Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
perjantai 20. kesäkuuta 2014
Sääksjärvi Trike Rekisteröintitodistuksen epämääräisyydet
Ihmeellisyyksiä S.Triken rekisteröintitodistuksessa
Itse en olisi saanut S.Trikeä katsastuksesta läpi jos olisin väittänyt vastaan. Katsastusmies oli kokolailla pihalla siitä mitä häneltä odotettiin ja keksi kaikenlaista sellaista mitä laki ei vaadi.
Väärä ajoneuvoluokka
Lisäksi hän teki itsepäisyydessään ainakin kaksi virhettä viralliseen asiakirjaan. Rekisteröintitodistukseen tuli ensin tieto "kaksipyöräinen" vaikka katsastus oli nimenomaan kolmipyöräiseksi rekisteröinti. Se saatiin Trafin kautta muutettua mutta edelleenkin S.Trike on merkitty ajoneuvoluokkaan L5 sen sijaan että sen olisi lain mukaan pitänyt olla L5e.
Saanko hyötyä
Siitä en ole valittanut koska kyseisellä ajoneuvoluokalla ei ole kosketuskohtaa nykylakeihin vaan voin tehdä edelleen muutoksia välittämättä EU-säännöksistä. L5e kun on EY-hyväksytty ajoneuvo, L5 kansallinen hyväksyntä jota ei pitäisi enää saada. Että joskus voi virheestä hyötyä.
Uusi triken määritelmä
Kolmipyörä (L5e)
Kolmipyörä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.
Vanha triken määritelmä
2. L5-luokkaan luetaan tieliikenteeseen tarkoitettu
kolmipyöräinen ajoneuvo, jonka:
a) moottorina on yli 50 cm3:n polttomoottori
tai jonka suurin rakenteellinen nopeus
on käyttövoimasta riippumatta suurempi
kuin 45 km/h;
b) pyörät on järjestetty symmetrisesti pituussuuntaisen
keskiakselin suhteen; ja
c) kuormittamaton massa on enintään
1 000 kg; sähkökäyttöisen ajoneuvon akkujen
massaa ei oteta huomioon kuormittamatonta
massaa määrättäessä.
Tässä kohtaa, lain suhteen, meni katsurilla metsään
Direktiiviä vastaavan E-säännön kohdalle ei ole merkitty säännön versiota eikä voimaantuloaikaa. Jos ajoneuvolla tai sen osalla ei ole EY-tyyppihyväksyntää tai jos edellytetään vastaavuutta eikä tyyppihyväksyntää, sovelletaan sellaisen E-säännön version vaatimuksia, jotka vähintään vastaavat ajoneuvon katsastukseen esittämisen ajankohtana voimassa olevan direktiivin vaatimuksia.
4. Geneven sopimuksen ja ajoneuvolailla kumotun ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) mukaiset L-luokat vastaavat uuden tyyppihyväksyntädirektiivin 2002/24/EY mukaisia ajoneuvoluokkia seuraavasti:
a) kaksipyöräinen mopo L1= L1e
b) kolmipyöräinen mopo L2= L2e
c) kaksipyöräinen moottoripyörä L3= L3e
d) sivuvaunulla varustettu kaksipyöräinen moottoripyörä L4= L4e
e) kevyt nelipyörä = L6e
f) kolmipyörä (pyörät symmetrisesti pituusakselin suhteen) ja nelipyörä L5= L5e ja L7e
Ikäräaja
Tarkoittaa että vuodesta 2002 heinäkuun alusta alkaen ei ole ollut enää mahdollista valmistaa L5-luokan ajoneuvoja.
Periaatteellinen este
Haittaakin asiasta saattaa tulla. Ainakin silloin jos yritän tätä myydä toiseen EU-maahan. Tämä ajoneuvohan ei täytä rekisteröintipäivänsä vaatimuksia paperilla väärän ajoneuvoluokkamerkinnän vuoksi.
Lienee kuitenkin meikäläisen kohdalla vain teoreettinen ja harvoin tapahtuva asia.
Kantapyörän ikä
Se miksi S.Triken identiteetti on epämääräinen johtuu siitä että S.Trike olisi oltava valmistettu ennen vuotta 1992. Itse kantapyörä onkin ja ilmeisesti katsastusmiehen mielestä rekisteröinti on ollut suoritettava kantapyörän rekisteröintiajankohtana 00.00.1989. Silloin, tosin, ei Suomessa olisi saanut trikeä rekisteriin. Ei ainakaan helposti.
Suuri painoero luokkien välillä
Lisäksi katsastusmiehen tulkinnan mukaan ei trikemuutoksessa paino saa nousta kantapyörän omamassaa suuremmaksi vaikka jo vanhassakin laissa määritellään omamassaksi 1000 kg. Siksipä en näe kovinkaan raskauttavana sitä että aion tehdä S:trikestä rakenteiltaan tukevamman ja siten yli 300 kg painoisen. L5-luokkaan sallittaisiin tuo 1000 kg mutta L5e-luokkaan vähemmän.
Käytäntö ja teoria
Valitettavasti massatieto on merkitty rekisteröintitodistukseen ja vielä varmuudeksi kokonaismassa 460 kg. Tarkoittaa että matkustajien ja heidän matkatavaroidensa laskennallinen paino on 80 kg per henkilö. Käytännössä tämä toteutuu harvoin. Teoriassa kyllä: Suomessa lain mukainen henkilön massa matkatavaroineen on 75 kg.
Virheellisiä ja oikeita merkintöjä
Jos tulee tienvarsikatsastuksessa keskustelua asiasta aion vedota L5-merkintään rekisteröintitodistuksessa.
Löysin siitä muitakin virheellisyyksiä: 1. akselin rengaskoko 110/90-18 ja 2. akseli 120/90-18. Jarrutestissä ja katsastuksessa 2. akselilla oli kuitenkin 155/80-15 autonrenkaat. Myöskään kokonaispituutta ei ole merkitty lainkaan. Akseliväli on 1870 mm. Leveys on merkitty 1470 mm. Jälkimmäinen pitää toistaiseksi paikkansa. Akselimassaa ei ole määritelty.
Lähes muuttamaton
Muutosprosentti 14,0. Eli uudelleenverotusraja ei ole lähelläkään. Lisäksi kerran vaihdetut osat voi vaihtaa uudelleen pelkäämättä muutosprosenttiosuuden kasvua. Muutosprosentin pitää olla alle 50.
Hankala tulkita
Tämä paperihan "vuotaa" kuin seula! Näin meitä Trafi ja katsastusviranomaiset palvelevat.
Katsastuksen jälkeiset muutokset
Jarruja on lisätty sekä vaihdettu katsastuksen jälkeen paremmiksi, ohjauskolmiot on vaihdettu omatekemiin, etuteleskoopit vaihdettu, akseliväliä on samalla pidennetty n. 200 mm, pakoputket vaihdettu osittain toisen tyyppisiksi, rengas- ja vannekoko on vaihdettu, maavaraa laskettu n. 100 mm. Leveyttä muutettu vannetyyppiä vaihtamalla suuremmaksi, valot vaihdettu toisiksi. Takajousitus vaihdettu. Siinä osa katsastuksen jälkeen tehtyjä muutoksia tähän asti.
Jatkossa myös takakate
Lisäksi ennen ensi kesää, toivoakseni, S.Trikeen tulee isokoinen takakate ja muutakin katteen tapaista sekä runsaat tavaratilat sekä vetokoukku asuntovaunun vetoa varten. Asuntovaunuasia on toistaiseksi vasta paperilla. Katehommiin on jo materiaalia hankittu. Kaikki tämä vaatii vielä takajousitukseen muutosta että laite pysyy ajettavana.
Kehityskelpoinen
Eli monta muutosta vielä tulollaan. Olen melkoisen varma että poliisi ei asiaan puutu. Poliisilta puuttuu osaaminen tällä saralla. Kaiken lisäksi teillämme kulkee useita trikejä joita ei ole trikeksi katsastettu toimenpiteiden kalleuden vuoksi. Eikä poliisi puutu siihenkään.
Katsastuksessa ajettavuus huono
Suurimpaan osaa muutoksista syyllinen on katsastusmies koska hän ei antanut etukäteen muuttaa kanta-ajoneuvon rakenteita siten että laitteesta tulisi hyvä ajettava. Toinen syy on voimassa oleva lain tulkinta: painossa säästäminen johti mm jarrujen poistamiseen ja muidenkin turvallisuustekijöiden laiminlyömistä. Lain nykyinen tulkinta toki sallii painon kohtuullisen lisäämisen jälkeenpäin mutta katsastuksessa pitää olla numerot kohdallaan.
Ennen katsastusta
Tarvittiin virallisen tutkimuslaitoksen testaustodistus jarrujen tehosta ja ajettavuudesta. Ne hankin Testmill Pentanovasta noin 550€ hintaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti