tiistai 10. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Punnitus ja vikojen etsintää



Kulunut päivä antoi hyvää ja pahaa
Trike punnittiin käyttämällä kahta henkilövaakaa. Tarkoitus ei ollut saada tarkkaa painoa vaan suuntaa antava tieto missä mennään.

Varmemman päälle
Se välttämiseksi että ei saataisi liian pientä lukemaa eliminointiin sillä että punnittiin "ylämäkeen". Tarkoittaa että takapään painoa punnitessa keula oli hiukan kohollaan ja vastaavasti etupäätä punnitessa perä lievästi kohollaan. Näin vältimme mahdollisen liian positiivisen tuloksen.

Paino ei saa ylittää
Maksimipaino on 310 kg jota ei saa ylittää. Vaakamestarina toimi Latimo kun itse käyttelin hallitunkkia. Takapyöriltä saimme hieman reilut 60 kg per puoli ja etupyörältä hieman yli 170 kg. Kokonaispaino oli 294 kg. Eli 16 kg jäi vielä varaa. Tankkikin oli puolillaan bensaa. Katsastuksessa tehtävässä punnituksessa ei bensaa tarvitse tankissa olla.

Arvio ajettavuudesta
Punnituksen jälkeen teki kokeneempi, virkaiältään vanhempi, trikekuljettaja Latimo koeajon joka kiersi sekä asfaltti- että sorateitä, jopa huonokuntoisia sorateitä. Vertailun vuoksi minä ajon Latimon Carillofornia Trikeä.
Arvosanaksi Latimo antoi soratieominaisuuksista hyvän, monttuosuudesta jopa kiitettävän mutta asfalttiominaisuuksista vain tyydyttävän. Johtuuu kuulemma oudoksuttavasta kallistumistaipumuksesta ulkokaarteen puolelle. Ehkä hillitsen vielä lisää kyseistä taipumusta mutta samalla soratieominaisuudet kärsivät hieman. Latimo kaipasi katetta. Sellainenkin on olemassa mutta ei kuulu katsastusvarustukseen.

Kaksi saman näköistä mutta erilaista trikeä.

Hankalat takajarrut
Jarrujen toiminnan kanssa taistelen edelleen. Oikean puolen jarrusatula ei toimi toivotulla tavalla. Jarruvoima on hyvä mutta jarru ei palauta eli polkaisu polkaisulta jarru vain kiristää otettaan.

Ei takuuta
Päätin purkaa satulan. Kyseessä on aivan uusi satula mutta ostin sen loppuunmyynnistä erittäin edullisesti joten sen takuuasioista ei pääse edes keskustelemaan kenenkään kanssa. Uusi maksaisi noin 170€. Satulasta löytyi ainakin näennäisiä vikoja sen sisältä.

Ilmauskin hankalaa
Kun näki rakenteen ei tarvitse ihmetellä että miksi ovat vaikeat ilmata. Aika sokkeloinen rakenne jonne ilmakuplat jäävät jemmaan.

 Jarrumäntä ja muut osat sen sisästä.

Näissä kahdessa osassa on virhe.

 Painelaakerin paininlevyn purse.

Pikkuvika
Tämän näköinen vika syntyy kun kyseistä osaa valmistetaan leikkaamalla terällä ja vastimella silloin kun jompi kumpi työkaluista on lohjennut tai tylstynyt. Laadunvalvontaongelma on kuitenkin pääsyy että osa päätyy valmiiseen tuotteeseen. Pintakäsittelyn irtoaminen kertoo siitä että lukkorengas on nojannut vain pursetta vasten jolloin kuormitus on ollut toispuoleinen ja purseen suuruudesta johtuu ettei toimintavälystä ole syntynyt.

Lukkorenkaan korjaus
Lukkorengas on sivuväärä enkä saanut sitä taivuttelemalla oikoiseksi joten hioin sen suoraksi. Painelaakerin vastinlevyn reunassa on melko iso purse jota vastaan viereinen lukkorengas nojaa. Tämä esti jarrumännän muutaman kymmenesosamillin vapaaliikkeen. Juuri se välys mikä jarrutuksen jälkeen vapauttaa jarrun kun jalka nousee polkimelta ja jarrupalat lakkaavat laahaamasta. Sisäänliike tapahtuu jarrumännäntiivisteen toiminnan ansiosta kun nestepaine lakkaa vaikuttamasta.

Samat osat kunnostettuina.

Vaikuttavin vaiva
Merkittävin vika ei kuitenkaan ollut näissä osissa vaan erityisessä kitkajousessa joka pakottaa jarrumännän sisällä olevan vastakierteen pyörimisen vain yhteen suuntaan. Se on väärä osa. Se selvisi minulle vasta kun olin koonnut ja ilmannut jarrusatulan uudelleen kokeilua varten. Nyt toimintaan tuli kuitenkin eroa kun oli välys männän liikkeessä. Edelleen jarrua painettaessa jarrumäntä puskee päin jarrupaloja ja kiristää ne levyn ympärille niin että jarru toimii siltä osin oikein mutta vapaaliikkeen ansiosta käsijarrun vetäminen useampaan kertaan päälle ja pois vapautti jarrun! Siinä kohtaa olisi tarvittu tölkillinen hämmästyksenpoistajaa. 

Kitkajousi ja vastamutteri.

Jarrusylinteri, männäntiiviste ja säätökierre.

Valmistus- tai kokoonpanovirhe
Ylemmässä kuvassa oleva jousi ja mutteri ovat toiminnassaan sisäkkäin ja jousen kierre estää mutteria pyörimästä kuin yhteen suuntaan sylinterissä olevan säätökierteen ympäri. Nyt vain on niin että tuo kitkajousi on väärän kätinen eli sen sijaan että se säätäisi asiaankuuluvasti männän liikettä jarrupalojen kulumisen mukaan se estää männän palaamisen jarrutuksen jälkeen. Toinen vika taasen esti kokonaan jarrun palauttamisen koska käyntivälystä paininlevyn purseen ja kieron lukkorenkaan vuoksi ei ollut. Meni aika kauan päätellä tämä toimintaketju ja löytää siitä virhe. Nyt kun virhe on löytynyt niin ei tarvitse kuin tehdä toisenkätinen korvaava jousi.

Ymmärtäminen otti aikansa
Tämän kanssa olen taistellut liki pari päivää mutta vasta purkaminen ja näkyvien vikojen korjaus ja niiden aiheuttama outo toiminto sai ajatukset loogisiksi. Vai oletteko kuulleet ennen käsijarrusta jota vetelemällä saa jarrun löystymään ja männän palaamaan aina sylinterinsä pohjaan asti niin että jarrupolkimen kertapainalluksella ei jarrutusta vielä tapahdu? Kokoonpanolinjalle on sattunut vain vääränkätinen jousi. Teknisesti ymmärrettävää mutta laadullisesti tuomittavaa!
Joudun purkamaan satulan vielä kerran, ottamaan mitat kitkajousesta ja tehdä siitä vastakkaiskierteisen, peilikuvakopion.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti