Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
maanantai 29. syyskuuta 2014
Talvihibernaatio Pyörät ja kuski
Ruususia
Osa pyöristäni ovat olleet liki ikiunessa. Erityisesti Benellit Sei ja Tornado.
Centaurollakaan en ole ajanut toissakesän jälkeen. Silloin ajoin Shellille tankkaamaan ja takaisin talliin. Se pitäisi huoltaa ja vaihtaa jakohihnat ja ahtimen hihna. Käyntikunnossa kuitenkin. Jopa yli kymmenen vuotta paikoillaan ollut akku jaksoi sen täräyttää käyntiin kun toissaviikolla kokeilin.
Bensa kuulemma pilaantuu
Bensan väitetty vanheneminen ei ilmeisesti vaivaa tätä pyörää. Alkoholipyörä oli viimeksi liikkeellä toissavuonna syksyllä. Suurin osa kesän kilometreistä tuli Sääksjärvi Triken penkillä.
Kauden ajot seis
Tänään nukutin talviuneen arkipyöräni 1100 Brevan. Ehkä pesu ja vahaus olisi ollut asiaa mutta kerkiää ne keväälläkin.
Akku alahyllylle viileään
Akun irrotin ja laitoin tallin nurkkaan odottamaan ensi kesää. Ehkä ylläpitolataan sitä muistaessani. Todennäköisesti ostan kevällä uuden halpisakun niin ei tarvitse arpoa kestääkö akku.
Laiskasti kilometrejä
Brevan huolsin kesällä ja siihen ei tullut kilometrejä kuin vajaat 4000 lisää joten seuraavaan huoltoon on vielä rutosti matkaa. Tällä lyhyellä ajokaudella Brevassa ei ilmennyt minkäänlaisia häiriöitä. Edelliset ovat vapaavalon katkaisijan vika ja murtunut huohotinletku.
Omituisia vikoja
Kaikki muut vaivat, sekä tuo huohotusletkuvikakin, ovat ilmenneet vasta huollon yhteydessä lukuun ottamatta vapaavalokatkaisimen vikaa. Vakavin huollon yhteydessä löytynyt vika joka olisi keskeyttänyt matkan oli polttoainesuodattimen turpoaminen. Renkaitten hajoamisia ja jarrulevyjen loppuunkulumisia en laske vioiksi.
Mahtuu ahtaasti
60-luvun lopun yhden auton kerrostalotalli ei ole kovin tilava mutta kyllä sinne kaksi pyörää ja pakettiauto sopivat hyvin. Vaatii vain tarkkaavaisuutta autoa pysäköitäessä ettei riko mitään pyörän osaa.
Syksy oli hieno
Kesä ja erityisen mukava syyskausi on siis takana. Talviaikana on sitten niitä talvihommia kuten Sääksjärvi Triken katteiden valmistaminen.
Ikäkö painaa
Vuotuiset kilometrini ovat dramaattisesti vähentyneet vuodesta 1990. Silloin tuli mittariin yli 50.000 km. Viime vuoteen asti tuli yli 10.000 km. Nyt ei siis sitäkään. Tosin säätila oli tänä vuonna epäsuotuisa. Toukokuussa pyörä oli viikon vakuutuksessa. Liian lämmin heinäkuu. 0 km heinäkuussa. Elokuukin taisi mennä liki nolla-km-tilastolla. Syyskuun alku oli parempi.
Muuta viihdettä sadekaudella
Itsellä syyskausi jatkuu aviopuolison keralla erilaisissa kulttuuritilaisuuksissa kuten bändien keikoilla, teatterissa, ravintoloissa, elokuvissa, MP-Näyttelyssä matkoilla koti- ja ulkomaissa, vierailuilla tuttavien luona sekä sukulaisissa. Eli normielämää.
Kevätpuolella rakennellaan
Rakentelukausi alkaa joskus loppiaisen tietämillä. Niihin aikoihin blogipäivityksenikin tihenevät. Jotain toki näin syyskaudellakin tapahtuu.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti