keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Tallitietokoneet


Moottoripyöräilyn vuoksi
Ensimmäisen kannettavan tietokoneen hankin kun piti päästä vuosituhannen vaihteessa säätämään moottoripyörän, tarkemmin Moto Guzzi Centauro Compressoren, moottorinohjausta. Kyseinen moottorinohjaus on rakennettu Jyväskylässä opiskelijatyönä. 

Merkkiä Laiho
Kutsun sitä rakentajansa mukaan "Laihoboxiksi". Toiminut hyvin jo liki viisitoista vuotta. Alkuperäinen M16 -moottorinohjaus ei ole suoraan säädettävissä koska se ei käytä flash-muistia vaan on ns. lastutettava. Laihoboxi toimii alkuperäisen moottorinohjausen kassa rinnan ja käyttää omia suuttimiaan.

Kaiken varalta olemassa edelleen
Se että tämä boxi tarvitsee kartat ja niiden sujuvan säädön vuoksi jouduin hankkimaan ensimmäisen kannettavan tietokoneeni. Rahaa en tainnut sen hankkimiseen käyttää. Se oli käytetty jo silloin. Alla olevassa kuvassa tuo vasemmanpuoleinen. Ollut kuvanottohetkellä noin kymmenen vuotta sammuksissa ja nyt kun sen jälleen "löysin" ajattelin koittaa käynnistyisikö. Käynnistyi kuin ei sammuksissa olisi juuri ollutkaan. Akku oli tietenkin entinen ja sen kotelokin haljennut kun akut olivat pullistelleet. 

Toinen läppäri
Oikean puoleinen on ostettu siksi että ryhdyin käyttämään MegaSquirt-ruiskutusjärjestelmää jonka rakensin Moto Guzzi California T3 -mallin pohjalle tehden siitä myöhemmin alkoholikäyttöisen ja ahdetun. Molemmille tietokoneille on yhteistä että niissä on RS-232-standardin mukainen COM-portti jota kautta tieto kulkee sisään ja ulos. Luotettavampi systeemi kuin USB2.

Vanhoja bittimyllyjä.

Microsoftin käyttöjärjestelmät
Toshiba Portege 7020CT vasemmalla, oikealla HP Compaq Armada E500. Molemmissa käyttöjärjestelmänä Windows 2000. Armadasta on kertaalleen päässyt savut ulos koska hellesäällä laitoin sen epähuomiossa sammuttamatta moottoripyörän sivulaukkuun. Sain kuitenkin pienellä rassaamisella sen käyntikuntoon. Vain oikea takakulma, jossa on sen ainoa USB-liitin, suli sen verran että liitintä ei voi enää käyttää. 

USB tuli myöhemmin käyttöön
Toshiban aikaan ei USB-liittimiä vielä ollut. Molemmat ovat toimineet kiitettävästi säätötöissään. Compaq maksoi kokonaista 50€ ja on hitain kone joka on mulla koskaan ollut. Siitä ei ole kuitenkaan haittaa koska säätösessio tapahtuu kiinteässä paikassa, kuten tallilla ja koeajot siinä ympäristössä. 

Miniläppäri ajon aikaiseen käyttöön
On olemassa myös lasten käyttöön tarkoitettu Asus-miniläppäri jolle olen tehnyt telineen ohjaustankoon eli siitä voi tarkkailla ajon aikana moottorin toimintoja ja tehdä vaikka loggauksia ajotapahtumista.

 Laihoboxin säätökaapeli.

Yksinkertaista tiedonsiirtoa
Ignitechin sytytyksen ja ruiskutuksen säätökaapeli on varsin samanlainen paitsi että siinä on molemmissa päissä RS-232-liitin samoin kuin MegaSquirtin säätökaapelissakin.

Vasemmalla Laihoboxin kartta, oikealla MegaSquirtin perusnäkymä.

Jotain hankaluutta
Valitettavasti Laihoboxin ohjelmisto ei pyöri uudemmissa Windowseissa. On nimittäin yritetty useamman kerran asiantuntija-apua myöden mutta ei ole auttanut. Olisikohan aika koittaa uudelleen....

MegaSquirt 
On pysynyt entisellään ja siitä on versiot ainakin Linuxiin ja eri Windowseihin. Se on tullut ladattua useampiinkin tietokoneisiin. 

Ignitech
Lisäksi molemmissa koneissa on Ignitechin TCIP4-sytytysjärjestelmän ohjelmointiin ohjelmat. Nekin käyttävät RS-liitintä. Olen uudemmilla koneilla koittanut käyttää samaan tarkoitukseen USB-väylää mutta tulokset ovat epävarmoja. Pitää pitää aina varalla toista USB-RS-muunninkaapelia mukana. Liikaa häiriöitä tuottavia muuntimia matkalla siinä. RS rules!

Pidän reservissä
Nämä koneet saavat olla varalla kun uudemmat, Ubuntu ja toisena W7 hoitavat uudemmat kuviot vanhojen ohella.

Vanha akku yllätti
Toshibassa oli akku hajonnut mutta Compaqin akut ovat vielä jonkinlaisessa kunnossa. Latasin ne täyteen ja kokeilin ajaa konetta akkujen varassa: neljän tunnin päälläolon aikana oli akun lataus pudonnut 88% lukemaan. Vanhojen akkujen osalta ei välttämättä tiedä kuinka nopeasti ne tyhjyvät mutta pitää testata montako tuntia kestää akkujen tyhjentyminen kokonaan. Toiveita akkujen toimivuudesta kuitenkin on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti