Yksi kokeiluversio
Tein lievän muutoksen Triken takatuentaan. Olisi pitänyt tehdä jo aiemmin mutta oli muuta hommaa kuten mökkeilyä ja matkailua. Eilen tein takatuennan muutoksen, tänään asensin sen ja samalla paikkansa haki myös vetokuula jota vetokoukuksikin kutsutaan kiinnityksensä kera. Kympin palikka ja hieman lattarautaa jatkoksi. En tehnyt vetokuulaa varten apurunkoa, kuten Carillofornia Trikessä tehtiin, koska siitä olisi tullut kovin painava rakenteen pituudesta johtuen.
Pienin vaiva
Nyt perävaunun aisa heiluu taka-akselin mukana eli rakenne on jousittamattoman massan puolella. Valitettavasti. Mutta eihän sitä perävaunua aina vedetä.
Tukevampi ajaa
Takatuennan rakenneratkaisu pysyi periaatteeltaan samana muutoksen jälkeenkin. Vain tuennan kumiholkit tulivat eri kohtiin. Nyt ne ovat 260 mm päässä toisistaan pyörän poikkisuunnassa. Alkuperäinen väli oli 180 mm. Rakennemuutos vakauttaa kaarrekäytöstä.
Säät eivät suosineet
Hitsaustöitä aloittelin ulkotiloissa koska varastona käyttämäni halli on palonarka ja sisälle pajaan ei Trike purkamatta mahdu. Sain osat hepattua kun alkoi tuulla ja sataa. Sitä kesti reilut kolme tuntia. Sen aikana tein muita hommia tallissa kuten muutoksen vaatima perän huohotinliittimen muuttaminen banjo-tyyppiseksi. Sähkökatkon aikana kahvittelua hillomunkin kera.
Matalaksi muutettu huohotin.
Pieni paukku
Kun hitsailin takatuennan rakenteita kiinni taka-akseliin niin tapahtui niin kuin olin odottanutkin: sisällä oleva peräöljy höyrystyi hieman ja perävaihteen sisällä oleva happi reagoi sen kanssa. Kuului vaimea tömähdys ja sen jälkeen huohotinletku vihelsi hetken aikaa ja siitä tuli sinistä savua. Toista kertaa näin ei pääsekään tapahtumaan koska happea ei perään pääse kovin helposti niin paljoa että siellä palaisi öljy enemmän.
Kun hitsailin takatuennan rakenteita kiinni taka-akseliin niin tapahtui niin kuin olin odottanutkin: sisällä oleva peräöljy höyrystyi hieman ja perävaihteen sisällä oleva happi reagoi sen kanssa. Kuului vaimea tömähdys ja sen jälkeen huohotinletku vihelsi hetken aikaa ja siitä tuli sinistä savua. Toista kertaa näin ei pääsekään tapahtumaan koska happea ei perään pääse kovin helposti niin paljoa että siellä palaisi öljy enemmän.
Ei kovin vakavaa
Uuteen, vain yön yli kuivaneeseen, maalipintaan jäi sadepisaroista ikäviä jälkiä. Ne saanee pois kunhan maali kovettuu lopullisesti niin puhdistavalla vahalla sipaisu hoitanee asian.
Ylätukivarsi ja sen kiinnikkeet sekä vetokuula.
Sään armoilla
Sadekuurojen välisillä poutajaksoilla hitsailin ylätukivarren korvakkeet taka-akseliin kiinni. Ulkona hitsaaminen lankakoneella ei oikein tuottanut hyvää jälkeä mutta tein saumat sitäkin järeämmiksi. Eiköhän nämäkin osat kiinni pysy. Maalin suihkuttelin vielä lämpimiin osiin. Se käyttäytyi hieman omituisesti. Maalaus korjattaneen samalla kun hitsaan osat perusteellisemmin ja hyvin sitten joskus talvikaudella.
Putkia letkuja ja vaijereita
Harottavat putket ovat käsijarrun vaijerit. Luulin joutuvani laittamaan ne kulkemaan eri reittiä mutta kauniisti kaarelle loveamalla ylätukivarren levikeosan alapinnan sain tilaa vaijereille. Vaijereita kun ei voi laittaa kovin jyrkille mutkille.
Sadekuurojen välisillä poutajaksoilla hitsailin ylätukivarren korvakkeet taka-akseliin kiinni. Ulkona hitsaaminen lankakoneella ei oikein tuottanut hyvää jälkeä mutta tein saumat sitäkin järeämmiksi. Eiköhän nämäkin osat kiinni pysy. Maalin suihkuttelin vielä lämpimiin osiin. Se käyttäytyi hieman omituisesti. Maalaus korjattaneen samalla kun hitsaan osat perusteellisemmin ja hyvin sitten joskus talvikaudella.
Putkia letkuja ja vaijereita
Harottavat putket ovat käsijarrun vaijerit. Luulin joutuvani laittamaan ne kulkemaan eri reittiä mutta kauniisti kaarelle loveamalla ylätukivarren levikeosan alapinnan sain tilaa vaijereille. Vaijereita kun ei voi laittaa kovin jyrkille mutkille.
Vetokoukun nuppi.
Mutterikiinnitys
Nuppi on Bilteman valikoimista. Siihen piti heti tehdä muutos eli leikata suora sivu sen jalkaan ja sitä varten 10 mm paksuun lattaan vastaava pidätinpalikka. Muutoinhan nuppi voi lähteä pyörimään itsekseen ja sen kiinnitysmutteri löystyy. Voi aiheuttaa hankaluuksia.
Perävaunulle ei ole paljon sääntöjä
Moottoripyörällä vedettävä perävaunu on katsastuksesta ja rekisteröinnistä vapaa eli rakenteen voi toteuttaa lähes miten vain. Tämä oli mielestäni helpoin ratkaisu. Eräs tapa on käyttää kardaanin ristiniveltä vetolaitteena. Erityisesti soolopyörässä. Toimivia ratkaisuja on siis monenlaisia. Vielä pitää tehdä sähkötyöt eli laittaa pistorasia ja sille kaapelit perävaunun valoja varten. Siinä vielä on hommansa. Täytyy tehdä kaikenlaista haaroitinta sitä varten: valkoiset valot eteenpäin, vilkut, parkit ja jarruvalo taapäin.
Nuppi on Bilteman valikoimista. Siihen piti heti tehdä muutos eli leikata suora sivu sen jalkaan ja sitä varten 10 mm paksuun lattaan vastaava pidätinpalikka. Muutoinhan nuppi voi lähteä pyörimään itsekseen ja sen kiinnitysmutteri löystyy. Voi aiheuttaa hankaluuksia.
Perävaunulle ei ole paljon sääntöjä
Moottoripyörällä vedettävä perävaunu on katsastuksesta ja rekisteröinnistä vapaa eli rakenteen voi toteuttaa lähes miten vain. Tämä oli mielestäni helpoin ratkaisu. Eräs tapa on käyttää kardaanin ristiniveltä vetolaitteena. Erityisesti soolopyörässä. Toimivia ratkaisuja on siis monenlaisia. Vielä pitää tehdä sähkötyöt eli laittaa pistorasia ja sille kaapelit perävaunun valoja varten. Siinä vielä on hommansa. Täytyy tehdä kaikenlaista haaroitinta sitä varten: valkoiset valot eteenpäin, vilkut, parkit ja jarruvalo taapäin.
Kolmesta suunnasta kiinni
Sivuilla yläviistoon nousevat latat ovat vain 5 mm paksuja ja kantavat nupille tulevat ylös- ja alaspäin suuntautuvat kuormitukset samalla kuin osan veto- ja jarrutuskuormista. Paksu kiinnityslatta on taka-akselin peräbanjon pohjassa kiinni hitsaamalla.
Sivuilla yläviistoon nousevat latat ovat vain 5 mm paksuja ja kantavat nupille tulevat ylös- ja alaspäin suuntautuvat kuormitukset samalla kuin osan veto- ja jarrutuskuormista. Paksu kiinnityslatta on taka-akselin peräbanjon pohjassa kiinni hitsaamalla.
Tavoitteena asuntovaunu
Kerhokaverini vetää trikensä perässä asuntovaunua. Katsotaan tuleeko sellainen hankittavaksi vai mennäänkö vielä telttavarustuksella. Nyt on ainakin edellytykset sellaiseen.
Kerhokaverini vetää trikensä perässä asuntovaunua. Katsotaan tuleeko sellainen hankittavaksi vai mennäänkö vielä telttavarustuksella. Nyt on ainakin edellytykset sellaiseen.
Poutapäivänä jatkuu
Ensi viikolla laitan kaikki loput irti olevat osat ja sähkölaitteet paikoilleen. Piti tänään tehdä se ja lähteä koeajolle mutta ukkoskuurot pilasivat päivän aikataulun.
Ensi viikolla laitan kaikki loput irti olevat osat ja sähkölaitteet paikoilleen. Piti tänään tehdä se ja lähteä koeajolle mutta ukkoskuurot pilasivat päivän aikataulun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti