Ennen oli yhdistelmäjarruja
Kuten kaikki edistykselliset ja valveutuneet motoristit tietävät on valtaosassa 70 - 90 -luvun Guzzeissa integroitu jarrujärjestelmä jossa käsijarru vaikuttaa oikeaan etulevyyn ja poljinjarru vasempaan etulevyyn ja takajarruun. Aikanaan joissain vakuutusyhtiöissä sai alennusta vakuutusmaksusta kun mainitsi että jarrujärjestelmä on integroitu. Nykyisin Guzzi on suurelta osin luopunut tästä järjestelmästä mutta muissa merkeissä sitä edelleen on käytössä.
Lainsäädäntö tuli väliin
Niin oli tässäkin pyörässä josta rakensin S. Triken. Katsastusta varten piti kuitenkin lainsäädännöllisistä syistä toinen etujarrulevy satuloineen poistaa.
Virallisesti testattu
Toki Virallisen Tutkimuslaitoksen (Testmill Pentanova) tekemässä jarrutestissä jarrutusteho riitti yhdelläkin etulevyllä aivan hyvin.
Henkilöauton levyjarrut
Alkuperäinen yhdistelmänjarrun poljinsylinteri käyttää nykyisin henkilöautosta peräisin olevia jarrusatuloita. Alunperinhän kyseinen poljinsylinteri käytti neljää mäntää nykyisen kahden sijasta. Poljinta täytyy siis painaa nykyisin jonkin verran voimakkaammin että takajarru reagoisi.
Etujarru on tehokkain
Haluan kuitenkin että etujarru olisi kevytkäyttöinen ja tehokas. Se on kuitenkin se jarru jolla tämä trike pysähtyy parhaiten. Kuten jo aiemmista jarrurakennelmistani tiedetään niin alkuperäisen etujarrun kahvasylinterin tilavuus riittää käyttämään kahta kaksimäntäistä jarrusatulaa erinomaisesti.
Väärät väittämät ovat osoitautuneet vääriksi
Vastaväitteitäkin olen kuullut mutta olen pitänyt niitä juttuja lähinnä virheellisinä oletusarvioina eikä käytännön kokemuksena. Nyt siis sama kahvasylinteri käyttää neljää mäntää ja kahta levyä sujuvasti.
Ketjuvetoisen pyörän jarru.
Ylimääräistä puuhaa
Ilmauksen kanssa oli aluksi pientä sählinkiä mutta sain ilmat pihalle kun keksin että kuminauha korvaa apumiehen jarrun puristelussa. En nimittäin yltänyt yhtä aikaa vasemman jarrusatulan ilmausruuville ja jarrukahvalle.
Etujarrun haaroitus.
Vasen jarrusatula letkuineen.
Yksinkertainen haaroitus
Haaroituksen tein yksinkertaisimmalla tavalla laittamalla pitkän banjopultin ja banjot päällekkäin. Kupariprikat väliin. Liitinosat ovat yhdistelmä Goodridgeä ja Hel Performancea.
Ylijäämäosista
Hyllyyn kun on muiden projektien jäljiltä jäänyt kaikenlaista liitintä ja letkunpätkää. Tästä tuli siis kokoelma. Itse pidän Goodridgen käsin koottavista liitoksista. Jotkut niitä karttavat. Epäilyksenä että eivät kestäisi.
Hyviä niistä tulee kun tekee oikein
Kestävyyden takuuna on se että letkuliitokset tehdään huolella ohjeiden mukaan eikä hosumalla. Koska pyörään oli tehty jo jarrutestaus ja siitä oli hyväksyntätodistus niin katsastusmies ei muutoskatsastuksen yhteydessä voinut puuttua näihin itsetehtyihin letkuihin. Mulkoili vain.
Haaroituksen tein yksinkertaisimmalla tavalla laittamalla pitkän banjopultin ja banjot päällekkäin. Kupariprikat väliin. Liitinosat ovat yhdistelmä Goodridgeä ja Hel Performancea.
Ylijäämäosista
Hyllyyn kun on muiden projektien jäljiltä jäänyt kaikenlaista liitintä ja letkunpätkää. Tästä tuli siis kokoelma. Itse pidän Goodridgen käsin koottavista liitoksista. Jotkut niitä karttavat. Epäilyksenä että eivät kestäisi.
Hyviä niistä tulee kun tekee oikein
Kestävyyden takuuna on se että letkuliitokset tehdään huolella ohjeiden mukaan eikä hosumalla. Koska pyörään oli tehty jo jarrutestaus ja siitä oli hyväksyntätodistus niin katsastusmies ei muutoskatsastuksen yhteydessä voinut puuttua näihin itsetehtyihin letkuihin. Mulkoili vain.
Laittomat jarrut
Nyt ollaan siis laittomilla teillä kun jarruja on liikaa. En itse osaa pitää sitä ongelmallisena. Jos hakemalla jotain huonoutta haetaan niin jousittamaton massa on kasvanut.
Katsastukseen piti keventää
Painosyistä katsastukseen poistetut osat, kuten tuo lokasuojan takarauta, on palautunut paikoilleen. Monia muitakin osia, lähinnä jousitetun massan puolella, on vielä tallin hyllyssä. Suurelta osin saavatkin olla koska tähtään siihen että kantavuus pitää säilyttää, tai tässä tapauksessa, jopa parantaa, keventämällä jousitetun massan osuutta. Eli sille puolen ei juurikaan lisäosia tule. Perävaununkin vetokoukku tästä syystä tuli jousittamattoman massan puolelle.
Nyt ollaan siis laittomilla teillä kun jarruja on liikaa. En itse osaa pitää sitä ongelmallisena. Jos hakemalla jotain huonoutta haetaan niin jousittamaton massa on kasvanut.
Katsastukseen piti keventää
Painosyistä katsastukseen poistetut osat, kuten tuo lokasuojan takarauta, on palautunut paikoilleen. Monia muitakin osia, lähinnä jousitetun massan puolella, on vielä tallin hyllyssä. Suurelta osin saavatkin olla koska tähtään siihen että kantavuus pitää säilyttää, tai tässä tapauksessa, jopa parantaa, keventämällä jousitetun massan osuutta. Eli sille puolen ei juurikaan lisäosia tule. Perävaununkin vetokoukku tästä syystä tuli jousittamattoman massan puolelle.
Riittävän kevytkäyttöinen
Etujarru toki lukkiutuu kahden sormen puristusvoimalla. Ainakin märällä asfaltilla. Kuivalla en vielä päässyt kokeilemaan kun sää ei suosinut. Triken jarruja on varsin erilaista käyttää verrattuna soolopyörään: voi tehdä lukkojarrutuksia sekä etu- että takapyörillä pelkäämättä suistumista.
Jarruttamalla nurin
Oikeastaan ainoa paikka milloin ei etujarrulla kannata jarruttaa on vauhdikas jyrkähkö kaarre asfaltilla. Silloin saattaa dynaaminen painopiste siirtyä tukipisteiden ulkopuolelle ja ajoneuvo kaatua. Tätä on motoristipiireissä pidetty pahana. En ymmärrä sillä kaatuu soolopyöräkin herkästi jos kaarteessa jarruttaa, Tilanne ei liene kuitenkaan kovin yleinen. Pitänee koittaa miten S. Trike käyttäytyy edellä kuvatussa tilanteessa.
Etujarru toki lukkiutuu kahden sormen puristusvoimalla. Ainakin märällä asfaltilla. Kuivalla en vielä päässyt kokeilemaan kun sää ei suosinut. Triken jarruja on varsin erilaista käyttää verrattuna soolopyörään: voi tehdä lukkojarrutuksia sekä etu- että takapyörillä pelkäämättä suistumista.
Jarruttamalla nurin
Oikeastaan ainoa paikka milloin ei etujarrulla kannata jarruttaa on vauhdikas jyrkähkö kaarre asfaltilla. Silloin saattaa dynaaminen painopiste siirtyä tukipisteiden ulkopuolelle ja ajoneuvo kaatua. Tätä on motoristipiireissä pidetty pahana. En ymmärrä sillä kaatuu soolopyöräkin herkästi jos kaarteessa jarruttaa, Tilanne ei liene kuitenkaan kovin yleinen. Pitänee koittaa miten S. Trike käyttäytyy edellä kuvatussa tilanteessa.
Mukava luistatella
Soratiellä S. Trike käyttäytyy kuin auto: lähtee kaarteessa kaasulla sivuluisuun ja ohjaamalla voi hallita luisun jyrkkyyttä. Hauskaa on se. Koska akseliväliä on himpun alle 2 metriä pitkälti niin luisut ovat varsin rauhallisia ja helppoja oikoa.
Soratiellä S. Trike käyttäytyy kuin auto: lähtee kaarteessa kaasulla sivuluisuun ja ohjaamalla voi hallita luisun jyrkkyyttä. Hauskaa on se. Koska akseliväliä on himpun alle 2 metriä pitkälti niin luisut ovat varsin rauhallisia ja helppoja oikoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti