sunnuntai 17. elokuuta 2014

Kotas-Ralli 40V


Kokoontumisissa
Vauhtia, seksiä, väkivaltaa ja vaarallisia tilanteita.
Siksi ei ole kuvia lainkaan. Ehkä jonkun naamakirjapäivityksessä on mutta ei täällä.

Trike-intoilijat
Kävimme, Latimo ja minä, Carillofornia Triken ja Sääksjärvi Triken yhteisajelulla Kotasessa. Perjantaista sunnuntaihin eli toiseksi pisimmän kaavan mukaan.

Nopein ja hitaimmat
Ensimmäistä pitkän kaavan mukaan juhlijaa kuljetettiin jo perjantaina saapuessamme pois täysin jalattomana.  Sunnuntaina lähtiessämme alkuiltapäivästä vaikutti siltä että joidenkin lähtö saattoi hieman viivästyäkin.

Kotasesta kotiinpäin, tauko Patalahdella.

Mukava päristellä
Vanhahkoilla, noin 100.000 km ajetuilla ja vahvasti muokatuilla pyörillä matkanteko on joskus haastavaa. Mutta ei tällä kertaa. Pääsimme molemmat kunnialla kotiin vaikka S. Trikessä ilmenikin kovissa kiihdytyksissä ja jyrkemmissä ylämäissä voimakasta detonaatiota.

Laiha seos rikastuu
Siitä selvisi vetämällä ryypyn täysille kunhan kaasu oli vain käännetty myös täysin auki. Vetoa riitti! Tarkoittaa että pääsuutin on liian pieni.

Hienosäätö ei riittänyt
Tauolla Patalahdella nostin luistien neulat yläasentoihinsa. Se auttoi vain hieman.

Omituinen häiriö
Myös menomatkalla oli lyhytaikainen outo ilmiö: kun hiljensi vauhtia aivan hitaaksi kuten STOP-merkki risteystä lähestyttäessä, ennen vauhdin loppumista tulikin äkkipysäys. Samalla kertaa myös taaksepäin liikuttaminen estyi. Syynä oli peräytysvaihteen kytkinmekanismin nivelen väliin mennyt pikkukivi joka yritti laittaa pakin päälle. Pitänee laittaa kumiläppä nivelen suojaksi. Saattaisi pakin voimansiirtomekanismi vaurioitua vakavasti muutoin jos ilmiö toistuu suuremmassa vauhdissa.

Tiivistystä tiedossa
Vasemman pytyn venttiilikoppa alkoi hikoilla öljyä. Siihen on helppo lääke: uusi tiiviste ja alumiiniprikat kopan pulttien alle. Jotkin kopan pulttien kierteet yltävät öljytilaan asti.

Syy vuotoon tiedossa
Johtuu lievistä sisäpuolen valuhiekkamuotissa eli keernassa olevista virheistä valun aikana. Vikaa ei ilmene kuin silloin kun valu on tehty kauan käytetyllä tai vaurioituneella muotilla. Tämä näkyy olevan sellainen yksilö.

Bensahana epäkunnossa
Latimon C. Trikestä taasen oli katkennut sähköisen bensiinihanan johdin. Ongelma on varsin yleinen kyseisessä hanamallissa kun johtimien pintamateriaali vanhettuaan kovettuu. Myös helppo korjata: tinataan johdin uudelleen kiinni ja varmistetaan kutistesukalla tai nippusiteellä että vika ei voi enää toistua. Lupasin korjata sen huomiseksi.

Varotoimi
Hanan toimimattomuutta ei helposti huomaa: polttoainepumppu tuottaa sen verran voimakkaan paine-eron että tankin polttoaineen pintaan vaikuttava ulkoilman paine kykenee painamaan hanan karan osittaiseen aukiasentoon. Haittana on että polttoainepumppu saattaa kavitoida mistä taas syntyy voimakas uliseva ääni ja voi helposti uskoa että vika onkin pumpussa. Mutta ei siis välttämättä heti synny vaurioita.

Perävaunukokeilua
Kotimatkalla Latimon verstaalla pääsin kokeilemaan C. Trikeä varten rakennettua perävaunua S.Trikeen. Sähköinen yhteensopivuus oli täydellinen ja lyhyellä koevedolla ei tuntunut olevan mitään ongelmia. Yhdistelmän peruuttaminen ei sitten ihan niin helppoa ollutkaan. Kulmaperuutus vaati runsaasti huomiota ja takavalot ovat ensimmäiset vaaravyöhykkeessä jos yhdistelmä pääsee liian jyrkkään kulmaan.

Tyytyväinen viikonlopun antiin
Hieno ja tapahtumarikas viikonloppu matkoineen joka tapauksessa Jyväskylän laitamilla!

Ei joka vuosi
Tuumailtiin kuitenkin että ehkä ei tarvitse välttämättä mennä paikalle ihan lähivuosina: Kotanen on taas nähty ja koettu!

Puuhastelua
Eipä tarvitse miettiä että mitä huomenaamuna pitää puuhata: tinausta ja säätöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti