perjantai 6. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Vanne- ja rengaskaupoilla


Liian painavat
Punnitsin vanhat peltivanteet renkaineen. Kokonaispaino 31,6 kg. Aikamoiset jötkylät. Vaihtoehtoja ei peltivanteista oikein tässä kokoluokassa ole: 5,5"/15" eli rengaskokona 155/80 15.
Netistä pöyhimällä laitoin tilaukseen mopoauton alumiinivanteet ja niihin sopivat henkilöauton renkaat.

Renkaiksi vaikuttaisi tulevan Toyo -merkkiset kumit:
Henkilöauton kesärengas. Kantavuutta ainakin riittävästi. (475 kg)
  • Koko: 155/80R15
  • Leveys: 155
  • Profiili: 80%
  • Halkaisija: 15"
  • Kantavuus: 82 
  • Nopeusluokka: S
  • Paino: 6.50 kg/kpl
Mahdollisesti väärä valinta
Mopoauton renkaatkin houkuttaisi mutta niissä on puutetta nopeusluokasta joten katsastuksessa niistä voisi kärähtää eikä liene turvallistakaan. Tässä renkaassa nopeutta saa olla 180 km/h. Mukavasti toleranssia kun nykyisellä perävälityksellä vauhtia löytyy teoreettisesti 156 km/h. 

Vanne on tilauksen mukaan tämä: Anzio Vision Silver.

Tämän näköinen mutta neljällä pultilla.

Kumit vanteille ja alle
Kunhan tulevat niin ne pitää vielä parittaa renkaiden kanssa ja tasapainottaa. Ovat nämä ainakin paremmat näöltään kuin Saabin ruostuneet peltivanteet. Mutterit joutunen ostamaan myös uudet jotka ovat alumiinivanteille sopivat. Tai sitten sorvaan kovasta alumiinista kevyet mutterit jos sellaisia ei kaupasta saa.

Pitänee punnita
Alumiinivanteen painoa en saanut selville. (Muuta kuin että toimituspaino pakkauksineen on alle 10 kg.) Jos sattuu olemaan niin että paino ylittää peltivanteen ja nykyisten renkaiden yhteispainon niin punnitukseen mennään sitten niillä.
Toiveissa olisi että vanne saisi painaa kappaleelta vain 8,5 kg niin silloin tulisi jo reilu kilo painosäästöä.

Ensi viikon puolivälin jälkeen pitäisi kapineiden olla kourassani.

Lokasuojien alkiot
Muita tämän paivän hommia olivat takavalojen kannakkeista toisen irrotus muotista ja viimeistely. Siinä kyllä oioin enkä paljon pakkeloinut. Maali pintaan vain. Musta.

Korvakkeet taka-akseliin
Isoin homma oli takavalon kannakkeiden kiinnittimien hitsaus taka-akseliin. Jouduin kantamaan hitsauskoneen ja kaasupullon ulos sekä irrottamaan takapyörät että pääsin hitsaamaan kiinnityskorvat molemmin puolin. Voi olla että joudun vielä laittamaan välituen takavalon kannakkeiden väliin kun ovat niin hentoa lasikuitua että voivat ilmavirrassa ryhtyä lepattamaan. Ehkäpä naru välissä hillitsisi lepatusta. Kunhan saan nämä lokasuojan kuvitteelliset korvikkeet paikoilleen niin näkee sitten kuinka hempulat ne ovat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti