilmeisesti käytettävä kovempia aineita. Alemmassa kuvassa lohkon kyljissä näkyvät mustat alueet ovat rapistunutta lakkausta jonka alla pahimmillaan oli paksulti alumiinioksidia. Typeryyttä on monenlaista.
Lisäys viisi vuotta myöhemmin
Kannanpulttien kiristys ja venttiilikoneiston o-renkaiden vaihto poisti vuodot. Toki kone on vanha ja paljon nähnyt niin 2019 olisi tarkoitus laittaa uudet männänrenkaat ja tiivisteet. Samalla venttiilityö kansiin. Kustannus noin 300€.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti